Akú spotrebu má SEAT Ateca 1.5 TSI 7-DSG? Test populárneho SUV
Má to byť priestranné, najlepšie SUV, s automatom, bude to jazdiť najmä v meste a má sa s tým ľahko parkovať. Čo by ste odpovedali na takéto zadanie? My napríklad SEAT Ateca 1.5 TSI DSG.
Vydané Text: Erik Stríž
Pre testované vozidlo to znamenalo **benzínový motor 1.5 TSI**. Ten sa osvedčil už vo viacerých modeloch a SEAT Ateca nie je výnimkou. Dokáže ho svižne rozhýbať v meste, na diaľnici sa nemusí skromne krčiť v pomalom pravom pruhu a keď treba, tak na okreskách ukáže svoj dynamický potenciál. Tesné predbiehanie s ním neodporúčame, no v drvivej väčšine prípadov sa motor osvedčil ako spoľahlivý spoločník. Najmä keď si za svoje služby vypýtal menej ako 7 l/100 km, čo považujeme za slušnú hodnotu. My sme jazdili po meste, za jeho hranicami, po okreskách pokojne aj svižne a pridali sme aj diaľničný presun v rámci rýchlostných limitov. Po týždni takéhoto, v podstate bežného jazdenia, sa **spotreba ustálila na 6,8 l/100 km**. Vravíme, slušný výsledok.
Motoru zdatne sekunduje automatická **dvojspojková prevodovka DSG**. Jej prejavy už dôverne poznáme a ničím nás neprekvapila ani tentoraz. Jej systém štart-stop na križovatkách občas dlhšie rozmýšľa, čo má robiť a pri intenzívnejšom pridaní plynu vás vystrelí vpred. V niektorých momentoch v horských stúpaniach a najmä klesaniach držala stupeň zaradený o čosi dlhšie, čo sa však dalo umravniť preradením páčkou pod volantom. Inak si v drvivej väčšine prípadov dokázala s nárokmi na prenos výkonu a krútiaceho momentu bez problémov poradiť. Pokiaľ teda pôjde o vozidlo pre vodiča, ktorý sa s manuálnou prevodovkou nekamaráti, prípadne sa mu nechce radiť prevody, pokojne sa na DSG môže obráti. Jej drobné neduhy časom aj tak prestanú prekážať.
Nedostatok sebadôvery či pozornosti za volantom odstránia veľmi dobre nastavené **asistenčné systémy** ako udržiavanie v jazdnom pruhu, s ktorým sa netreba pretláčať, no jeho zásahy sú dostatočne aktívne, adaptívny tempomat či automatické parkovanie. S posledným menovaným si stačí vyhliadnuť dostatočne veľkú medzeru a auto spraví všetko za vás. Vy už iba pridávate plyn a brzdíte. Čiže radosť jazdiť aj pre menej odvážnych účastníkov cestnej premávky.
**Jazdné vlastnosti si SEAT Ateca postrážil**. Nerovnosti autu nespôsobujú vážnejšie problémy, aj vďaka vyšším pneumatikám pokojne zvládne absorbovať mnohé nedokonalosti našich ciest. Cez zákruty chodí presvedčivo aj vo vyšších rýchlostiach a bez výraznejšieho nakláňania, čo pri tomto druhu karosérie poteší.
Aby sme nezabudli na **praktickú stránku auta**. Sedadlá kombinovali poťah z brúsenej kože, takže sa na nich dobre sedelo, pri dynamickejšej jazde cez zákruty dokázali podržať telo a ani po dlhšej trase sme z nich nevystupovali polámaní. Za to môže aj slušný vnútorný priestor, v ktorom sme sa nemuseli so 190 cm krčiť. A to vôbec nie je samozrejmé.
Ateca si zaslúži palec hore aj za spracovanie klasickej prístrojovej dosky s ručičkami rýchlomera a otáčkomera či za nápad s LED segmentmi stavu paliva. Pozitívne hodnotíme aj stredovú konzolu s obrazovkou navigácie a zábavného systému, tlačidlá ovládania klimatizácie či poličku v stredovej konzole. Len držiaky na nápoje majú svoje miesto ďaleko pod stredovou lakťovou opierkou, čo zhoršuje prístup.
Vzadu je miesta tak akurát, **variabilita narazila na rozpočtové obmedzenia**. Zadné sedadlá sklopíte aj páčkou z batožinového priestoru a nájdete v nich aj otvor na dlhé predmety, no rovnú podlahu nevytvoríte. Ako zaujímavý nápad hodnotíme vaničku, ktorá pôsobí ako protišmyková plocha. Naozaj, všetko, čo sme do nej uložili, sme našli na pôvodnom mieste aj po ostrejšej jazde cez kľukaté cesty plné horizontov.
**Technické údaje SEAT Ateca 1.5 TSI 7-DSG**
**Motor** preplň. benzínový R4, 1 498 cm3
**Výkon** 110 kW (150 k) pri 5 000 ot./min.
**Krútiaci moment** 250 Nm pri 1 500 – 3 500 Nm
**Pohon a podvozok**: 7-st. dvojspojková automatická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu zavesenie s tuhou priečkou.
**Brzdy** kotúčové, vpredu aj vzadu, vpredu s vnútorným chladením. **Pneu** 215/50 R18.
**Batožinový priestor** 510 dm3
**Rozmery**: 4 363 × 1 841 × 1 615 mm, rázvor 2 638 mm **pohotovostná/celková hmotnosť** 1 370/1 920 kg, **objem nádrže** 50 l
**Najvyššia rýchlosť** 198 km/h
**Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 8,6 s
**Spotreba** (WLTP) 6,9 – 7,7 l/100 km
**Emisie CO₂** 129 g/km
**Cena/testované auto** 26 910 €/29 057 €
**Konkurenti**: Nissan Qashqai, Opel Glandland X, Kia Sportage
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia