Veľký test: Týždeň s Kia e-Soul Platinum 64 kWh (spotreba, výbava, batožinový priestor, ceny a poznatky z jázd)

Zvažujete kúpu Kia e-Soul? Pripravili sme pre vás veľký test, aby ste sa vedeli rozhodnúť lepšie. Kia e-Soul avizuje mestský dojazd 648 kilometrov a častokrát býva zaraďovaná medzi crossovery a malé esúvečka. Nesedí vám ani jeden z tých údajov? Vedzte teda, že všetky vychádzajú z reality.
Vydané  Text: 
Nová éra mobility je tu. Už dávno neklope na dvere, ale celé ich vykopla a do našej pozornosti tlačí jednu horúcu novinku za druhou. A že je elektromobilita správny smer máme za fakt, ktorého nezávislým dôkazom sú aktuálne objemy oxidov dusíka a oxidu uhličitého v Európe. Zmenšujú sa údajne pre menej intenzívnu dopravu, hoci svoj významný podiel má na tomto trende aj obmedzenie výroby. Je racionálne domnievať sa, že keď nahradíme spaľovacie motory v autách za elektrické, dospejeme k podobne priaznivým efektom na naše ovzdušie. Trh nám dnes ponúka množstvo riešení, ako na to, medzi nimi aj Kiu e-Soul. Tento nápadný elektromobil historicky nadväzuje na predchádzajúcu generáciu Soul EV a transformuje ju na našu novú dobu. e-Soul je ale väčší, výkonnejší a celkovo modernejší. Kia e-Soul dostala slovenský cenník pred rokom a napriek nespornej estetickej atraktivite je na našich cestách do očí bijúcim autom.
### Kia e-Soul: Dve motorizácie, dve úrovne výbavy, dokopy tri modely Kia e-Soul sa u nás predáva výlučne ako elektromobil, ale na severoamerickom trhu si zákazníci môžu zadovážiť aj verziu so spaľovacím motorom. Môžeme špekulovať o dôvodoch, pre ktoré sa juhokórejská značka rozhodla pre takúto obchodnú stratégiu, ale tušíme, že do jej rozhodovania vstupovali európske emisné normy a vôbec budovanie eko-imidžu na Starom kontinente. Slovenskí zákazníci majú k dispozícii dve motorizácie a dve úrovne výbavy (Gold a Platinum), avšak ich kombináciou vzniká ponuka iba troch modelov. V úrovni Gold máte na výber z výkonnej a ešte výkonnejšej konfigurácie, v najlepšej výbave Platinum si môžete zvoliť už iba výkonnejšiu z alternatív Dobrou správou je, že najnižšia dostupná úroveň výbavy je Gold, teda obsahuje pestrú ponuku techniky a prvkov komfortu. Základná motorizácia znamená akumulátory s max. kapacitou 39,2 kWh akumulátorov a max. 100 kW výkonu elektromotora.
**Vybrané prvky výbavy Gold**: * kompletná bezpečnostná výbava vrátane hill holdera, samočinného systému na udržiavanie v jazdnom pruhu či adaptívneho tempomatu s funkciou Stop and go; * LED svetlomety vpredu i vzadu; predné a zadné hmlovky; automatické prepínanie svetiel; * 17” disky z ľahkej zliatiny; * elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá; * rádio so 7” farebným dotykovým displejom; * palubný počítač Supervision s 7” farebným LCD displejom; * cúvacia kamera s dynamickým navádzaním; * zadné parkovacie senzory; * kožený vyhrievaný volant nastaviteľný vo všetkých smeroch; * predné vyhrievané sedadlá s výškovým nastavením; * bezkľúčový prístup a štartovanie vozidla “Smart Key” a ďalšie položky. **V úrovni výbavy Platinum**, v ktorej som vozidlo testoval pre auto motor a šport č. 05-06/2020, dostanete zopár podstatných vecí navyše: * systém manažmentu teploty batérií; * **10,25” displej aj s navigáciou** (fotogaléria nižšie); * ozvučenie Harman/Kardon; * bezdrôtová nabíjačka mobilných telefónov; * elektricky sklápateľné vonkajšie spätné zrkadlá; * vyhrievané zadné sedadlá; * dažďový senzor; * výkonnejšia konfigurácia pohonu. [GALLERY id=30649] *Výkonnejšia konfigurácia pohonu* znamená 457 kg akumulátorov s maximálnou kapacitou 64 kWh, pohon predných kolies zabezpečený synchrónnym elektrickým motorom s maximálnym výkonom 150 kW (204 k) a najvyšším krútiacim momentom 395 Nm. Tieto údaje znejú veľmi dobre, však? V praxi sa prejavujú pritom ešte lepšie. Osobne ma milo prekvapuje, že **rozdiel medzi východiskovým a najlepšie vybaveným modelom je iba 6 100 eur**. Dostanete pritom výkonnejšie akumulátory, vyšší maximálny výkon a tiež prémiovú výbavu. No a takú bezpečnostnú výbavu máte stopercentnú už v Golde. Na mesačnej splátke to spraví už iba malý rozdiel, no dostanete to najlepšie z najlepšieho. Za perleťový lak si priplatíte 500 eur. ### Jazdné vlastnosti sa líšia v závislosti od jazdného režimu V Kii e-Soul má veľmi veľa faktorov v rukách vodič, ktorý sa môže zosúladiť s jazdnými módmi. e-Soul vie jazdiť v režimoch Eco, Normal a Sport, pričom každý z nich má zásadný vplyv na dynamiku. Nastaviť si môžete východiskovú účinnosť rekuperácie energie a klimatizácie, v režime Eco aj obmedzovač rýchlosti. Na citlivosť akceleračného pedála síce dosah v personalizácii režimu Eco nemáte, ale so zmenou režimu sa mení veľmi zásadne. Kia e-Soul tak má viacero charakterov, môže byť pokojným komfortným elektromobilom na dlhé cesty, ale aj zábavným autom s dôraznou akceleráciou a zdanlivým ťahom z nuly až na 145 km/h bez jediného zaváhania. Rýchlostný strop je podľa výrobcu 167 km/h. Platí poznatok vyššie, že až do rýchlosti 145 km/h elektromobil zrýchľuje prakticky na jeden ťah, potom však mierne stráca dych a napríklad mne sa nepodarilo dosiahnuť uvedených 167 km/h, keďže profil trasy mal mierne stúpanie. Vo vysokých rýchlostiach je už automobil citlivejší na podmienky, v ktorých sa vyskytuje. Typickou vlastnosťou e-Soulu je pomerne preposilované a strmé riadenie, auto je tak napriek väčším rozmerom veľmi obratné a vrtké. Úroveň tejto obratnosti vás dokonca môže prekvapiť, ak ste sadli za volant a rovno vyrazili na mestské cesty, možno to z času na čas mierne preženiete pri vjazde do zákruty. Pozoruhodné je, ako dobre auto drží stopu, neprejavuje sa nedotáčavo ani pretáčavo, prekvapuje iba spomínané preposilované riadenie. **Kia e-Soul sa ovláda ako každé iné auto s automatickou prevodovkou**. Teda na naštartovanie musíte mať vytlačený brzdový pedál, stlačiť štartovacie tlačidlo, vypočuť si trocha otravnú zvučku, následne uvoľniť elektronickú parkovaciu brzdu, zaradiť na otočnom voliči prevodovky D alebo R a vydať sa na cesty. Auto síce umožňuje nastavenie účinku rekuperácie, v najsilnejšej úrovni ešte auto nezastaví. Ovládanie jazdy jedným pedálom, ako to majú niektoré elektromobily, tak nie je možné. Nie je to nedostatok, pretože ovládanie jedným pedálom v skutočnosti nie je tak praktické, ako by nám chceli niektoré automobilky nahovoriť. Brzdu budete používať minimálne zo zvyku, často však z potreby. Mojím obľúbeným nastavením sa stal jazdný režim NORMAL s minimálnou úrovňou rekuperácie a so zapnutou funkciou AUTO HOLD. To znamená, že auto sa vám samé po zastavení nerozbehne skôr, ako pritlačíte na akceleračný pedál. [GALLERY id=30650] ### Spotreba energie Maximálny kombinovaný dojazd verzie Platinum 64 kWh dosahuje 452 kilometrov, ale v mestskom cykle údajne až 648 kilometrov. Znie to veľmi optimisticky, priam odvážne, predpokladá sa potreba iba okolo 10 kWh/100 km. Síce sa mi ju podariť nedosiahlo, ale s 12,1 kWh/100 km som nebol ďaleko a bez problémov sa podpíšem pod tvrdenie, že keby som s e-Soulom strávil ešte o týždeň viac, dosiahol by som aj tých desať kilowatthodín na sto kilometrov. Prevádzka elektromobilu na okresných cestách zvyšuje spotrebu energie iba mierne, jazdil som za 14 až 17 kWh/100 km. Zmenou jazdného režimu a účinnosti rekuperácie som nedosiahlol očakávaných zmien spotreby; zdá sa, viac ako vodič má na ňu niekedy vplyv povaha trasy. Jazda diaľnicou vyťažuje motor a akumulátory výraznejšie, nie je problém prekročiť 19 kWh/100 km a pri rýchlosti 130 km/h už do interiéru preniká značný hluk. ### Interiér – priestorové pomery, praktický potenciál Čo sa s jazdným režimom nemení, je praktický potenciál vozidla a komfort na jeho sedadlách. Priestorové pomery sú veľkorysé, pripomínajú MPV. V skutočnosti sa nám e-Soul ťažko zaraďuje do konvenčných kategórií. Severoamerická pobočka Kie ho označuje ako hatchback, slovenská ako SUV/Crossover. [GALLERY id=30646] Vpredu je miesta dosť aj pre robustnejšie postavy, výškové nastavenie sedadiel toto auto sprístupňuje aj veľmi vysokým osobám. Ja s výškou ~173 cm a priemernou postavou som sa vedel usadiť veľmi pohodlne. Stredový tunel je široký a nízky, lakťová opierka mi poskytovala optimálnu polohu, dá sa pozdĺžne polohovať. Odkladacie priestory v prednej časti interiéru sú nasledovné: * dva sloty na plechovky v stredovej konzole; * plocha s indukčnou nabíjačkou pre mobil; * priestor pre okuliare na strope; * veľkokapacitný šuflík pred spolujazdcom; * priestory pre uloženie 1,5 litrovej fliaš vo dverách. Zadní pasažieri majú odkladacích priestorov už pomenej, vlastne iba veľmi úzku štrbinu pre uloženie malej pollitrovej fľašky vo dverách a koženkové vrecko na zadnej strane sedadla spolujazdca. Lakťová opierka tu nie je, teda ani sloty pre poháre a plechovky. [GALLERY id=30647] Prečo sa šetrilo odkladacími priestormi, neviem. Nemajú však ani výduchy klimatizácie a USB konektory pre nabíjanie mobilov, nachádzam tu iba jednu 12 V elektrickú zásuvku. Pritom zadní pasažieri majú prekvapivo veľa miesta na kolená i hlavy. Priaznivo hodnotím aj výšku posedu, vďaka čomu ani vyššie osoby nemajú problém s vysokou polohou kolien. Sedáky ani chrbtové operadlá sa vzadu nastaviť nedajú, no v tomto východiskovom stave majú optimálne polohovanie a ideálnu tvrdosť. Sedadlá pri oknách sú vybavené úchytmi ISOFIX, zo zadnej strany sú kotviace úchytky. Hlavové opierky sú výškovo nastaviteľné všetky tri. Vo výbave Platinum sú zadné sedadlá pri oknách vyhrievané, účinok je výrazný a rýchly. ### Batožinový priestor (kufor) a jeho vybavenie Bohatý priestor v interiéri (vpredu i vzadu) si vyberá daň na batožinovom priestore za piatymi dverami. 315 litrov nie je najmenej, ale sú naskladané do výšky a nakladacia hrana je nápadne zúžená, čím sa limituje využiteľnosť nákladného priestoru. [GALLERY id=30648] Vždy ma pri testovaní áut zaujíma, ako je kufor vybavený – no a ten v Kia e-Soul má niekoľko menej významných nedostatkov. Chýbajú tú háky pre zavesenie nákupných tašiek, ďalej sieťky, tunel do interiéru i bočné skrinky. Pod podlahou je iba malý priestor pre uloženie rezervy alebo sady na opravu defektu. Poschodie je vyhotovené z pevného materiálu, je skladacie, ale po vysadení na neho v kufri nie je vyhradený priestor. Toto je auto do mesta, na tieto detaily teda mal výrobca myslieť. Sklopením zadných sedadiel sa sprístupňuje nákladný priestor s max. kapacitou 1 339 dm3, čo je veľmi dobrý údaj. Vo výbave Platinum sú zahrnuté aspoň strešné lyžiny, ktoré veľkosť batožinového priestoru rozširujú o priestor na streche. Informáciu o maximálnom zaťažení strechy modelu e-Soul som síce nenašiel, osadiť ale môžete strešné nosiče s nosnosťou 75 kg. Kia e-Soul neumožňuje továrenskú montáž ťažného zariadenia.
[CAR id=17069]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia