TEST: Nová PUMA stavila na praktickosť. Túto vychytávku si zamilujete!

ŠELMA PO OBEDE: Počujem váš plač. Chcete späť malé ľahké kupé s predným náhonom, nie zbytočne silným motorom, no zato s výborným podvozkom. Lenže naozaj by ste si ho aj kúpili? ………. No vidíte.
Vydané  Text: 
**To, čo ľudia teoreticky chcú a to, čo by si reálne za svoje peniaze boli ochotní kúpiť, nemusia byť dve tie isté veci. Posledný pôvodný Ford Puma zišiel z výrobnej linky v roku 2001.** Najvyšší výkon jeho 1,7-litrového atmosférického motora Zetec bol 114 kW (155 k), ale oveľa populárnejšia bola verzia s výkonom iba 92 kW (125 k). Na motore však až tak nezáležalo. Toto malé, sympaticky bacuľaté kupé s predným náhonom bolo celé o geniálnom podvozku. Viete si predstaviť, že by v časoch vyše 250-koňových hothatchov niekto uprednostnil auto, kde je dôležitejší podvozok a navyše má nepraktickú karosériu? Toyota a Subaru túto predstavu stelesnili a vytvorili pritom jedno z najlepších áut na svete, ale všetci tí, čo sa na diskusných fórach dušovali, že si ho kúpia, v skutočnosti uprednostnili o 50 až 100 koní vyšší výkon nejakého hot-hatchu. Takže nový Ford Puma stavil na istotu a miesto štíhleho kupé sa reinkarnoval ako bacuľatý crossover. A ja sa nesťažujem. **Táto transformácia našťastie dopadla lepšie než v prípade mena Eclipse u Mitsubishi.** Ale nepredbiehajme.
#### Ťažké zadanie V záplave dnešnej ponuky crossoverov mala Puma ťažkú úlohu, ako si medzi nimi nájsť svoje miesto. Nakoniec sa s tým však popasovala celkom zaujímavo. **Puma navonok nevyzerá nijako opulentne, skôr naopak. Je vskutku kompaktná.** Nepristupoval som k nej s očakávaním veľkého vnútorného priestoru a realita moje predpoklady potvrdila. Priestor pre posádku nie je nijako výnimočný, ale nie je na tom ani zle. Sám za seba som si sadol bez problémov, pričom výhrady smerované k priestoru nad hlavou vzadu sa dajú vyriešiť tým, že si neobjednáte strešné okno. A ešte aj ušetríte. Musím však podotknúť, že ma zaujalo, pretože je dvojité – pasažieri vzadu majú svoje vlastné aj s roletkou. To hlavné je otváracie, pričom polopriehľadná roletka môže byť aj pri otvorenom okne zatvorená. **Môžete teda vetrať bez toho, aby vás škvarili horúce slnečné lúče.**
#### Táto vychytávka vás dostane Batožinový priestor má na prvý pohľad tiež priemerný objem, lenže práve tu ma Puma veľmi milo prekvapila. **Prvá skvelá vychytávka je falošné dno, pod ktorým sa skrýva obrovský box s objemom 80 litrov, do ktorého zmestíte fakt veľa. Je vodotesný a naspodku má dokonca výpustku, čiže sem môžete smelo uložiť tie najšpinavšie či najmokrejšie predmety. Následne ho umyjete pomocou vedra a špongie a špinavú vodu vypustíte. Geniálne.**
Samotné vyberateľné dno má tiež perfektne prepracovanú manipuláciu a dá sa fixovať vo vertikálnej polohe. Zvyšok kufra tiež nie je taký malý, ako sa zdá. Podlaha je vysoko, ale kufor je dostatočne široký a aj hlboký. A to, že je plytký, vás až tak trápiť nemusí. Na to je tu ďalší šikovný a jednoduchý patent: **plató kufra je totiž plávajúce. O piate dvere je pripevnené šnúrkami, a tak sa prispôsobí väčšiemu nákladu. Je to drobnosť, ale keď som do Pumy vpratal veľký kočík a nemusel som potom manipulovať s roletkou, veľmi ma to potešilo. Puma celkovo myslí na aktívny život jej užívateľov.** Poťahy sedadiel sa dajú demontovať a prať.
#### Moderný duch **Ford Puma však bojuje aj na fronte emócií.** V interiéri sa o hrejivý pocit pri srdci stará efektný digitálny prístrojový štít, ktorý zvláda nádherné plynulé animácie. Žiaľ, čitateľnosť grafiky by mohla byť lepšia. Rýchlomer je len neciachovaný kruh a aj keď sa aktuálna rýchlosť zobrazuje v jeho strede, páčila by sa mi možnosť voľby inej grafiky. Nezobrazíte na ňom ani mapu navigácie, čiže potenciál tohto riešenia Ford zďaleka nevyužil naplno. Interiér Pumy je pekný a funkčný. Základná architektúra pripomína Fiestu.
Páči sa mi riešenie odkladacej schránky na mobil s indukčným nabíjaním. Infotainment má novú grafiku, ale nechápem, prečo nie je prakticky vôbec prepojený so zvyškom auta **a množstvo vecí si musíte nastavovať pracne cez stredový displej pomocou tlačidiel na volante. Táto kritika sa však týka úplne všetkých Fordov.** ##### Nevynechajte tiež naše video-testy na YouTube: #### Je to Ford Testovaná verzia ST-Line má medzi prioritami nielen vzhľad, **ale aj jazdné vlastnosti.** Aspoň nejaký odkaz na starú Pumu. Tvrdšie naladený podvozok a upravené tlmiče vás pri pomalšej jazde trochu pomasírujú, avšak ich práca bude vždy niesť podpis Fordu: pohyby podvozka sú pekne zaoblené, nikdy nie ostré a veľmi dobre kontrolované, bez akýchkoľvek pazvukov. A keď sa rozhodnete trochu zrýchliť tempo, zistíte, že Puma jazdí ako dobre vyladený hatchback. Väčší zdvih jej odpruženia jej umožňuje zvládať aj horšie cesty v obdivuhodnom tempe, pričom vy si pri jazde môžete užívať kontrolovaný prenos hmotnosti a hrať sa s plynom. Treba si dávať pozor len na citlivejšie ABS. Jazdu s Pumou som si fakt nečakane užíval. Skvelé riadenie a výborne vyvážené jazdné vlastnosti ma pohltili natoľko, až som začal prekračovať teritórium bohužiaľ nevypínateľného ESP.
#### Trochu elektriny Na to, že Puma nemá adaptívny podvozok, **je tu aj prekvapivo veľa jazdných režimov. Tie menia citlivosť plynového pedála, režim trakčnej kontroly a grafiku prístrojov.** Trojvalec EcoBoost však fungoval skvelo aj v základnom režime. Pri rozjazdoch na spojke mi prekážali jeho výrazné vibrácie, ale pri jazde už bol mimoriadne kultivovaný a tichý. **Novinkou je 48V mild-hybridný systém, ktorý ho dokáže dopovať krútiacim momentom až 50 Nm v nižších otáčkach. Má však ďalšie výhody. Vracia do hry pojem „brzdenie motorom“,** keďže moderné motory už pri pustení plynu väčšinou pripomínajú voľnobežku. Robí to síce s jemným oneskorením a tým neprirodzene, ale zvykol som si. Druhá užitočná funkcia je, že pri radení nahor vám systém najprv prudko spomalí motor (trojvalcom totiž normálne padajú otáčky pre veľký zotrvačník veľmi pomaly) a potom vám jeho otáčky podrží tak, aby radenie prebehlo hladko. Super! K dokonalosti mi chýba už len vyššie umiestnená radiaca páka inak veľmi presnej a dobrej manuálnej prevodovky. Samotný motor má výkon až 114 kW (155 k) a prekvapil ma apetítom po otáčkach. Ešte za hranicou štyroch tisíc je motor schopný nabrať druhý dych. Vďaka mHEV technológii a odpájaniu valca je zároveň veľmi úsporný a dosiahnuť spotrebu 6 l/100 km nie je problém. V meste vás poteší skvelo fungujúci štart-stop systém, ktorý je schopný motor naštartovať nehlučne už za 300 ms.
Ford Puma si teda našiel svoje miesto na zemi. Jeho silueta s dlhou kapotou a zaujímavý dizajn priťahujú pohľady. Je veľmi praktický a jazdí tak ako každý Ford – nadpriemerne dobre. Za jeho najslabšiu stránku však považujem cenu. Testované auto bolo vybavené dobre, avšak aby som zaňho dal vyše 33 000 €, muselo by ma ohúriť ešte množstvom ďalších hračiek. Odhliadnuc od toho je to celkom vítaný svieži vietor v segmente.
##### Text napísal Juraj Hrivnák, parádne fotografie zostrojil Tomáš Kelement




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.




Inzercia

Inzercia