Atmosféra (ne)vymiera! Testovali sme Lexus RC-F, ten zvuk si zamilujete

Vždy je osviežujúce pripomenúť si výnimočný atmosférický motor vo výbornom aute. Niekedy však tieto spomien ky prichádzajú z nečakaných smerov
Vydané  Text: 
**Tisícdvesto.** Zvuk tesne nad voľnobehom je medový. Dobre prefiltrované nízke frekvencie sa v primeranej miere dostávajú do kabíny. **Dvetisíc.** Basy zmohutnejú, rytmicky sa k nim pridajú stredné tóny a vy z titánového výfuku počujete akoby odpaľovať každý jeden valec zvlášť. Nič vážne sa však nedeje. **Dvetisícosemsto.** Otvára sa klapka v saní. Je to ako keby niekto zdvojnásobil hlasitosť v kabíne. K bublavým basovým tónom z výfuku sa pridáva hlboký mechanický zvuk spod kapoty….
Symfonický orchester Lexusu RC-F
**…Štyritisíc.** Zvuk výfuku sa stráca v úzadí a prím už hrá najmä zvuk motora, ktorý mení svoje tóny zo zaoblených na ostrejšie s výrazným „R“. Akcelerácia sa citeľne stupňuje. **Päťtisíc.** V kabíne je už poriadny rámus. Počujete krátky a rázny nádych každého jedného valca. Už len zo zvuku je jasné, že toto je ostrý motor. Zrýchľovanie vrcholí, rovnako ako krútiaci moment 520 Nm. **Šesťtisíc.** Vlasy na krku vám vstávajú dupkom. Harmonické vibrácie sa prenášajú do sedadiel a spolu s mohutným revom vo vás vyvolávajú blažené pocity. Auto sa derie dopredu bez známky toho, že by sa mu chcelo prestať. **Sedemtisíc.** Hneď za touto hranicou sa stretávate s výkonom 341 kW (464 k). Mechanická symfónia vrcholí dramatickým crescendom, ktoré sa dá prirovnať k nejakému novému druhu píly. Akcelerácia ani náhodou nepovoľuje. **Zdanlivo by vedela pokračovať do nekonečna…** **Sedemtisícdvesto.** Vtedy zasiahne brutálny „tvrdý“ obmedzovač, ktorý nechá otáčky motora odrážať sa od zakázanej hranice s šialenou frekvenciou, podobnou vysokovýkonným motorkám. Bodaj by nie. Za vývojom päťlitrového atmosférického osemvalca v tomto Lexuse RC-F stojí Yamaha. Známy výrobca motoriek, ale aj hudobných nástrojov. A tu je ďalšia paralela. **Práve hudobné oddelenie ladilo aj zvuk motora. A verte mi, že to počuť.** ## POCHOPITEĽNÝ ÚSTUPOK Aj keď nemôžem konkurentov odsúdiť za kopanec od turbodúchadla, **Lexus RC-F má úplne iné čaro.** Jeho záťah je zamatový, v nízkych otáčkach na chvíľu možno zapochybujete o jeho výkone. Lenže treba vydržať **a za hranicou 4 000 otáčok už krotíte zviera s neskutočnou energiou** a chuťou k životu. Za touto hranicou jazdíte na športovom aute, ktoré vám priamosťou reakcií na plyn vyrazí dych a ktoré vám dovolí výkon dávkovať úplne presne, bez čakania na turbodúchadlo. **Korekcie plynom môžete robiť okamžite a najmä pri driftovaní to veľmi oceníte. A ten soundtrack…**
Karbónové vlákna nájdete bezostyšne vystavené vášmu zraku, zakryté len vrstvou priesvitného laku. Je z nich kapota, strecha a zadný spojler. Na jeho bočniciach nájdete aj príznačné písmeno „F“, ktoré sa odkryje len pod tým správnym uhlom, pretože vlákna pod ním majú inú štruktúru, než navôkol
Testujem špeciálnu verziu **Track Edition. Pozor, nie je to nezmysel určený len na trať.** Napriek tomu, že toto auto je stvorené na to, aby ste ho drvili na okruhu bez zmilovania, je to zároveň **neskutočne podarené GT.** Tak, ako je v športovom režime brutálne a jeho prevodovka vás pri každom radení kopne do zadku, v civilnom režime je to dokonalý džentlmen. Dokáže jazdiť za menej než 9 l/100 km, je dobre odhlučnený, **má perfektné audio.**
Kokpit. V tomto prípade je toto slovo príznačnejšie, než kdekoľvek inde. Kabína Lexusu RC-F vás doslova pohltí a vy sa ocitnete v obklopení červenej kože, karbónu s červenými vláknami a najkrajšieho digitálneho prístrojového štítu, aký kedy ľudstvo videlo. Tu skrátka chcete tráviť čas
Vzájomná poloha volantu a úžasne tvarovaných sedadiel vám umožní dokonale splynúť s týmto strojom. Riadenie je veľmi prirodzené a presné. **V tomto aute je radosť cestovať. A platí to aj pre verziu Track Edition.** Tá nosí svoju karbónovú kapotu, strechu a spojlery vystavené svetu na obdiv, nezakryté vrstvou farebného laku. Štandardne spomaľuje pomocou obrovských karbón-keramických bŕzd, ktoré ušetria až 25 kg neodpruženej hmoty. Celková úspora hmotnosti je aj vďaka použitiu „obyčajného“ samosvoru Torsen miesto toho variabilného až 55 kg. Zvyšok auta je už zhodný s bežným modelom – je tu ľahšie sacie plénum, duté polosi, odľahčená klimatizácia, dielce na prednej náprave z hliníka, tuhšie uloženie motora, tuhšie silentbloky na zadnej náprave… **RC-F totiž vždy trochu trpelo na nadváhu. Dnes, na zimných pneumatikách, jeho dynamické schopnosti naplno nepreverím. O to viac sa môžem sústrediť na ten prirodzený balans podvozka a famózny motor. Chýbajú mi vôbec tie newtonmetre?**
## POSLEDNÝ? MOŽNO NIE Fakt, že práve Lexus drží vo svojej stajni typ motora, aký neponúka žiaden priamy konkurent, je obdivuhodný. Kto by to bol povedal, že značka, ktorá si svoj imidž stavia na hybridoch, odolá v triede športových kupé preplňovaniu? Na druhej strane – kto iný? **Ak sa o Lexus zaujímate, predsa nerozmýšľate v medziach ostatných ľudí.** Hľadáte zmysel pre detail, remeselnú dokonalosť, kvalitu a odlišnosť. Tu ich dostanete. **Rád by som RC-F nazval posledným samurajom,** posledným vyznávačom precízne vypočítaných impulzov v sacom aj vo výfukovom potrubí. **Už som to tak raz spravil.** Ale ukazuje sa, že ešte stále existuje skupina ľudí, ktorí ploché parametre radi vymenia za viacrozmerný zážitok. **Takže atmosféra možno prežije.**




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.




Inzercia

Inzercia