Test Citroën C-Elysée PureTech 82 Origins: Elegán v lacnom obleku, ale s dobrými úmyslami
Sedany majú svoje čaro a ešte stále im nezvoní umieračik. Citroën má vo svojej ponuke iba jeden a za výbornú cenu. Kde je háčik?
Vydané Text: Erik Stríž
Pokiaľ sa jedná o jazdné vlastnosti, aj tam si malý sedan zaslúži pochvalu. Slávny odolný podvozok v C-Elysée je vyladený výrazne mäkko. Daňou za tento komfort je chvíľami výraznejšie húpanie sa a tendencia nakláňať sa, s týmto automobilom ale nebudete jazdiť na Slovakia Ringu a ani súťažiť s kamarátmi, kto zvládne Pezinskú babu rýchlejšie.
Dôležité je vedieť, že v meste je auto primerane obratné a pohodlné aj na zadných sedadlách, veľmi dobre sa s ním parkuje a napriek neveľkej svetlej výške podvozka nemá problém s parkovaním na vyšších obrubníkoch.
V ostrej zákrute sedan prejavuje tendenciu k nedotáčavosti, riadenie nemožno považovať za celkom precízne, ale posilňovač riadenia je nastavený tak, aby ste nemali problém s vytáčaním kolies hoci i počas státia.
### Interiér pekný, ale veľmi jednoduchý
[GALLERY id=30309]
Optimalizácia nákladov sa viditeľne prejavuje na interiéri. Citroën sa od svojho koncernového brata, Peugeotu 301, vizuálne líši, ale po kvalitatívnej stránke ponúka obdobnú úroveň.
Interiér je striedmy, priam sparťanský. Tvrdé plochy sekundujú neveľkému priestoru a nie príliš dobrej ergonómii ovládacích prvkov, napríklad sťahovanie okien je na stredovej konzole. Osobne som tiež nemal úplne najlepší pocit z kulisy radenia manuálnej prevodovky – kombinovalo mäkkosť i tvrdosť, ale v nesprávnom pomere.
Odkladacie priestory sú skromné, lakťová opierka je príplatková a hoci kufor má objem až 506 litrov, s výškou iba 43 centimetrov je jeho využitie obmedzené. Ale plnohodnotná rezerva sa sem predsa len vojde. Bicykel sem nenatlačíte ani po tom, čo mu odmontujete jedno koleso, ale stredne veľká komoda z IKEA sa sem ešte vojde – samozrejme, ak dĺžka jednej steny jej krabice nepresahuje jeden meter.
### Výbava testovaného auta
Vo výbave testovaného sedanu sme mali manuálnu klimatizáciu s displejom, sedempalcový displej systému Connect Radio bez navigácie a parkovací asistent so zadnou cúvacou kamerou. Tento balíček funkcií nájde uplatnenie v každodennom živote, v základe ho ale nedostanete. Patrí do limitovanej edície Origins, prípadne do výbavy Shine. Ak uvažujete nad tým, či sa vám vôbec vyplatí dokupovať si do takéhoto auta cúvaciu kameru, vedzte, že by ste takúto investíciu rozhodne mali zvážiť. Kamera je síce jednoduchá, má nízke rozlíšenie, ale v noci vidí pomerne dobre, poskytuje výborný pohľad za auto. A ak má byť cieľovou skupinou Citroënu C-Elysée menej skúsený vodič alebo senior, význam zadnej kamery nemožno spochybňovať.
Najmenší sedan od Citroënu je známy svojou spoľahlivosťou, odolnosťou a nízkymi prevádzkovými nákladmi. My sme test ukončili s priemernou spotrebou 7,9 l/100 km, čo nie je najmenej, ale jazdili sme úplne nový kus, teda uznávame perspektívu zníženia spotreby.
Čím však Citroën C-Elysée jednoznačne vyniká, je estetika. Možno sa vám to tak z fotografií nemusí zdať, ale auto je naživo naozaj krásne. Vyzerá veľmi elegantne a moderne, zároveň nevyčnieva z radu, nepúta pozornosť zbytočnými dizajnovými vychytávkami. Karoséria malého sedanu je sexy a nebyť toho jednoduchšieho interiéru, asi by som mu nemal čo vyčítať.
### Technické údaje Citroën C-Elysée PureTech 82 Origins Since 1919
**Motor**: atmosférický zážihový R3, 1 199 cm³, Euro 6.2
**Výkon**: 61 kW (82 k) pri 5 750 ot./min.
**Krútiaci moment**: 118 Nm pri 2 750 ot./min.
**Pohon a podvozok**: 5-stupňová manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu deformovateľná traverza so stabilizátorom
**Brzdy**: vpredu kotúčové, vzadu bubnové,
**Pneu**: 185/65 R15
**Batožinový priestor**: 506 dm³
**Rozmery**: 4 416×1 748×1 477 mm,
**rázvor** 2 652 mm
**Prevádzková/celková hmotnosť**: 1 083/1 484 kg,
**objem nádrže** 50 l
**Najvyššia rýchlosť**: 168 km/h
**Zrýchlenie 0 – 100 km/h**: 13,1 s
**Spotreba**: 5,9-6,0 l/100 km
**Emisie CO₂**: 134–140 g/km
**Cena od/testovaného modelu**: 9 490 €/10 190 €
**Konkurenti**: Peugeot 301, Dacia Logan, FIAT Tipo sedan
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia