TEST: BMW M340i xDrive – výkonný šesťvalec žerie menej, než niektoré štvorvalce!

Vrcholná verzia s čarovným písmenkom „M“ v názve, to M3 to nie je, jasný pane. Asi takto by Popoluška predstavila model BMW M340i xDrive, ktorý ma donútil položiť si otázku, či by na reálnych cestách bol model M3 vôbec rýchlejší.
Vydané  Text: 
Samozrejme, že bol. Ale ocenil by som to? Možno ani nie. M340i totiž ponúka takú dávku rýchlosti, ktorá aj skúseného vodiča donúti po pár sekundách akcelerácie radšej pustiť plyn, pretože tlak do športovo tvarovanej sedačky jednoducho neustáva ani keď už idete 100, či 150 km/h. **Skvelý prepĺňaný radový šesťvalec s typovým označením B58 je v M340i naladený na svoj zatiaľ najvyšší výkon – až 275 kW (374 k).** Maximálny krútiaci moment 500 Nm dostupný v šialenom rozsahu 1 850 – 5 000 otáčok je len dôkazom toho, ako ďaleko sa posunula technológia prepĺňania. Je až neuveriteľné, že toto všetko dokáže BMW s jediným turbom! ### Baránok, keď nemáte náladu… Trojkové BMW vyrástlo z relatívne kompaktného športového prémiového sedanu na poriadny kus auta s dĺžkou vyše 4,7 metra. To sa však prejavilo aj na jeho schopnostiach poslúžiť v ešte širšom spektre situácii. Priestor na zadných sedadlách už nie je problém a auto celkovo pôsobí viac dospelým dojmom. Jediný trochu nedospelý moment je len ranný štart, pri ktorom šesťvalec radostne a celkom nahlas vyštekne a na pár sekúnd sa ustáli na zvýšenom voľnobehu zahrievacej sekvencie. **Ak si chcete tento moment užiť ešte viac, odporúčam pred štartom aktivovať športový režim.** Vtedy sa šesťvalec ozve mohuntnejšie a aj si s chuťou odpľuje do výfuku, akoby si chcel prečistiť hrdlo pred speváckym výkonom.
Inak je to dokonalý gentleman, ktorý vás počas dlhých ciest sprevádza veľmi príjemným, upokojujúcim tónom výfuku a len jemným šumom aerodynamiky a odvaľujúcich sa kolies. Slávny automat ZF radí nepostrehnuteľne a tým, že si pomáha GPS mapami, aj extrémne presne. **Niekedy je ťažké popísať, aké uspokojujúce je zviezť sa v aute s ozaj dobrým automatom.** Podvozok prezrádza športovejšie ambície M340i iba v meste a pri nižších rýchlostiach. Na okreskách už pracuje veľmi pekne výborne drží pohyby karosérie pod kontrolou aj na menej kvalitných cestách.
Ešte jedna vec stojí za zmienku a tou je spotreba. Tá sa dá pri slušnej jazde udržať pod hranicou 7 l/100 km. Mne sa podarilo z Bratislavy do Trnavy dostať so spotrebou šokujúcich 6,5 l/100 km. Večerná cesta späť (už s povolenou 130-kou) ma stála 7,5 l/100 km. Na auto s trojlitrovým šesťvalcom a pohonom všetkých kolies sú to fantastické hodnoty! ### …diabol, keď ju máte Lenže BMW M340i nie je iba o diaľničnom cestovaní. Písmenko M jej prinieslo iné tlmiče, pružiny, stabilizátory a upravenú kinematiku náprav. K tomu športový výfuk, aktívny samosvorný diferenciál, poriadne brzdy, jemné kozmetické úpravy a zrazu máte pred sebou auto s celkom podarenou dvojitou tvárou. A to sa ani netreba chytať nastavenia adaptívnych tlmičov. **Ja som ich aj pri športovej jazde nechával najradšej v komfortnom režime.** Do tuhšieho športového by som ho dal iba na okruhu alebo ozaj kvalitnej okreske. V komfortnom však bavorák krajšie komunikuje prenos hmotnosti a keďže jeho podvozok je aj tak celkom tuhý, nebolo treba vymýšľať. Riadenie zostalo v taktiež v komfortnom režime, lebo v športovom má neprirodzený odpor. Prevodovka Sport Plus, motor Sport Plus (vtedy má stále otvorené klapky vo výfuku a pri pustení plynu si občas aj pekne zachrchle) a ide sa na vec.
Cesty na Záhorí sú rýchle, ale s poprepadávanými krajnicami. Tie ma aj presvedčili, že komfortný režim podvozka je lepší. Trojka v rýchlosti krásne funguje. Napriek napohľad „nedotáčavej“ voľbe rozmerov pneumatík (len 225 vpredu a až 255 vzadu) BMW M340i nádherne nasleduje volant. Riadenie je tu až zbytočne rýchle, ale vďaka dlhému rázvoru bavorák nepôsobí nestabilne. Iba trochu hyperaktívne.
Motor má mohutný záťah, ktorý nepoľavuje až k hranici 7 000 ot./min, čo je na preplňovanú jednotku úctyhodné. **Jeho zvuk je veľmi pekný a zdá sa, že BMW upustilo od jeho prifarbovania reproduktormi.** Miesto toho tu hrá sólo ozaj dobre naladený výfuk a občasný piskot turba. Zvuk je ozaj silnou stránkou tohto auta. Sofistikovaný, objemný, primerane melodický, dostatočne hlasitý ale nikdy nie prehnaný či otravný. Stovku máte s BMW M340i na tachometri za 4,4 sekundy. Súčasná M3 je možno rýchlejšia, ale iba pri dokonalých podmienkach. Tu vás xDrive dostane na túto métu vždy, aj za dažďa. Pritom vás nepripraví o zábavu v zákrutách. Na dlhé tiahle drifty na suchom asfalte to nie je, aj keď na mokrom povrchu sa to s trochou cviku dá. Aktívny samosvor vám na každom výjazde zo zákruty pripomína zadnokolkový balans M340i, avšak po korekcii volantom presunie výkon aj dopredu a snaží sa vás vytiahnuť zo zákruty. **Je to efektné a zároveň rýchle. Prevodové stupne môžete pri plnom plyne hádzať jeden za druhým, až kým sa neocitnete vo vyslovene nekorektných rýchlostiach.** Príplatkové obrie brzdy so štvorpiestikovými strmeňmi vpredu sa potom starajú o spoľahlivé spomalenie a vynikajúcu moduláciu s príjemne tvrdým brzdovým pedálom.
Neprestáva ma udivovať, aký grip dokážu preniesť relatívne úzke predné gumy. BMW M340i až nadšene nasleduje pokyny volantom a na hranici priľnavosti predvádza vyslovene hravý charakter, kedy môžete jemnými korekciami plynom alebo brzdami upravovať smerovanie nosu auta v oblúku. A ak sa máte chuť zabávať, môžete poslať strážcu s iniciálmi ESP na krátku dovolenku a ten sa nevráti, kým ho znovu nezavoláte. Vtedy ste na to skrátka sami, čo však znie horšie, než je to v skutočnosti. Pretože M340i má priateľský charakter. **Nástup krútiaceho momentu nie je taký náhly a zdrvujúci a vždy sa môžete oprieť o skvelý pohon všetkých kolies.** Na absolútnom limite je auto predsa len bezpečne nedotáčavé, ale to už vás karhá za vašu ťarbavosť pri šoférovaní a diplomaticky naznačuje, že to s nájazdovými rýchlosťami preháňate.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia