Test Škoda Octavia Combi 2.0 TDI: Vzorný zamestnanec
Keď z jedného modelového radu predáte za 24 rokov viac ako 7 miliónov vozidiel z troch generácií, možno bez akýchkoľvek okolkov hovoriť o úspechu. Štvrtá generácia Octavie, ktorá prichádza na náš trh, má latku nastavenú naozaj vysoko. Dokáže ju preskočiť? Zisťovali sme so základným naftovým motorom.
Vydané Text: Erik Stríž
Päť kufrov Samsonite a jeden kolega sa zmestia do skvele premysleného batožinového priestoru s mnohými praktickými prvkami, za rovnú podlahu po sklopení operadiel treba pripláca
Premyslené riešenia Škoda vždy zvládala na vysokej úrovni a štvrtá generácia Octavie to opäť potvrdzuje v plnej miere.
Napríklad aj tým, že okrem USB-C konektorov v prednej stredovej konzole má ďalšie dva konektory pre zadných cestujúcich a jeden pri spätnom zrkadle — na nabíjanie navigácií, kamier a podobných zariadení.
### OVLÁDANIE A EMÓCIE
Digitálnemu svetu sa prispôsobuje aj Škoda Octavia. Od stredného stupňa výbavy Ambition, ktorým bol vybavený aj náš testovaný exemplár, dostanete namiesto klasických budíkov digitálnu prístrojovú dosku s 10-palcovou uhlopriečkou. Na nej si môžete zobraziť otáčkomer a rýchlomer, mapu navigácie, činnosť asistenčných systémov alebo minimalistické zobrazenie rýchlosti. Výraznou zmenou prešiel aj volant. Našťastie je ešte stále okrúhly, ale ovládacie prvky na jeho iba dvoch ramenách sú kompletne prepracované. Rovnako tak aj logika ovládania. Možno nebude zrozumiteľná hneď pri prvom nastúpení, no dokázali sme sa s ňou skamarátiť približne za 20 minút jazdy. Ak to budete robiť na parkovisku a s návodom, bude to možno ešte rýchlejšie. Potom sa už pred vami odhalia všetky zákutia informácií z palubného počítača, informácie a nastavenia asistenčných systémov či zdrojov zábavy. Je to trochu iné ako doteraz, no pochopiteľné a moderné.
Rovnaký verdikt môžeme vyrieknuť aj o ovládaní všetkých palubných systémov. Základom bola v našom prípade samostatne stojaca dotyková obrazovka 10-palcového infosystému Columbus s hlasovým ovládaním (po slovensky nerozumie, ale aj so slovenskou češtinou sme dokázali nastaviť destináciu vyslovením obľúbenej siete rýchleho občerstvenia a potvrdením vybranej položky), mapovými podkladmi Európy v internej pamäti a online služby na 1 rok za 1 561 eur. Zobrazenie je ostré, dobre čitateľné a dlaždice, na ktoré sa pozeráte, si môžete nastaviť podľa vlastných potrieb. A to doslovne. Mriežka je rozdelená na malé štvorčeky a je len na vás, na aké veľké údaje sa budete pozerať a koľko ich bude. V tomto si škodovka zaslúži palec hore.
Potreba dotykov sa rozširuje aj na ďalšie možnosti ovládania. Zatiaľ čo vodič môže ovládať hlasitosť z volantu, spolujazdec má k dispozícii posuvnú lištu pod obrazovkou. S niečím takým sme sa zatiaľ nestretli. Aspoň bude priebežne utierať prach z klavírneho laku.
Na nastavenie teploty a rozvodu klimatizácie slúžia virtuálne tlačidlá na dotykovej obrazovke. Už to nie sú samostatné tlačidlá, ale sú stále na tom istom mieste a netreba sa k nim viacnásobne preklikávať na obrazovke. To by sme ešte stále mohli uznať. Na prístup k viacerým nastaveniam potom slúžia skratky z tlačidiel na palubnej doske. Výrazne sa tak znížil počet tlačidiel, no aj toto ovládanie je ešte stále pochopiteľné a zrozumiteľné.
Pár slov k priestoru okolo vodiča – sedadlo dostalo nový tvar a podopiera aj ramená, čo oceníte najmä na dlhších cestách. Z pohľadu ergonómie si na rozmiestnenie ovládačov rýchlo zvyknete, rovnako tak aj na nové ovládače svetiel pred ľavým kolenom vodiča nad malou výklopnou skrinkou. V podstate ich raz zapnete do automatického režimu a necháte ich tak. Siahnete tam iba pri zapínaní hmloviek. Drobná výhrada potom smeruje iba k ovládaniu tempomatu. Ten je stále na malej páčke pod volantom, takže ho ovládate naslepo. Napriek tomu si na to rýchlo zvyknete. Ak ste už predtým v Octavii jazdili, nebude to pre vás žiadna zmena. Skôr uvítate bezdrôtové nabíjanie mobilných telefónov v stredovej konzole, rovnako bezdrôtovo môžete mobil prepojiť s autom aj prostredníctvom rozhraní Android Auto a Apple CarPlay, potešia osvetlené USB-C konektory a príťažlivo vyzerajúce podsvietenie interiéru s možnosťou výberu z desiatich farieb. Octavia tak k svojim toľkokrát vyzdvihovaným a vylepšovaným bystrým (clever) riešeniam pridáva aj novú úroveň emócií
Bezdrôtové nabíjanie začíname považovať za bežné, stále častejšie sa objavujú aj USB-C konektory
Základnému naftovému motoru akoby ani nechutila nafta, spotrebou nás príjemne šokoval
Dvaja vysokí sa bez problémov zmestia aj za seba, Octavia vzadu rozmaznáva elektrickými zásuvkami viacerých druhov aj špeciálnym vreckom na mobilné zariadenia
[CAR id=17073]
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia