TEST: Nechcete trojvalec? Mitsubishi ASX s benzínovým dvojlitrom je nečakane dobrým vozením!

Na Slovensku je model ASX dlhodobo najpredávanejším modelom značky. S cieľom udržať si zákazníkov predstavila automobilka už tretiu modernizáciu, ktorá poteší všetkých fanúšikov jednoduchosti a trvácnosti.
Vydané  Text: 
Mitsubishi ASX brázdi naše cesty už takmer desať rokov a v priebehu svojho života zmenilo svoju tvár hneď niekoľkokrát. Len nedávno pritom Japonci predstavili v poradí už tretiu modernizáciu tohto kompaktného SUV, ktorá prináša viac než len krajšiu prednú masku či modernejšie technológie. Kompletná reorganizácia nastala aj pod kapotou. **Nafta dostala výpoveď, Japonci sa rozlúčili aj s archaickou 1.6-kou a do ponuky tak prišiel úplne nový motor, aký v danej kategórii už takmer nikde nenájdete.** [GALLERY id=30296] Mitsubishi sa rozhodlo potešiť pomerne početnú skupinu odporcov malých prepĺňaných trojvalcov, ktorým do modelu ASX naservírovalo **atmosférický benzínový dvojliter s nepriamym vstrekovaním a bez filtra pevných častíc.** Dovolíme si napísať, že pri súčasných emisných normách sa Japoncom podaril naozaj husársky kúsok. Uviesť do ponuky pomerne veľký benzínový agregát nebolo rozhodne jednoduché a veľkú zásluhu na tom, aby sa mohol v Európe vôbec predávať, má technológia nazvaná Smart MIVEC. **Ide v podstate o systém premenlivého časovania sacích ventilov,** ktorý zlepšuje spotrebu paliva obmedzením sacích strát.
Nejaké kilogramy ušetrila aj vylepšená konštrukcia. Mitsubishi zároveň upustilo od rozvodu s dvoma vačkovými hriadeľmi a **pristúpilo ku kompaktnejšiemu riešeniu s jedným vačkovým hriadeľom.** A výsledok? Nový agregát kompaktnému SUV veľmi svedčí. Už po niekoľkých metroch dokážete podľa charakteristického prejavu povedať, že pod prednou kapotou pracuje väčší motor. **A pokiaľ vás v minulosti bavili rýchle reakcie na plynový pedál a naháňanie výkonu v otáčkach neďaleko červeného poľa, tak budete z modernizovaného Mitsubishi nepochybne nadšení.** Potenciál na úrovni 110 kW (150 k) nájdete až pri 6 000 ot./min., pričom v porovnaní s predchádzajúcou 1,6-kou ponúka nový agregát o takmer 50 Nm väčšiu rezervu krútiaceho momentu. Tento údaj pritom oceníte najmä pri naloženom aute, alebo v ťažšom teréne.
Vnímanú dynamiku však mierne zhoršuje využitie samočinnej CVT prevodovky, s ktorou vozidlo zrýchľuje z 0 na 100 km/h relatívne dlhých 12 sekúnd. Za modelom s manuálnou prevodovkou tak zaostáva o dve sekundy. **Karta sa obracia až pri zrýchľovaní na diaľnici zo 120 km/h na 140 km/h, kde je štvorkolka so samočinnou prevodovkou paradoxne o 50 % rýchlejšia než manuál** a úlohu zvládne za 7,2 sekundy. Samotnú spoluprácu motora s CVT prevodovkou naladili inžinieri dobre. V meste využíva primárne nízke otáčky a opiera sa o krútiaci moment. **Pri plnom zrýchlení sa im dokonca podarilo minimalizovať vysávačový efekt** naprogramovaním šiestich virtuálnych stupňov, vďaka ktorým má prevodovka správaním o niečo bližšie k obyčajnému hydromeničovému automatu.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia