Test Kie Stonic s 1,4-litrovým motorom bez turba: Je to multitalent, ale nevyhol sa nedostatkom

Prečítajte si celý test Kia Stonic z časopisu auto motor a šport.
Vydané  Text: 
Viete, čo majú švajčiarsky nožík a Kia Stonic spoločné? Univerzálnosť! Len máloktoré auto dokáže zaujať nákupnú maniačku, zbaliť rodinu na výlet a odviezť rybára k vode. Bohužiaľ, tak ako švajčiarsky nožík, ani auto nedokáže všetky spomínané úlohy vykonávať plnohodnotne. Priemerná nákupná maniačka si totiž potrpí nielen na vzhľade, ale aj na kvalite materiálov. Exteriéru nemáme čo vytknúť. Naživo vyzerá auto oveľa lepšie ako na obrázkoch, a to dokonca aj v tak trochu nudnej sivej farbe. Najviac sa nám však páčili tvary šikmo sa zvažujúcej zadnej časti. Jej veľké LED svetlomety, výrazné prelisy a precízne spracované oplastovanie podtrhujú športovo-úžitkový charakter vozidla.
Po nastúpení vás určite zaujme moderný a farebný interiér. Príplatkové balíky zmenia sfarbenie palubnej dosky či prešívania na volante a sedadlách. Ako sme už však v úvode naznačovali, kvalita použitých materiálov nemusí vyhovovať náročnejším zákazníkom. Palubná doska pozostáva z tvrdých plastov, čo výrazne kazí celkový dojem. Podarený je aspoň kožený volant, ktorý je zo spodnej strany skosený a perfektne padne do ruky. Príplatkové polokožené sedadlá, žiaľ, nemajú nastaviteľnú bedrovú opierku. Aj preto nás už po 300 kilometroch začal pobolievať chrbát. Mladá rodina určite ocení primeranú priestorovú ponuku a úchyty ISOFIX. Kufor má dvojité dno aj rezervu, manipulácia s ťažšími predmetmi však môže byť pre vyššie položenú nakladaciu hranu problematická. Automobilky sa tiež stále oháňajú tvrdením, že mestské SUV sú primárne určené pre mladých ľudí s aktívnym životným štýlom. Tým však bude chýbať otvor na dlhšie predmety, ako napríklad lyže. Zadná lavica je delená len v klasickom pomere 60 : 40.
Pochváliť musíme úroveň vybavenia. Verzia Platinum štandardne disponuje vyhrievaným volantom a sedadlami. Nechýbajú ani možnosti prepojenia mobilného telefónu cez Android Auto či Apple CarPlay. Na systém infotaimentu sme si zvykli takmer okamžite. Je jednoduchý, má dobrú grafiku a páčila sa nám aj možnosť ovládania fyzickými tlačidlami. V testovanom vozidle nechýbali ani príplatkové asistenčné systémy, ktoré monitorujú mŕtvy uhol v spätných zrkadlách, upozorňujú na nečakanú zmenu jazdného pruhu a v krajnom prípade dokážu vozidlo zastaviť pred nebezpečnou prekážkou.
O pohon vozidla sa staral 4-valcový 1,4-litrový benzínový motor bez turba s výkonom 74 kW (100 koní). Ten budú preferovať najmä konzervatívni zákazníci, ktorí sa obávajú preplňovaného trojvalca. Hladký štvorvalec dáva logiku aj na papieri, pretože je dostupný v nižších stupňoch výbavy za prijateľnejšiu cenu. Vďaka šesťstupňovej manuálnej prevodovke sme dokázali stlačiť spotrebu na 6,6 l/100 km, k udávaným hodnotám sme sa priblížiť nedokázali. Cesta k výslednej spotrebe pritom nebola jednoduchá. Museli sme takmer neustále radiť a udržiavať otáčky čo najnižšie. Ak však nepatríte k ľuďom, ktorých spánok sa priamo odvíja od nameranej spotreby, odporúčame vám držať motor v rozmedzí od 2 500 do 3 500 ot./min. Auto vtedy lepšie reaguje na plyn a spotreba neprekročí hranicu 7,5 l/100 km. Báť sa nemusíte ani zákrut, ktoré Stonic na 17“ zliatinových kolesách zvláda vo vyšších rýchlostiach bez zaváhania. Problém však majú so slovenskými cestami, ktorých diery dajú zabrať nielen autu, ale aj vašej chrbtici. Obmedzená je tiež schopnosť prekonávať terén. So suchou lesnou cestičkou si Kia hravo poradí, je však potrebné mať svetlú výšku podvozka stále na pamäti. Rybárov nepoteší ani fakt, že Stonic je k dispozícii len s pohonom prednej nápravy.
Kia Stonic je nepochybne atraktívnym autom, ktoré v rámci svojich možností splní potreby väčšiny zákazníkov. Ale boli by ste ochotní dať taký veľký balík peňazí za relatívne malé mestské auto bez pohonu všetkých štyroch kolies? Na to si už musíte odpovedať sami. Ak si však nepotrpíte na zvýšenú svetlú výšku a farebné doplnky, lacnejšiu alternatívu nájdete priamo v portfóliu značky Kia – je ním model Rio.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor atmosférický benzínový R4, 1 368 cm3
Výkon 73,6 kW (100 k) pri 6 000 ot./min.
Krútiaci moment 133,3 Nm pri 4 000 ot./min.
Pohon a podvozok: Pohon predných kolies, 6-st. manuálna prevodovka, vpredu zavesenie typu McPherson, vzadu torzná tyč. Brzdy kotúčové vpredu aj vzadu, vpredu s vnútorným chladením.
Pneu 205/55 R 17 vpredu aj vzadu.
Batožinový priestor 332/1 135 dm3
Rozmery: 4140 × 1 760 × 1 520 mm, rázvor 2 580 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť 1 160/1 610 kg, objem nádrže 45 l.
Najvyššia rýchlosť 172 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 12,6 s 
Spotreba 7/4,6/5,5 l/100 km
Emisie CO2 125 g/km
Cena od/testované auto 13 290 €/18 080 €
Konkurenti: Peugeot 2008, Renault Captur, Opel Crossland X




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia