TEST: Dacia Duster 1.0 TCe – Dokáže litrový trojvalec nahradiť atmosférickú klasiku?

Dacia Duster patrí k najobľúbenejším SUV modelom na našom trhu. Nedávno však došlo k zásadnej zmene v ponuke motorov a základný atmosférický agregát bol nahradený prepĺňaným trojvalcom. Existuje dôvod na obavy?
Vydané  Text: 
Diskusiu pod internetovým príspevkom, ktorý informoval o definitívnom konci atmosférických motorov v modeli Duster, mám dodnes v živej pamäti. Bola to rozsiahla šnúra vyplakávania, kombinovaná s občasnými nadávkami a vyhrážkami týkajúcich sa odchodu ku konkurencii. Podobné reakcie na zásadnú zmenu v ponuke motorov však boli v podstate očakávané. **Dacia bola odjakživa značka pre motoristov, ktorí nechceli experimentovať s novými technológiami a uprednostňovali jednoduché riešenia s ohľadom na trvácnosť.** Ak sa však pýtate na to, prečo táto pragmatická značka zrazu vymenila atmosférickú štvorvalcovú 1,6 za malý trojvalec s turbom, tak mi dovoľte odkázať vás na najnovšiu európsku legislatívu týkajúcu sa emisií. Tlak zhora prinútil automobilky pod hrozbou mastných pokút vymeniť pôvodné motorizácie za ekologickejšiu alternatívu. **A kým niektorí sa vybrali cestou elektrifikácie, Dacia nateraz zostáva pri spaľovacích motoroch s nižším objemom, ktoré však rozhodne netreba podceňovať.**
Stačí sa bližšie pozrieť na nami testovaný Duster s trojvalcovým benzínovým agregátom 1.0 TCe disponujúcim maximálnym výkonom 74 kW a krútiacim momentom 160 Nm. Vďaka prepĺňaniu má vodič plný záťah už od pomerne nízkych 2 750 ot./min. **Túto výhodu oceníte najmä pri častých rozbehoch v meste, ale aj pri predbiehaní. Vtedy pôsobí auto na ceste o niečo pružnejším dojmom než so starým atmosférickým štvorvalcom.** Vďaka dobrému sprevodovaniu päťstupňového manuálu sa Dacia nezľakne ani rýchlejšieho diaľničného tempa. Pri 130 km/h nepreniká do interiéru výrazné množstvo hluku a v kabíne panuje dobrá akustická pohoda. Základný agregát sa však najlepšie cíti práve v meste alebo na okresných cestách.
Na pomery trojvalcov má 1.0 TCe príjemne prekvapil svojou kultivovanosťou a nízkou úrovňou vibrácií, ktoré v minimálnom množstve prenikajú do interiéru len na voľnobehu. **Skutočnosť, že ide o trojvalec, zistíte až vo vysokých otáčkach, kde sa ozve jeho charakteristický prejav.** Ďalšou typickou vlastnosťou maloobjemových motorov je kolísajúca spotreba v závislosti od jazdného štýlu vodiča. Pri stabilnej 90 km/h rýchlosti mimo mesta dokážete údaj na palubnom počítači stlačiť aj pod magickú šesťlitrovú hranicu, svižná mestská premávka si vypýta zhruba sedem litrov benzínu na sto kilometrov.
Fanúšikov Dacie však viac ako samotná spotreba zaujíma spoľahlivosť a trvácnosť tejto motorizácie. Mnohí sa domnievajú, že dobré výkonové parametre malých motorov sú vykúpené kratšou životnosťou a drahými servisnými zásahmi. **História je však plná rôznych príkladov toho, že v servise môžu skončiť rovnako atmosférické, ako aj prepĺňané agregáty.** Pre nás je však podstatná konštrukcia nového agregátu, ktorá v tomto prípade stavia na overených riešeniach. Novinka technicky vychádza zo základov štvorvalca 1.3 TCe, avšak s niekoľkými podstatnými zmenami. **Na rozdiel od pôvodného agregátu má 1.0 TCe nepriame vstrekovania paliva, vďaka čomu konštruktéri prakticky eliminovali možné problémy s karbonizáciou.** S ohľadom na skutočnosť, že tento agregát nedisponuje ani filtrom pevných častíc, má nový agregát potenciál veľmi dobre znášať krátke mestské trasy bez akýchkoľvek problémov.

Náš videotest 1.0 TCe v Renaulte Clio




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia