Test Renault Captur: SUV s trojvalcom a 74 kW? Prekvapivo úplne bez problémov
Dokáže litrový trojvalec s výkonom maximálne 74 kW poháňať SUV Renault Captur? Hoci sa jedná o najslabší motor v ponuke, už aj ten je dosť silný na to, aby zvládal aj dynamický jazdný štýl. Pozitívnych vlastností má ale Captur ešte výrazne viac.
Vydané Text: Erik Stríž
### Ceny, motory, dostupnosť a prvky výbavy
Renault Captur predchádzajúcej generácie sa dá ešte stále kúpiť zo skladových zásob od 12 590 €, ale keď usúdite, že nová generácia stojí od 14 900 €, čo sú iba niečo vyše dve tisícky navyše, bude vašou voľbou s veľkou pravdepodobnosťou už nová verzia. Charakter vozidla sa medzigeneračne nezmenil, stále sa jedná o crossover s proporciami SUV, pomerne vysokým posedom a veľmi solídnymi jazdnými vlastnosťami. Vnútorný priestor pripomína priestorové pomery väčšieho hatchbacku, ale nová generácia dostala výraznejšie vylepšenie estetiky i kvality vyhotovenia. Aj v dopredajovom Capture je interiér pekný, hodnotný a ergonomicky dobre zvládnutý, ale nový prináša predsa len veľké pokroky. Inšpirácia novým Cliom je očividná, Renault sa vydal správnym smerom.
Novú generáciu Renault Captur (o ktorej je tento článok) teda na Slovensku kúpite od cenníkových 14 900 € a so zvýhodnením už od 13 400 €. Za tieto peniaze dostanete základnú výbavu Zen s benzínovým trojvalcovým motorom s max. výkonom 74 kW (100 koní) a max. krútiacim momentom 160 Nm. Tento motor má turbo a je konfigurovaný s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou.
Už táto najnižšia výbava Zen je veľmi dobre vybavená – respektíve, veľmi dobre je slabý pojem. Už Zen totiž ponúka nasledovnú výbavu:
• Full LED predné svetlomety
• Active emergency braking system s detekciou chodcov a cyklistov
• Safe distance warning system
• Systém varovania pred opustením jazdného pruhu s aktívnou korekciou jazdnej dráhy
• Systém rozpoznávania dopravných značiek
• Tempomat s obmedzovačom rýchlosti
• Predné, bočné a hlavové airbagy
• Multimediálny systém EASY LINK 7″
• Prístrojový štít so 4,2″ displejom
• E-Call – systém pre privolávanie pomoci v prípade nehody
• Svetelný senzor
• Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
• Elektricky nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá
• Manuálna klimatizácia
• Volant potiahnutý umelou kožou
• Stredová konzola s lakťovou opierkou
• 17“ oceľové kolesá Flexwheel
Ukážte mi inú automobilku, ktorá vie predávať SUV s takouto výbavou za takto dobrú cenu. Ak si chcete výbavu Zen zadovážiť s naftovým motorom, máte aj takú možnosť, Blue dCi 115 stojí od 17 500 €, resp. 16 000 € s aktuálnym zvýhodnením. Môj testovaný Renault Captur bol vo výbave Intens, čo je druhá z dvoch aktuálne dostupných úrovní výbav. Výbava Intens obsahuje všetky prvky výbavy Zen a k tomu tieto ďalšie: • Full LED svetlomety LED PURE VISION Performance so svetelným podpisom v tvare písmena „C“, 3D efektom zadných svetiel a automatickým prepínaním diaľkových svetiel
• Zadné parkovacie senzory
• Digitálny prístrojový štít vodiča so 7″ displejom
• Dažďový senzor
• Automatická klimatizácia
• Poloautomatická parkovacia brzda
• Hands-free karta Renault
• Elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá
• Elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo
• Objemná zásuvka Easy Life pred spolujazdcom, osvetlená
• Výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca
• Čalúnenie v kombinácii látka / umelá koža
• Volant potiahnutý jemnou kožou
• Zatmavené zadné sklá
• Disky kolies z ľahkých zliatin 17″
• Dvojfarebné lakovanie karosérie
Testované vozidlo malo ešte ďalšiu príplatkovú výbavu v podobe paketov Pack Parking 360 (400 €), Pack Ambiance (250 €), 17″ disky kolies z ľahkých zliatin v dizajne Bahamas (100 €), indukčnú nabíjačku smartfónu (100 €), vyhrievaný volant (120 €) a vyhrievané predné sedadlá (200 €). Cena testovaného vozidla tak dosiahla 18 670 €, čo považujem za stále výbornú sumu. Snáď jediné, čo mi v aute občas chýbalo, bola automatická prevodovka. K dispozícii je, dokonca dvojspojkový automat EDC so 7 prevodovými stupňami, nie je však konfigurovateľná s týmto motorom. Musíte si doplatiť za benzínové TCe 130, TCe 150 alebo naftový Blue dCi 115. Najlacnejšia verzia Renault Captur s automatickou prevodovkou je Intens TCe 130 EDC GPF za cenníkových 20 900 €, resp. 19 400 € s aktuálnym zvýhodnením. ### Najslabšieho motora sa netreba báť, je silný dosť
Ak sa rozhodujete o kúpe nového Renault Captur, ale obávate sa nízkeho výkonu benzínového trojvalca, moja skúsenosť by vás mohla zbaviť neistoty. Testované vozidlo bolo vybavené motorom TCe 100, teda najslabším variantom. Maximálny výkon je iba 74 kW (100 koní), čo je údaj typický skôr pre základné atmosférické motory v ázijských modeloch, v ktorých je potrebné otáčky vyhnať až nad 5 000 ot./min, aby sa prejavil potenciál motora. Aj tento v Renaulte dosahuje maximálny výkon až pri 5 000 ot./min, lenže má turbo a hoci nemá veľmi vysoký krútiaci moment (160 Nm), zaberá už odspodu a celkom presvedčivo.
Rozjazd z pokoja je vždy plynulý a nevyžaduje okamžité preraďovanie na dvojku a trojku, pokojne sa môžete rozbehnúť na jednotke a preradiť až vtedy, keď sa auto pohybuje tridsiatkou či štyridsiatkou. Rozjazd do kopca je veľmi podobne plynulý a pokojný, s ohľadom na mieru stúpania sa už ale budete musieť citlivejšie vyhrať so spojkovým a plynovým pedálom. Tento motor dosahuje max. krútiaci moment pri 2 750 ot./min, teda v najhoršom prípade budete pri rozjazde s nákladom točiť na tritisíc.
Trojvalec má pri pokojnej jazde dobre utlmené vibrácie, prejavuje sa skôr kultivovane, ale je ho počuť. Najmä pri studenom štarte o sebe dáva vedieť, nejedná sa však o niečo, čo by ma odradilo od kúpy.
Nastavenie prevodovky je optimálne na použitie v meste, ja som mal v aute iba päťstupňový manuál, ktorý tak trocha predurčuje aj profil budúceho majiteľa. Captur si v tejto konfigurácii bez problémov poradí aj s diaľničnými rýchlosťami, ale chýbajúci šiesty prevodový stupeň predsa len napovedá, že jazdiť sa bude predovšetkým v meste a po okreskách. Na mieste, kde býva šestka, je tu spiatočka.
### Dynamika a jazdné vlastnosti
Ako som napísal vyššie, rozjazdy Capturu s motorom TCe 100 sú plynulé a auto má dosť dobrú dynamiku v nízkych rýchlostiach. Platí to aj pre stredné rýchlosti od 45 do 90 km/h, auto sa javí ako veľmi živé, primerane obratné, posilňovač riadenia je nastavený aj s ohľadom na dámy.
Podvozok je naladený skôr mäkko, síce dosť dobre tlmí nerovnosti vozovky, ale spôsobuje výraznejšie nakláňanie v ostrých zákrutách. Ak máte radi naozaj dynamické jazdy, s Capturom sa budete musieť občas krotiť.
Predná náprava je typu MacPherson, vzadu je tuhá náprava. Brzdy sú vpredu kotúčové, vzadu bubnové, parkovacia brzda je v prípade testovaného modelu elektronicky ovládaná tlačidlom.
Nosnosť testovaného modelu je 420 kg, najväčšia celková hmotnosť dosahuje 1 751 kg. Na kompaktné SUV a crossovery to považujem za primerané. Najväčšia hmotnosť brzdeného prívesu je 1 200 kg, ale s týmto motorom by som si netrúfal dlhodobo napĺňať tento technický údaj. Už pri plnej obsadenosti (5 osôb) je cítiť, že vozidlo značne stráca na dynamike.
Testované vozidlo bolo vybavené balíčkom Pack Parking 360 za 400 eur, ktorý vám rozhodne odporúčam dokúpiť – získate vďaka nemu dokonalý prehľad o blízkom okolí vozidla pri parkovaní, získate tak sebaistotu aj pri manévrovaní v malom priestore s početnými objektmi, ktoré by mohli inak auto poškodiť.
### Spotreba
Renault Captur TCe 100 som jazdil na mestských cestách, okreskách i na diaľnici, z toho prevažne v meste. Auto vykazuje primeranú spotrebu paliva iba mierne vyššiu ako avizuje výrobca (6,0–6,3 l/100 km v meste).
Redakčný test som zavŕšil s priemernou spotrebou 7,0 l/100 km.
Pri snahe o maximálne šetrenie paliva som dosiahol 5,5 l/100 km, ale to už s citeľnými vibráciami motora prenikajúcimi do interiéru. Takýto prejav trojvalcového motora nie je výnimočný, ale skôr typický a aby ste sa mu vyhli, budete radšej jazdiť okolo 2 000 ot./min aj za cenu o pár decilitrov vyššej spotreby benzínu.
### Praktický pohľad na interiér
Ako som spomínal v úvode, interiér nového Capturu je v porovnaní s predchodcom krajší a už na prvý pohľad pôsobí kvalitnejšie. Ani ten starší nebol zlý alebo škaredý, ale napríklad nová koncepcia stredovej konzoly s dotykovým displejom v štýle tabletu pôsobí modernejšie. K dobrému dojmu prispieva aj čalúnenie palubovky do umelej kože a opustenie oblých motívov predchádzajúcej generácie.
Páka prevodovky je uložená pomerne vysoko, medzi ňou a lakťovou opierkou tak vzniká otvorený priestor s dvomi slotmi pre poháre, tlačidlom parkovacej brzdy a slotom pre kľúč.
Oceňujem, že si Captur zachoval konvenčné kruhové ovládače klimatizácie a na dotykový displej zabezpečuje správu navigácie, multimédií, rádia a informácie o jazde.
[GALLERY id=30696]
Digitálny prístrojový panel v podaní Renaultu znamená kombináciu troch zobrazovacích prvkov s obdĺžnikovým displejom uprostred. O estetike tohto riešenia sa dá polezimovať, ale grafické spracovanie je podriadené funkcii, preto je panel prehľadný a užitočný. V predaji je aj ešte väčšia verzia tohto prístrojového panela, tá zaberá prakticky celý priestor.
Pred spolujazdcom sa nachádza šuflík. Nie s vyklápacími dvierkami, ale doslova šuflík. Má tak veľkú kapacitu a okrem papierových dokumentov a drobností do neho vložíte aj menší notebook.
V odkladacom priestore na mobil je možnosť priplatiť si 100 eur za indukčnú nabíjačku.
Zadné sedadlá sú pozdĺžne nastaviteľné v rozsahu asi 15 centimetrov, čím možno zväčšiť kapacitu batožinového priestoru. Sedadlá sú spojené do jednej lavice, ale ich chrbtové operadlá sú rozdelené do dvoch častí, dajú sa sklápať samostatne z kufra.
[GALLERY id=30697]
Zadní pasažieri majú k dispozícii dva nabíjacie USB konektory, jednu elektrickú zásuvku 12 V a tiež dva individuálne výduchy klimatizácie, ďalej odkladací priestor vo vrecku zadnej steny predných sedadiel a do dverách malý priestor pre úzku plechovku. K dokonalosti chýba iba stredná lakťová opierka.
### Batožinový priestor – kufor
Ako bolo spomenuté vyššie, zadné sedadlá sú pozdĺžne nastaviteľné, čím je možné variovať maximálny objem batožinového priestoru v rozpätí 404 až 536 dm3. To je naozaj dosť veľký rozdiel, z praktického hľadiska sa vám nebude javiť ako tak zásadný. Kufor je dosť veľký už vo východiskovej podobe. Má pomerne priestranné druhé dno a pevné poschodie, zadné sedadlá sa dajú sklopiť aj z kufra a tvoria úplnú rovinu.
[GALLERY id=30698]
Batožinový priestor je osvetlený jednou žiarovkou, nachádzajú sa v ňom dva háčiky pre zavesenie nákupných tašiek, ale chýbajú bočné skrinky. Myslím, že hlboké dno pod podlahou ich dokáže úplne nahradiť.
Kovové krúžky pre upevnenie napínacích popruhov sú až pod prvým dnom batožinového priestoru, podlahu kufra teda musíte pred prevozom rozmernejšieho nákladu odstrániť z auta.
Piate dvere sa otvárajú pomocou mikrospínača, otvárajú sa manuálne pomerne ľahko, zatvárajú sa už ťažšie potiahnutím za jedno z dvoch madiel.
[CAR id=17071]
.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia