Test Kia Ceed 1.0 T-GDi: Tri valce v plnom nasadení

Kia vyvinula nový trojvalcový motor a začala ho vo veľkom nasadzovať. My sme ho vyskúšali v modeloch Stonic a Ceed a zaujímalo nás, čím sa tieto motory odlišujú od početnej konkurencie.
Vydané  Text: 
Litrový trojvalec v nižšej strednej triede? Prečo nie! Kia Ceed nie je prvým modelom, ktorý sa na takýto motor spoľahol a určite nie ani posledným. Rovnako výkonovo naladený motor ako v Stonicu si svoju prácu svedomito odvádza aj v Ceede. Musíme však povedať, že oproti mnohým konkurentom sa mu podarilo veľmi dobre zvládnuť všetky nároky a nástrahy, ktoré sa s týmto motorom spájajú.
Začnime prejavom – rapkanie či iné neduhy chýbajúceho štvrtého valca sme nepostrehli, teda okrem nejakých jemných šelestov pri intenzívnom zrýchľovaní. Skôr sa nepárny počet valcov prejavil na svižnej ochote a hlade po otáčkach. Celkový výkon 73 kW (100 k) a krútiaci moment 172 Nm nepredurčujú auto na semaforové šprinty, o čom svedčí aj hodnota zrýchlenia z 0 na 100 km/h za 11,8 sekundy, ale skôr na pokojné jazdenie. Avšak podvozok Ceedu vás dokáže potešiť aj na kľukatých cestách.
Keď si prečítate údaj o maximálnom výkone 74 kW (100 k), možno vás mierne sklame a začnete zvažovať výkonnejšie naladenie rovnakého motora. Lenže táto verzia dosahuje najvyšší krútiaci moment 172 Nm už od 1 500 ot./min, takže pre hatchback s pohotovostnou hmotnosťou 1 352 kilogramov je to dobrá voľba. Ponúka nástup sily porovnateľný s naftovým motorom a tichú kultivovanú prevádzku. V porovnaní so Stonicom sa dá tento motor konfigurovať aj so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, čo oceníte na diaľnici.
Rovnako ako v Stonicu točí pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h presne 3 000 ot./min. A rovnako sme s ním dosiahli spotrebu, ktorá bola na úrovni blízkej výrobcovi – okolo 6,5 l/100 km. Najviac jej pomohlo, keď sme Ceed vytiahli na okresné cesty. Tam sa oproti mestskej znížila približne o celý liter. Nepriaznivou vlastnosťou litrového trojvalca je jeho citlivosť na záťaž. Pri našom teste Stonicu bola v osvedčení o evidencii uvedená maximálna nosnosť testovaného modelu 402 kg, no to je už údaj na hrane. Auto má už pri tristo kilogramoch nápadne obmedzenú dynamiku a podobnú analógiu očakávajte aj pri Kii Ceed. Pokiaľ teda hľadáte motor, ktorý si nepýta veľa paliva ani vstupných investícií, neláka vás naháňanie strateného času, ale radšej si pri jazde vychutnávate okolie, môže byť nový 3-valcový motor od Kie zaujímavým spoločníkom. A je jedno či to bude v modeloch Stonic alebo Ceed.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDi Gold: Speedy & Tonic za 17 370 €

Ideálne auto do mesta by malo mať krátke previsy, vyšší podvozok, menšie proporcie a pružný motor s nízkou spotrebou. Dá sa to skĺbiť do jedného auta? Áno, dá.

Interiér Ceedu si zachováva svoje tradičné rozvrhnutie, prináša však nové prvky ako napríklad širokouhlá obrazovka s možnosťou rozdelenia na tri časti s rôznymi informáciami. Otočné ovládače klimatizácie zostávajú, čo veľmi chválime. Na bežné, aj rodnné, potreby stačí batožinový priestor so základným objemom od 395 dm³ rozšíreteľným sklopením zadných sedadiel na solídnych 1 291 dm³. [CAR id=17076]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia