Test Indian Scout Bobber Twenty: Jazda je cieľ

Pri pohľade na tento motocykel vám prebehnú pred očami mnohé filmy o chlapíkoch, ktorí vo veľkom jazdia naprieč Amerikou. Možno s cieľom, možno bez neho. Len tak. Lebo je to zábava. Na Indiane Scout Bobber určite.
Vydané  Text: 
**Indian, to je klasická americká značka motocyklov**. Jej história siaha až do roku 1901 a v medzivojnovom období to bola najdovážanejšia značka do vtedajšieho Československa. A dnes? Dnes patrí do veľkého nadnárodného koncernu Polaris, pričom sa zdá, že do budúcnosti sa pozerá viac ako optimisticky. Možnosť jazdiť na motocykli tejto značky som si nemohol nechať ujsť. **Konštrukcia typu Bobber patrí medzi klasiky**, ktoré vídate vo filmoch a odvoláva sa na povojnové obdobie. Ako taký Bobber vzniká? Obrazne povedané – vezmete motocykel a s pomocou kladiva, karbošky, prípadne iného veľmi presvedčivého náradia odstránite všetko, čo by mohlo byť navyše. Necháte len to, čo naozaj potrebujete. Kolesá, rýchlomer, riadidlá, motor, podvozok, brzdy. Sedadlo spolujazdca, plexi štít, akékoľvek chrániče, viac ako nevyhnutné blatníky – nič z toho na jazdenie nepotrebujete!
Indian Scout Bobber tak predstavuje **puristický stroj**, no ku klasickým požiadavkám na dizajn pristúpil veľmi moderne. Že stačí iba rýchlomer? Áno. Ale nikto nepovedal, že nemôže mať malý displej, na ktorom sa okrem teploty motora či napätia dobíjania batérie budú zobrazovať aj otáčky? Premyslené riešenia ako toto mám naozaj rád. Zachovávajú podstatu, no nezabúdajú na inovácie. Nízka línia motocykla, vysoké riadidlá a dva kanóny výfukového potrubia. K tomu krátke blatníky a samostatné jedno sedadlo. To je Bobber ako z učebnice. Inak je všetko tak, ako od amerického motocykla očakávate. Veľký **2-valcový motor s automobilovým objemom 1 133 cm3** a vstrekovaním paliva chladí kvapalina a výkon posiela na zadné koleso ozubený remeň. Vitajte v Amerike dnešných dní, priatelia!
Keďže Scout Bobber sa odvoláva na povojnové obdobie, sedí sa na sedle, ktoré vzdialene pripomína bicyklové tvary. Je pripevnené priamo na rám a ešte aj odpruženie je znížené, takže si viete predstaviť pohodlie jazdy. Nie? Po naštartovaní sa ozve mohutné bublanie. Dopriať chvíľu na zohriatie, nasadnúť a vyraziť. Nech viete, o čom to je. O slobode a voľnosti, ako všetky motocykle. Ale tu ešte umocnené o ničím neobmedzovaný kontakt s okolím. Zvýšené riadidlá znamenajú pohodlnejšiu polohu, ale ak má váš trup rozmery plachty, bude sa do vás opierať vietor. Ale to patrí k tomu.
**Špičkové detaily** dotvárajú osobnosť tohto výkomočného amerického motocykla. Displej jednoducho vyzerajúceho rýchlomera dokáže zobrazovať aj otáčky motora či napätie batérie, radiaca páčka sa zdala vysoko, takže majiteľ si ju poľahky bude musieť prispôsobiť svojim potrebám. Tvár indiána na nádrži podčiarkuje americký rodokmeň, jednoduché sedadlo sa odvoláva na dedičstvo dvadiatych rokov minulého storočia. Kombinácia čiernych a chrómových prvkov zvyšuje vizuálnu príťažlivosť a charizmu stroja. Krátke tlmiče patria k charakteru rovnako ako štarovanie v spínacej skrinke medzi hlavami valcov či pohon zadného kolesa ozubeným remeňom. Takto má vyzerať americká klasika! Bobber Scout by som povinne odporučil ministrovi dopravy, riaditeľovi diaľničnej spoločnosti, Slovenskej správy ciest, všetkým županom, primátorom, starostom a každému, kto je na Slovensku zodpovedný za údržbu a kvalitu ciest. Znížený podvozok a tvrdé sedadlo vystavujú nemilosrdné vysvedčenie všetkému, cez čo prejdete. Všetky záplaty, vyjazdené koľaje, výtlky, rolety pred semaformi a ďalšie odfláknuté opravy porozprávajú smutný príbeh starostlivosti o cestnú sieť na Slovensku. Miestami taký smutný, že ak sa nezdvihnete zo sedla, rozostrí sa vám z otrasov zrak. Limuzíny ani SUV o tom nevedia rozprávať.
V tom momente sa objaví netušené čaro motocykla. Aj keď by ste ho s bolesťami chrbtice aj toho, čo máte pod ňou, chceli odstaviť a nevidieť, stačí chvíľa regenerácie a opäť vás svojou mágiou privolá jazdiť. Až objavíte hladké cesty. A po nich je to úplne iná radosť. Zrazu zistíte, že Bobber sa dá veľmi dobre ovládať, jeho veľký motor neposiela do stupačiek žiadne vibrácie, ktoré by ste cítili a na pridanie plynu reaguje veľmi svižne. Dá sa s ním jazdiť aj nad všetky limity, no načo by ste to robili? Oveľa väčšia zábava je medzi 90 a 100 km/h. Fučí na vás tak primerane, užívate si všetky vône prírody a pokým je palivo v 12,5-litrovej nádrži, tak vás nič netrápi. To znamená približne 200 km nerušeného jazdenia. Ešte aj rýchlosti tam padajú veľmi ľahko a bez akéhokoľvek presviedčania. Niečo ako vlnenie či neisté brzdenie, ktoré sa zvyklo vyskytovať pri amerických motocykloch nešlo okolo Indiana ani náhodou. Skôr naopak. Brzdiť stačí dvoma prstami, občas trochu pritlačiť nohou, aby sa nepovedalo.
Technické údaje Indian Scout Bobber Twenty
Motor V2, 1 133 cm3
Výkon 75 kW (102 k) pri 8 100 ot./min.
Krútiaci moment 97 Nm pri 5 600 ot./min.
Pohon zadného kolesa ozubený remeň
Objem nádrže 12,5 l
Pneumatika predná/zadná 130/90B16/150/80B16
Hmotnosť s plnou nádržou 265 kg
Cena 15 190 €




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk