Test Mazda3 sedan SkyActiv-X GT 180 Plus: Balzam
Jednou vetou? Mazda 3 sedan SkyActiv-X GT 180 mi opäť dokázala zaliezť pod kožu tak intenzívne, že som ju veľmi nerád vracal.
Vydané Text: Erik Stríž
Identickú filozofiu používa aj interiér. **Dizajnérsky minimalizmus v štýlovom balení a s maximálnou kvalitou spracovania. Skutočne stačí pár metrov v aute a viete, kde čo je a spracovanie niektorých detailov, ako je kruhový ovládač dvojzónovej klimatizácie, je jednoducho prémiové.** Môžete to bez problémov porovnať s Mercedesom-Benz alebo Audi. Osobne sa vyhýbam porovnaniu mainstreamových značiek s prémiovými, v tomto prípade to však je pravda.
SkyActiv-X GT 180 je skratkou pre najsilnejší agregát. Štvorvalcový dvojlitrový agregát je doplnený klasickým kompresorom a spaľuje chudobnú zmes. Doplnený je aj mild hybridnou technológiou so 48-voltovou sústavou. Energia z brzdenia sa ukladá do lítium-iónovej batérie. Následne sa využíva na zásobovanie palubnej siete elektrinou a energiu sa dodáva aj do štartér generátora, ktorý v istých momentoch asistuje motoru. **Najmä systém štart-stop funguje v tomto prípade bezproblémovo a tak, že to v podstate vodič nevníma.** Prechod medzi jednotlivými režimami je absolútne nepozorovateľný, v rámci čiastočného zaťaženia motora funguje v takzvanom vznetovom princípe, v momentoch plachtenia sa do motora nevstrekuje palivo a motor funguje až nad hranicou 5 000 otáčok ako klasický spaľovací motor. Tieto komplikované procesy však nebudete vnímať nijako a napriek tomu, že motor má kompresor, jeho prejav je absolútne atmosférický a navyše aj tichý. Tento komfortný prejav oceníte najmä v meste, jazda je nesmierne plynulá a bezproblémová.
V spolupráci s automatickou prevodovkou je charakter auta v podstate komfortný. Ani v prípade plnej akcelerácie nevystupuje zvuk motora do popredia, čo maskuje dynamiku. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy je veľmi dobré, pocitovo ho neprežijete tak ako v iných autách. **To je však vedľajšie, lebo priemerná spotreba je vskutku výnimočná.** Ani v zimných podmienkach a na krátkych tratiach neprekročila spotreba hranicu siedmich litrov benzínu na sto kilometrov. Najmä na dlhších trasách a pri uvoľnenej jazde dokázala spotreba klesnúť aj na hranicu päť a pol litra. V podstate by mal byť práve tento motor označený za motor roka! Svojimi vlastnosťami na to má!
Priestorové pomery sedana sú dostatočné na to, aby sme tento model označili za rodinný. Objem batožinového priestoru 450 litrov stačí aj na dovolenkové balenie pre štyroch a ak sa neplánujete sťahovať, nemusíte sa báť ani menšieho vstupného otvoru do kufra.
Výpočet poistení od Kooperativa: *Cena pre držiteľa vozidla nad 31 rokov; **Havarijné poistenie pri spoluúčasti 5 % min. 150 €. Ročné poistné vrátane dane z poistenia.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk