Test Ssang Yong Korando 1.6 e-XDI: Všetky oči na mne!

Pútať pozornosť okolia sa mu darí priam ukážkovo. Je to pre jeho exotickosť, pritom dokonale napĺňa podstatu tvrdenia nesúď knihu podľa obalu.
Vydané  Text: 
Prečo by sme nemali súdiť knihu podľa obalu? Pretože ten sa nemusí páčiť každému, podstatné sú obsah, forma, charakter. Na Korando sa mnohí pozerajú cez prsty alebo so zdvihnutým obočím, pretože sa im nepáči vzhľad, ale skúsenosť s ním zanecháva pozitívne dojmy. ## Test Ssang Yong Korando 1.6 e-XDI 136 LE Premium Model Korando sa hierarchicky zaraďuje nad menšie Tivoli a pod luxusný off-road Rexton, pričom vo východiskovej konfigurácii ECO sa ponúka za bezmála sedemnásťtisíc eur.
V nami testovanej výbave Premium s príplatkovými položkami a drahším motorom je cena takmer tridsaťdvatisíc eur. Považujme to za Korando „v plnke“, budete mať taký pocit okamžite po nasadnutí do vozidla. Privíta vás krásny interiér s koženým čalúnením a lesklými plochami s vnútorným svetelným 3D efektom (*vo fotogalérii*). Popri estetike výrobca dbal aj na materiálové vyhotovenie, z každého povrchu a ovládača cítiť poctivú robotu, jednotlivé dielce perfektne lícujú a pokiaľ sa jedná o grafické a funkčné spracovanie 10,25-palcovej digitálnej prístrojovky a centrálneho displeja, ani nemáme čo kritizovať.
Nemožno chváliť iba prednú časť interiéru, pretože tá zadná ponúka dostatok priestoru na nohy a hlavy i pohodlný posed pre troch dospelých. Chýbajú tu však USB konektory a výduchy klimatizácie.
Kde by sme ale predsa len našli nedostatok tohto inak pôsobivého SUV? Môže ním byť batožinový priestor. Papierovo je to síce 551 litrov, respektíve 401 s rezervným kolesom, ale s malou dĺžkou, vysokou nakladacou hranou, bez tunela do interiéru a bez háčikov na upevnenie nákupných tašiek. Je škoda, že na tieto detaily sa zabudlo, pretože práve oni tvoria to, čomu hovoríme praktický potenciál.
Na druhej strane musím povedať, že mňa tieto detaily zaujímajú viac ako bežného motoristu, ktorý bude s veľkosťou batožinového priestoru veľmi spokojný. A či sa dnu vojde celý bicykel? V aute ako Ssang Yong Korando sa predsa bicykle nevozia, jeho majitelia radšej investujú pár desiatok či stoviek eur do nosiča bicyklov, než by mali riskovať poškodenie krásneho čalúnenia. ### Aj naftový motor môže byť kultivovaný Ssang Yong môžete dostať za veľmi slušné peniaze s benzínovým motorom, no ak chcete naftu, tradične si trocha priplatíte. Za pomerne tichý a kultivovaný naftový motor 1.6 e-XDI 136 LE s maximálnym výkonom 100 kW (136 k) a solídnym krútiacim momentom do 324 Nm sa dopláca tritisíc eur.
V konfigurácii s doplatkovým pohonom všetkých kolies s uzávierkou diferenciálu a automatickou prevodovkou je ideálnou motorizáciou, ktorá nám umožnila dosiahnuť najnižšiu spotrebu 4,4 l/100 km. Znie to skvele, ale týždeň „normálneho jazdenia“ napokon preukázal o niečo vyšší apetít. Všetko má v rukách vodič, priemerných 6,5 – 6,7 l/100 km je dosiahnuteľných bez väčších problémov, rovnako ľahko sa ale spotreba vyhupne k desiatim litrom. Priaznivo hodnotíme nastavenie automatickej šesťstupňovej prevodovky, ktorá udržiava motor v otáčkách, ktoré nespôsobujú prenikanie vibrácií do interiéru.
Oceňujeme tiež nastavenie podvozka, vzadu s multi-linkom, ktorý efektívne filtruje nerovnosti, v primeranej miere sprostredkováva autentický kontakt s vozovkou. Korando nerozhodí náhla zmena smeru jazdy, poslušne kopíruje natočenie volantom. Reakcie na stlačenie plynu sú rýchle, riadenie je presné a dynamika má slušnú úroveň. Nechýba ani režim Sport pre ešte ráznejšie reakcie. Plávaniu na ceste sa úplne nevyhýba, viac ako prejav jazdných vlastností je to o pocite – široká predná kapota a interiér, ktorý vás doslova pohltí, môžu chvíľami podporovať dojem plavby na vode. ### Päťhviezdičková bezpečnosť Bezpečnosť je silnou stránkou vozidla, v EuroNCAP za päť hviezd. S adaptívnym tempomatom, príplatkovým Safety Packom s asistentom pre zmenu jazdného pruhu, upozornením na premávku za vozidlom či upozornením na pohyb vozidla pred vami v dopravnej zápche zvláda každodenné situácie s nadhľadom a spoľahlivo. Obzvlášť pozitívne hodnotenie si zaslúži používateľské rozhranie, ktoré je prehľadné, intuitívne a všetky výstrahy sú spracované tak, aby ste im okamžite porozumeli.
Keď som sa pýtal svojich známych, čo si myslia o značke Ssang Yong, ich reakcie boli väčšinou rozpačité. Buď značku nepoznali alebo od nej neočakávali nejaký nadštandard. O to viac boli prekvapení, či dokonca šokovaní, keď si auto obišli a nasadili do jeho interiéru. Korando je naozaj pútavé, pôsobí luxusne a spraví na vás dojem. Práve vyhotovenie interiéru považujem za to, čo si zaslúži najviac pochál, nesmiem pritom zabudnúť na to, že aj po stránke jazdných vlastností ponúka veľmi veľa.
[CAR id=17062] **Pohon a podvozok**: automatická prevodovka Aisin, 6-rýchlostná, pohon všetkých kolies, predné zavesenie MacPherson, zadné zavesenie multi-link **Brzdy**: kotúčové, vpredu s vnútorným chladením, elektronická parkovacia, Auto-Hold **Cena** základ/verzia od/testované auto: 16 990 €/19 990€/31 750 €




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia