Prvá jazda: Nový Hyundai i30 1.5 DPi a i30 Wagon N-Line 1.6 CRDi

Ako zvláda vylepšený Hyundai i30 s motorom 1.5 DPi mestské podmienky? A hodí sa do športovo ladeného kombi známy naftový motor 1.6 CRDI? Odpovede som sa snažil nájsť počas prvých jázd s hatchbackom a kombi i30 po facelifte. Veľa času som nepotreboval, autá presviedčajú o svojich kladoch už po prvých kilometroch.
Vydané  Text: 

Hyundai i30 N-Line vo verzii kombi: Len to najlepšie

Deň s novými Hyundai i30 sa začal priam ideálne, hneď tým lepším modelom. Modernizovaná i30 je vo verzii N Line tak nápadne odlišná od svojho východiskového súrodenca, že je to skoro celkom iné auto – nielen na pohľad, ale aj charakterovo.
Pokiaľ sa jedná o vzhľad, tak paket N Line sa dotkol prakticky všetkého, čo tvorí vzhľad vozidla. Predná maska bohatá na detaily, krásne zatmavené predné svetlomety s integrovanými LED svietením, hmlovkami a smerovými svetlami, športový nárazník, zasklené logo výrobcu so štylizovaným písmenom H, ale aj viditeľne nižšia kapota a optimálne tuhý interiér s kontrastnými červenými prvkami dopĺňajúcimi čierne čalúnenie a čiernu palubovku.
Vodič má k dispozícii 7-palcový digitálny prístrojový štít s tromi grafickými vyhotoveniami tachometra, ten sa mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu (zelený Eco, normálny modrý a červený Sport). Logika ovládania aj obsah informačného panela zobrazeného v tachometri ostali rovnaké ako pri čiernobielych inverzných displejoch Supervision, jedine tlačidlo aktivácie systému LKAS sa presunulo spod ľavej strany za volantom na pravé rameno volantu. Nahradilo tlačidlo OK, po novom sa potvrdzuje samotným joystickom. Stredová konzola vyzerá vďaka novému 10,25-palcovému displeju s pútavou grafikou ako úplne nový, ale v skutočnosti ostala zachovaná ako vo verzii pred faceliftom. Relatívne tvrdé plastové obloženie je tu aj naďalej, rovnako tak prehľadný ergonomický panel ovládania klimatizácie. Škoda, že sa lakťová opierka ani v tejto výbave nedá pozdĺžne posúvať a ani polohovať. Môj celkový dojem z interiéru je však nanajvýš pozitívny. Dovedna sa v interiéri novej i30 po facelifte zmenili štyri veci: pribudol digitálny prístrojová panel s uhlopriečkou 7 palcov (k dispozícii od výbavy Style) a 10,25-palcový centrálny displej, vylepšila sa estetika výduchov klimatizácie a poťahy sedadiel sú bohatšie o päť nových variantov.
Konfigurácia Hyundai i30 Wagon N-Line 1.6 CRDi 7DCT znamená nasledovné:
  • karosárske vyhotovenie kombi s estetickými doplnkami N v rámci výbavy N Line;
  • naftový motor 1.6 CRDi s max. výkonom 100 kW (136 k) so 48 V mild hybridným systémom;
  • max. krútiaci moment 225 Nm;
  • kombinovaná spotreba 4,8 – 5,1 l/100 km;
  • automatická 7-stupňová prevodovka s možnosťou manuálneho radenia pákou alebo páčkami za volantom;
  • max. rýchlosť 200 km/h;
  • akcelerácia 0-100 km/h za 10,1 s;
  • testované vozidlo stálo na pneu Michelin 225/40 ZR 18.
[GALLERY id=30810] Pokiaľ sa jedná o jazdné vlastnosti esteticky športovo ladeného kombi, tie sú determinované 136-koňovým naftovým motorom a jazdnými režimami. Jazdné režimy ovplyvňujú charakter jazdy veľmi zásadne, ale aj v tom zelenom „eko“ budete vždy cítiť, že auto promptne reaguje na vaše podnety a motor je pružný bez ohľadu na rýchlosť, z ktorej akcelerujete. Tento motor je pripravený poskytnúť vám potešenie z jazdy, zabaviť vás, ale aj ponúknuť takú tú pokojnú jazdu na diaľnici. Po relatívne krátkej jazde je ťažké hodnotiť, či mali na môj úsudok väčší vplyv samotné vlastnosti motora a prevodovky alebo aj interiér, ktorý spoľahlivo dotváral športovú atmosféru.
Pri kombi som nemal dojem, že by skriňa vzadu predstavovala problém pre dynamiku, skôr naopak, akoby bola optimálnou protiváhou k ťažšiemu vznetovému agregátu. Auto elegantne potláča nedotáčavosť, pri nerovnostiach vozovky v zákrute zadok neodskakuje tak veľmi, ako som očakával a celkovo mám dojem špičkovej kontroly nad vozidlom. Má snáď iba jednu nedokonalosť -príliš nízky posed. To je ale možno problém mojej malej telesnej výšky ~173 cm a krátkych nôh, než samotného auta. Občas som mal pocit, že nemám z pozície vodiča potrebný výhľad na okolie vozidla, lenže to je detail, ktorý sa vďaka parkovacím senzorom, zadnej kamere a dobre nastaveným späťákom jednoducho stratí.  

Hyundai i30 hatchback 1.5 DPi

Na túto verziu i30 som sa zvlášť tešil, pretože práve toto je to auto, ktoré si budú Slováci kupovať najčastejšie. N Line je síce úchvatný, N-ko ani nehovoriac, ale predsa len zaplatiť za športové kombi 28 530 eur, to nie je pre každého. Hatchback je lacnejší ako kombi, výbavu FAMILY môžeme považovať za ideálnu z hľadiska pomeru ceny k výbave a silným argumentom ku kúpe môže byť aj motor 1.5 DPi, na ktorý naši čitatelia tak dobre zareagovali komentármi. Keď sme príchod tohto motora avizovali na Autovinách, boli sme celkom prekvapení, koľko ľudí (vraj) túži po poctivej atmosfére so štyrmi valcami. Testovaný Hyundai i30 hatchback 1.5 DPi v skratke:
  • benzínový motor bez turba s max. výkonom 81 kW (110 k);
  • max. krútiaci moment 144 Nm;
  • 4 valce, celkový zdvihový objem 1 498 cm3;
  • manuálna 6-stupňová prevodovka;
  • kombinovaná spotreba 6,1 – 6,2 l/100 km;
  • max. rýchlosť 187 km/h;
  • akcelerácia 0-100 km/h za 12,3 s;
  • testované vozidlo stálo na pneu Michelin 205/55 R16.
Čo sa zmenilo po facelifte? Keď som prvýkrát videl fotografie Hyundai i30 po facelifte, povedal som si, že toto dizajnérom trocha ušlo, že auto stratilo ten svoj primerane konzervatívny a krásne vyvážený vzhľad. Akonáhle som auto videl naživo, celkom som zmenil názor. Pôvodná i30 sa mi teraz zdá byť trocha nudná, zatiaľ čo táto nová bohatšia na detaily. Kedysi Steve Jobs oceňoval na Mercedese, že robia dizajn zameraný na detaily, pričom celok ostáva jednoduchý – tento prístup funguje aj u značky Hyundai.
Vylepšeniami prešli predné aj zadné svetlomety, v testovanom vozidle boli halogénové, ktoré sú od LED svetlometov výrazne odlišné. Tieto konvenčné halogénové nemajú integrované hmlové a denné svetlá, namiesto LED pásov do písmena V sú zakomponované do falošného krytu chladiča a pripomínajú akési ostne, prípadne rybie šupiny. Okrem funkcie denného svietenia plnia aj funkciu smerových svetiel, kedy sa na striedačku prepína biele a oranžové svetlo. Modernizáciou prešiel tiež predný a zadný nárazník, pribudli dva nové dizajny zliatinových diskov kolies (16 a 17″) a tiež dve nové farby laku.
Interiér tejto verzie i30 je fakticky totožný s verziou pred faceliftom, až na nový 8-palcový dotykový centrálny displej, vynovený vzhľad výduchov klimatizácie a presunutie tlačidla LKAS na volant. Všimol som si aj to, že v kufri výrobca nahradil kovové oká na podlahe za plastové, inak si batožinový priestor zachováva všetko dobré z pred-faceliftovej verzie, ako háčiky na uchytenie tašiek, 12V elektrickú zásuvku, osvetlenie priestoru, falošné dno, priestor pre rezervné koleso, tunel do interiéru a tiež vyklápacie stredné zadné sedadlo.
Aký je nový motor 1.5 DPi? Predstavitelia Hyundai nám prezradili, že očakávajú veľký predajný úspech motorizácie s benzínovým 1,5 DPi. Nahradil doterajší agregát so zdvihovým objemom 1,4 litra a max. výkonom 73 kW (99 k). Tento nový motor síce nemá preplňovanie, ale dvojité vstrekovanie paliva, čo je podľa mnohých lepšie. V skutočnosti sa správa tak, akoby turbo mal a pritom ponúka veľmi dobrý maximálny výkon až 81 kW (110 k), čo je iba o sedem kilowattov menej ako trojvalec 1.0 T-GDi 88 kW. Tento nový motor na mňa zapôsobil predovšetkým tým, že sa prejavuje ako preplňovaný motor, teda zaberá už v nižšom spektre otáčok a úplne bez problémov umožňuje jazdu na 2 000 ot./min. Napríklad benzínový trojvalec 1.0 T-GDi naladený na max. 88 kW je v praxi potrebné vytočiť až nad 3 500 ot./min, aby ste pocítili jeho silu a mohli dôraznejšie akcelerovať, pri 1.5 DPi stačí ísť tesne pod tritisíc. Motor sa prejavuje celkom kultivovane a ticho, po prvých 247 kilometroch vykazoval priemernú spotrebu 7,4 l/100 km. Novinári však toto auto nešetria, pri snahe o čo najnižšiu spotrebu v meste som jazdil za veľmi solídnych 5,5 l/100 km. Napriek tomu, že údaj o maximálnom výkone 81 kW je dosť dobrý, dosahovaný krútiaci moment nanajvýš 144 Nm pripomína, že nebude ideálnou motorizáciou pre ľudí, ktorí často vozia ťažší náklad alebo žijú v kopcoch. Vtedy budú musieť citlivejšie narábať so spojkou a počítať s vyššou spotrebou benzínu, ako aj zvýšeným hlukom motora. Prvé jazdy som ale absolvoval v aute bez záťaže, možno ma teda ešte 1.5 DPi pozitívne prekvapí. Zatiaľ sa mi zdá, že 1.5 DPi je dobrou voľbou pre tých, ktorí prejazdia väčšinu kilometrov v meste. Motor dodáva hatchbacku obratnosť a solídnu dynamiku, väčšinu času umožňuje jazdiť na zaradenej trojke, ktorá je akýmsi univerzálnym prevodovým stupňom. [GALLERY id=30811] Testovaná konfigurácia ponúkala šesťstupňovú manuálnu prevodovku. Hyundai má v posledných rokoch prevodovky vyladené výborne, jedine pri 1.0 T-GDi 88 kW má mierne rezervy a zdá sa mi, že práve tieto rezervy sa preniesli aj do motorizácie 1.5 DPi. Motor nie je sprevodovaný doslova zle, ale bude chvíľu trvať, kým sa naučíte odhadnúť, kedy auto po vás chce dvojku a trojku – hoci by vy ste ešte radi ponechali zaradený nižší stupeň. Malú výčitku by som tiež adresoval výrobcovi za to, že systém Auto Start/Stop zasahuje príliš často a počas dvoch hodín prvej jazdy sa motor vypol asi päťkrát práve v čase, keď som sa k červenej na križovatke iba dokotúľal a ešte pred úplným zastavením som potreboval vyštartovať. Vypnutý motor sa pripomenul pípnutím, kedy som musel vyradiť a znova zaradiť jednotku. Pol sekundy sa niekedy javí ako hotová večnosť.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia