Z Nív do Petržalky za 7 eur. Realita používania elektrickej kolobežky nie je tak priaznivá, ako sa hovorí
Hanba Bratislave za to, že v neuveriteľnej miere zanedbáva bezpečnosť ciest a chodníkov.
Vydané Text: Erik Stríž
Lacný alternatívny spôsob dopravy, aj tak sa hovorí o elektrických kolobežkách, ktoré sa v hlavnom meste objavili zdanlivo z ničoho nič v mimoriadnom množstve. V skutočnosti môžete za tento moderný dopravný prostriedok zaplatiť pomerne dosť, ak si vopred dobre nepremyslíte trasu alebo budete prechádzať cez lokality s automaticky zníženou rýchlosťou.
Elektrické kolobežky v príznačnej zelenej farbe sú dnes v Bratislave všadeprítomné a čoraz častejšie vidieť ľudí, ktorí ich používajú viac ako iba experiment. Niekoľkokrát som využil túto kolobežku aj ja a veľmi som ich vedel oceniť. Za menej ako dve eurá som sa odviezol zo stanice Nivy na Kollárovo námestie a mal som pritom aj malý zážitok ako bonus. Lenže keď sa rozhodnete prejsť na elektrickej kolobežke trasu z autobusovej stanice do Petržalky na Panónsku cestu, zistíte, že to nie je tak výhodný spôsob dopravy. Práve naopak, budete rozčarovaní, koľko vás táto cesta vlastne stála.
Keď som mal vyzdvihnúť testovacie auto pre auto motor a šport, rozhodol som sa vyskúšať bratislavské chodníky a trasy pre elektrické kolobežky. Z autobusovej stanice Nivy som mal záujem prejsť celú trasu práve na elektrickej kolobežke Bolt. Cieľom bola predajňa Mazdy a Mitsubishi na Panónskej ceste v Petržalke. Autom by som túto vzdialenosť absolvoval asi za päť minút, verejnou dopravou asi tak za pol hodinu, na čo by mi stačil 40-minútový SMS lístok za jedno euro.
Táto trasa má pre chodca dĺžku takmer sedem kilometrov a chôdzou sa jedná o výlet na skoro jeden a pol hodiny. Ani by ste to neboli povedali, však? Rovnakú trasu som mal použiť aj ako používateľ kolobežky a vo vhodnej miere striedať chodník, cestičky pre cyklistov a príležitostne cestu pre motorové vozidlá.
Nakoniec mi táto cesta trvala niečo **vyše trištvrte hodinu** a zaplatil som **celkovo 7,36 eur**. Minúta jazdy na kolobežke stojí 0,19 €, čo znamená, že som si kolobežky prenajímal celkovo 38 minút. Značnú časť trasy som však kolobežky musel tlačiť a, samozrejme, stáť ako chodec na červenej.
### Bratislava nie je pripravená na alternatívne spôsoby dopravy
Najvýznamnejším problémom používania elektrickej kolobežky v hlavnom meste spočíva v jeho obrovskej nepripravenosti na takýto typ individuálnej prepravy. Cesty sa postupne opravujú a pribúdajú cestičky pre cyklistov, stále je ich ale veľký nedostatok. Chodníky, po ktorých by mali používatelia kolobežiek jazdiť rýchlosťou chôdze, sú v dezolátnom stave. Napríklad po Moste SNP na trase od Digital Parku na Panónsku cestu som musel kolobežku tlačiť, pretože kolobežkou tak neuveriteľne triaslo, že reálne mi hrozil pád. Ako chodec som si nikdy tak veľmi neuvedomil, v akom katastrofálnom stave tento chodník je. Ako po ňom majú ísť rodičia s detskými kočíkmi alebo nebodaj ľudia na vozíčkoch?!
Rovnaká situácia je na Panónskej ceste, kde miestami nevedie žiadny chodník ani na jednej, ani na druhej strane! Opäť, aby som nemusel nadchádzať kilometre, kolobežku som musel tlačiť po tráve popri ceste, kde vodiči jazdia rýchlosťami aj 90 km/h (max. rýchlosť je tam 80 a 60 km/h). Táto chôdza mi natiahla čas prenájmu o niekoľko minút, za čo som musel zaplatiť – hoci kolobežka neniesla mňa, ale ja ju.
Nepriechodnosť niektorých úsekov spôsobila, že som kolobežku musel prvýkrát deaktivovať, prejsť cez most medzi Auparkom a Digital Parkom po svojich a pri Digital Parku si prenajať ďalšiu. Za tento čas strávený pešo som neplatil, ale stál ma tých zopár minút navyše. Druhýkrát som kolobežku deaktivoval na Panónskej, aby som si následne uvedomil, že z daného miesta sa do cieľa nedostanem už ani pešo, ani autobusom, tak som si ju prenajal znova a k cieľu som prišiel obchádzkou niekoľkých kilometrov.
### Lokality so zníženou rýchlosťou
Pri prejazde cez Sad Janka Kráľa pri Auparku sa mi kolobežka spomalila, a to zásadne. Príčinou je automatika – kolobežky môžu v niektorých lokalitách, napríklad parkoch, jazdiť iba obmedzenou rýchlosťou, približne rýchlosťou chôdze. Je to pre bezpečnosť, aby sa chodníkmi s ľuďmi nepreháňali používatelia zelených kolobežiek neprimeranou rýchlosťou. Je to správne bezpečnostné opatrenie, ale mňa stálo nejaké dve či tri minútky prenájmu navyše, za ktoré som opäť musel zaplatiť.
### Agresívni vodiči autobusov a áut
V meste sa vyskytujú situácie, kedy je lepšie s elektrickou kolobežkou výjsť na cestu a prechádzať po jej samom okraji. Napríklad vtedy, keď je chodník v dezolátnom stave alebo sa po ňom pohybujú chodci. Tých používateľ kolobežky podľa zákona nesmie ohroziť ani obmedziť. Lenže niektorí vodiči áut a autobusov Dopravného podniku Bratislava majú záujem zraniť a usmrtiť používateľa kolobežky tým, že ho zámerne vytlačia z cesty alebo prejdú na niekoľko centimetrov od neho vysokou rýchlosťou, čím mu spôsobia nehodu. Stalo sa mi to už takmer pri konci mojej trasy v Petržalke, keď ma takto zámerne ohrozil vodič autobusu aj napriek tomu, že sa jednalo dvojprúdovú cestu, išiel po nej sám a v dohľadnej vzdialenosti nebola žiadna zastávka vpravo, na ktorú by mal odbočiť. Okrem toho ma dobiehal minimálne sto metrov, nevošiel som na cestu náhle.
**Zákon č. 8/2009 Z. z. Zákon o cestnej premávke**
**§ 9 Spôsob jazdy**
**(3) Vodič malého motocykla alebo vodič nemotorového vozidla smie jazdiť po pravej krajnici, len ak tým neohrozí a neobmedzí pohyb chodcov.** Bratislavskí vodiči sú vo všeobecnosti známi svojou arogantnosťou a agresivitou a dokonca ešte ani v roku 2020 nie sú schopní pochopiť, že o cestu sa delia s ostatnými účastníkmi cestnej premávky. Je zarážajúce, že sa jedná aj o vodičov autobusov, ktorí by mali byť elitou národa, pokiaľ sa jedná o šoférske zručnosti a zodpovednosť. Problémom v plynulosti sú tiež vodiči áut, ktorí si svoje vozidlá odparkujú na chodníku bez dodržania zákonom stanoveného voľného priestoru minimálne 1,5 metra a nútia ľudí, aby obchádzali auto po ceste. ### Kto je na vine za vysokú cenu? Je dôležité ešte raz poznamenať, že za vysokou cenou uvedenej trasy nie je ani tak samotný Bolt, pretože jeho cenová ponuka a podmienky používania sú prehľadné. Zodpovednosť za predraženie takejto relatívne krátkej trasy nesie predovšetkým mesto, ktoré v priebehu posledných desaťročí doslova zaspalo a zanedbalo kvalitu chodníkov a cyklotrasy vyhotovilo iba v miere, nad ktorou by vo vyspelých západných krajinách iba krútili hlavami. Práve kvalita chodníkov a dostupnosť cyklotrás indikuje vyspelosť miest a umožňuje ľuďom, aby reálne využívali alternatívne spôsoby dopravy. Nejde pritom iba o nich, ale aj o ľudí so zdravotnými hendikepmi a rodičov s detskými kočíkmi.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk