Mercedes-Benz vykonáva nárazové skúšky už 60 rokov. Za desaťročia sa crash testy neuveriteľne zlepšili
Značka Mercedes-Benz začala s vlastnými nárazovými skúškami automobilov 10. septembra 1959 a dnes z vlastnej iniciatívy vykonáva viac testov, než výrobcovi určujú zákony.
Vydané Text: Erik Stríž
Pri prvej nárazovej skúške vo výrobnom závode Mercedes-Benz v Sindelfingene skúšobné vozidlo čelne vráža do pevnej prekážky. Bol to dôležitý technický míľnik, pretože od tohto momentu možno realistickejšie skúmať správanie vozidiel a cestujúcich pri nehodách na základe skúšobných vozidiel a skúšobných figurín.
Nové nárazové skúšky, ktoré vymyslel inžinier vtedajšej automobilky Daimler-Benz Béla Barényi, dokazujú, že bezpečnostná karoséria v praxi funguje: odbúrava značnú časť pohybovej energie, ktorá sa uvoľňuje pri nehode. V súhre s bezpečnostnými pásmi dokáže ochrániť cestujúcich pred vážnymi zraneniami. Z presvedčivej koncepcie sa stáva štandard v danom odvetví. Automobilka Mercedes-Benz v nasledujúcich desaťročiach určovala čoraz viac takýchto medzinárodných štandardov, čím natrvalo zlepšila bezpečnosť vozidla v prospech všetkých účastníkov cestnej premávky. Kým počas prvých rokov sa konalo iba niekoľko skúšok, nárazová skúška sa od 60. rokov 20. storočia v stále rastúcej miere etablovala ako spoľahlivý nástroj na optimalizáciu a skúšanie bezpečnosti automobilov.
### Nárazové skúšky dnes: rozmanité možnosti v technologickom stredisku pre bezpečnosť vozidiel (TFS)
V novembri 2016 automobilka Mercedes-Benz v podobe technologického strediska pre bezpečnosť vozidiel (TFS) otvorila najmodernejšie stredisko nárazových skúšok na svete. Táto flexibilná koncepcia nárazovej dráhy umožňuje nielen klasické nárazové skúšky, ale vytvára aj predpoklady na úplne nové konfigurácie skúšok: nárazy vozidlo-vozidlo (Car2Car) pri všetkých uhloch, posudzovanie systému PRE-SAFE®, automatizované jazdné manévre s následnou zrážkou, nárazové skúšky s nákladnými vozidlami.
Technologické stredisko pre bezpečnosť vozidiel ponúka dostatok priestoru na budúce požiadavky, najdlhšia nárazová dráha tak meria viac ako 200 m. Celkovo je k dispozícii päť blokov bariér, do ktorých vozidlo pri nárazovej skúške naráža. Jedna bariéra je flexibilne pojazdná v priestore a ďalšia je zasa otáčateľná okolo zvislej osi. Tieto dva bloky bariér sú predkonfigurované na efektívnu prevádzku s inou bariérou v každej zo štyroch strán. Spolu s mobilným systémom priečok umožňuje zariadenie súčasnú a nezávislú prevádzku až štyroch nárazových dráh.
### Nárazové skúšky zajtrajška: ešte presnejšie a efektívnejšie s röntgenovou zobrazovacou technikou a digitálnymi metódami
Mercedes-Benz spolupracuje s Fraunhoferovým inštitútom pre vysokorýchlostnú dynamiku pri Ernst-Machovom inštitúte (EMI) na dynamických nárazových skúškach s využitím röntgenovej technológie. Pomocou obrazového záznamového postupu môžu odborníci na nárazy v budúcnosti počas nárazovej skúšky sledovať a analyzovať proces deformácie konštrukčných dielov aj zvnútra. Týmto spôsobom sa príčiny určitého správania konštrukčného dielu určia rýchlejšie. Údaje z röntgenovej nárazovej skúšky je možné spájať s počítačovo podporovanými simulačnými modelmi, čím vznikajú vysokodynamické trojrozmerné simulácie. Aj už beztak vysoká kvalita simulácie sa dá ešte zlepšiť pomocou vysokorýchlostných röntgenových snímok.
Detailne sa pracuje na novodobej skúške na kolískovom skúšobnom zariadení: v spolupráci s organizáciou TÜV Süd v Prahe (Česká republika) prebiehajú práce na aplikácii simulujúcej bočný náraz. Tento systém by v úvodnej fáze vývoja mal simulovať bočný náraz bez prítomnosti kompletného vozidla. Pri tejto skúške možno okrem dverí v úvodnej fáze zlepšiť napríklad aj technické vybavenie, geometriu obkladových dielov a materiál.
Mercedes-Benz zároveň presadzuje digitalizáciu aj v nárazových skúškach: príprava nárazu môže prebiehať ešte efektívnejšie vďaka rozšírenej realite (AR)[3]a virtuálnej realite (VR)[4]. K možným oblastiam použitia digitálnych technológií patrí vytvorenie katalógu meracích bodov pre vymeriavanie vozidiel vo virtuálnom priestore a umiestnenie až 150 meracích bodov na vozidle pomocou dátových okuliarov AR.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia