Test Renault ZOE druhej generácie: Najazdili sme viac, ako avizuje výrobca

Renault Zoe sa pred niekoľkými dňami dočkal zásadnej modernizácie. Tretia generácia priniesla nielen evolučne vylepšený zovňajšok, ale aj významne lepší interiér a tiež výkonnejšie akumulátory schopné zabezpečiť dlhší dojazd. My sme nedávno otestovali Zoe v jeho druhej generácii, ktorú budete aj naďalej vidieť v showroomoch a možno aj v bazároch. Stojí za to, aby ste začali zvažovať kúpu?
Vydané  Text: 
**Čo sa dozviete v tomto teste**: * v čom spočívajú rozdiely medzi Zoe a ďalšími elektromobilmi; * či výrobca šetril na nákladoch v interiéri; * aký je reálny dojazd elektromobilu v lete so zapnutou klimatizáciou; * prečo považujeme Zoe za zhmotnenie európskych predstáv o mobilite;
### Zoe verzus zvyšok elektrického sveta Jazdí potichu, lacno a ponúka koncept elektrickej mobility v prívetivej, praktickej a presvedčivej podobe. Renault Zoe je preto (a pre svoju cenu) spoločne s Nissanom Leaf najpopulárnejším elektromobilom v Európe a ľudia, ktorí ho vlastnia, údajne na neho nepovedia jedno krivé slovo. Ešte predtým, ako si zadovážili elektromobil, totiž mali mali dobre spočítané, koľko a kam jazdia a či sa im vôbec takáto investícia vyplatí. Platí, že pred kúpou elektromobilu by ste si mali veľmi dobre spočítať, či vôbec zodpovedá vášmu životnému štýlu. Ak áno, bude pre vás výborným spoločníkom. Ale k tomu sa ešte dostaneme. Rozdiel medzi Renaultom Zoe a mnohými inými elektromobilmi je signifikantný. Zoe stojí kdesi v strede kvalitatívneho spektra, pričom na ten spodnej úrovni sú elektrické štvorkolky z Číny tváriace sa ako elektromobily, na druhom konci sú vozidlá ako Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf a napokon Jaguar I-PACE, Tesla Model S a Mercedes-Benz EQC. Renault má najbližšie k Leafu a e-Golfu, ale rozdiely medzi nimi sú stále obrovské. Zoe je malé auto, interiér má veľmi jednoduchý a jazdné vlastnosti ho predurčujú prevažne do mesta, zatiaľ čo s Volkswagenom a Nissanom môžete bez problémov jazdiť diaľnice i nespevnené cesty. Renault Zoe je zhmotnením európskej predstavy o mestskej mobilite. Malé rozmery idú ruka v ruke s nízkou energetickou náročnosťou. Praktickosť v tomto prípade znamená obratnosť a ľahké parkovanie, nie variabilitu a priestrannosť, hoci týždenný nákup potravín v Zoe ešte odveziete.
### Interiér je veľmi jednoduchý a prehľadný Interiér je skôr jednoduchý a viditeľne sa pri jeho návrhu optimalizovali náklady i hmotnosť. Materiálové vyhotovenie veľmi neutrpelo, interiér pôsobí vskutku kvalitne, ale rozsiahle plastové obloženie bez akéhokoľvek hodnotnejšieho dizajnového prvku nás mrzí.
Vodič má k dispozícii hneď dva displeje. Ten hlavný uprostred palubnej dosky má uhlopriečku sedem palcov a disponuje štandardnou funkčnosťou, ktorá nám je dobre známa z bežných automobilov. Nachádzame tu jednoduchú navigáciu, rádio, multimediálny systém s Bluetooth, premieta sa sem obraz z cúvacej kamery a blízke okolie parkovacích senzorov, ale aj pomerne pracovaného eko-asistenta Driving Eco2. Ten vás neustále informuje o tom, či jazdíte dostatočne ekologicky a ekonomicky. Mimochodom, cúvaciu kameru a parkovacie senzory môžete mať v Zoe jedine v rámci výbavy INTENS (lacnejšia je LIFE), ale stále za doplatok 350 eur.
Displej pre volantom je veľmi dobre čitateľný aj pod priamym slnkom, ale jeho grafika je na rok 2019 pristará. Chýba jej nielen nápaditosť, ale aj estetika ako taká. Páka prevodovky je síce dobrá, ale s tou v tretej generácii sa nedá porovnávať. Vo všeobecnosti platí, že nová generácia Renaultu Zoe priniesla nepomerne lepší interiér, vrátane kompletného prepracovania grafiky spomínaného prístrojového štítu.
Sedenie na všetkých sedadlách je skôr tvrdšie, nechceli by ste na nich sedieť na ceste do Chorvátska. Auto je očividne určené skôr na kratšie trasy. Ja s výškou 175 cm a hmotnosťou 85 kg som sa v aute cítil pohodlne, ale dvojmetrový známy mal už problém s priestorom na kolená a tiež nízkym posedom. Pritom Zoe patrí k autám, ktoré nemajú posed úplne najnižší.
Zadné sedenie zodpovedá vonkajším rozmerom vozidla, už aj dvaja dospelí pasažieri majú pomenej miesta, ale pre úchyty ISOFIX sa ešte priestor našiel. Celkovo sa dozadu posadia tri osoby, stredný pasažier však bude trpieť nedostatkom miesta. ### Batožinový priestor vskutku vyhovuje požiadavkám cieľovky Od malého auta by sme nemali očakávať veľký kufor. Pre Zoe to platí tiež, ale tých 338 litrov zasa nie je tak hrozných. Poznáme podobne malé hatchbacky, ktoré ponúkajú oveľa menej. Napríklad taký Citroën C1 je parádne mestské autíčko, ale batožinový priestor má chabých 196 litrov, respektíve 780 po sklopení zadného radu sedadiel. Keď v Zoe sklopíte zadné sedadlá, otvorí sa nákladný priestor s objemom až 1 225 litrov. A to nie je vôbec zlé.
V Zoe odveziete týždenný nákup potravín, rozmernejšiu tašku do fitka a tiež nejakú tú krabicu z IKEA. ### Ako jazdí elektromobil Renault Zoe? Renault Zoe sa predáva výlučne na elektrický pohon, na výber máte z verzií R90 a R110 (označujú počet koní). Kapacita batérie je vždy rovnaká (41 kWh), preto sa na kufrových dverách nachádza kovový štítok s názvom Z.E. 40 ELECTRIC. Keď sme Zoe testovali minulý rok, výrobca avizoval dojazd 400 kilometrov. To bol údaj prezentovaný ako výsledok meracej metodiky NEDC, nová metodika WLTP ukrátila Zoe až o sto kilometrov. Aká je realita?
Ak používate režim Eco a jazdíte rozvážne a predvídavo, v reálnej prevádzke prejdete na jedno nabitiej výrazne viac ako 300 kilometrov. Zaujímala ma praktická skúsenosť. Minulý rok som počas týždňa Zoe nabil iba dvakrát, pričom ani raz dojazd neklesol pod sto kilometrov. Na plné nabitie by som najazdil okolo 310 km. Tentokrát som išiel takmer na doraz a zo 100% kapacity som auto pripojil k nabíjačke až pri predpokladanom dojazde 15 kilometrov. Najazdil som 320 km, teda plus pätnásť v zálohe znamená dovedna 335 kilometrov na jedno nabitie. A to som nedbal na používanie klimatizácie a na režim ECO som úmyselne zabúdal. Stojím si za tvrdením, že keby som extrémne dbal na energetickú spotrebu, na Renaulte Zoe by som prešiel aj tých 400 kilometrov avizovaných metodikou NEDC. Ak Zoe zodpovedá vášmu životnému štýlu, nebudete mať z obmedzeného dojazdu naozaj žiadne obavy. A ak máte rodinný dom s vlastným parkoviskom a exteriérovou zásuvkou, máte vyhraté, hoci nabíjanie potrvá dlho (25 hodín!). Na verejnej nabíjačke sa dobije za dve a pol hodinky.
### Jazdné vlastnosti Elektromobily sú stále obyčajné automobily, ale elektrický pohon má významný vplyv na ich dynamiku. Jazdné vlastnosti sú preto špecifické. Elektromobil má vpredu MacPherson a vzadu torznú priečku, čo spoločne s rázvorom 2 588 mm napovedá o limitoch vozidla. Pri pokojnej jazde si nevšimnete žiadne nedostatky, snáď iba tvrdšie naladenie tlmičov. Počas dynamickej jazdy sa stretnete s tendenciou k nedotáčavosti, pomerne výrazným odskakovaním zadnej nápravy pri nabehnutí na priečnu nerovnosť a nepriaznivo hodnotíme aj výraznejšie nakláňanie sa. Okamžitý nástup krútiaceho momentu a plynulá krivka zrýchľovania bez vibrácií sú pôsobivé, ale nemusia sa páčiť každému. Tiché a pokojné auto údajne u niektorých spolujazdcov vyvoláva bolesť hlavy, ale z pozície vodiča rozhodne nebudete mať žiadny problém. Maximálny výkon elektrického motora 68 kW (92 k) znie ako veľmi slabý údaj, lenže maximálny krútiaci moment 220 Nm a jeho okamžitý nástup v plnej sile umožňujú pomerne razantné štarty z miesta a reakcie na stlačenia akceleračného pedála sú prekvapivo rýchle. V štandardnom režime elektromobil zrýchľuje prudko a má dobrú dynamiku, režim Eco robí zo Zoe lenivca. Eco má vplyv iba na záťaž motora, nie na nastavenie podvozku. Odmenou za slabšiu dynamiku vám bude nižšia spotreba energie. Menšie problémy sme mali so zisťovaním, či je auto zapnuté alebo vypnuté. Motor počuť nie je, displeje svietia vždy a vy až pri zaradení D-čka zistíte, že sa auto nehýbe. Pre zapnutie je potom potrebné zaradiť voľbu P a vytlačiť opäť brzdu. Skrátka, štartovanie a vypínanie tichého elektromobilu si vyžaduje cvik.
### Zhodnotenie Ako Zoe zhodnotiť? 33-tisíc eur je za elektromobil dobrá cena, ale je to stále veľa. Počítal som, že keby som kúpil podobne veľké auto na benzínový pohon od rovnakého výrobcu, rozdiel v cene by sa mi vďaka úspore na tankovaní vrátil až za 19 rokov. To by platilo v prípade, že by som mesačne ušetril sto eur na palive. Takže kúpa z hľadiska ekonomického prospechu to nebude. Renault Zoe je ideálne auto pre tých, ktorým sa páči trend ekomobility a elektromobility, chcú mať malé obratné vozidlo s minimálnym prevádzkovými nákladmi a dobrý pocit, že sú early adopters novej generácie osobnej dopravy. ### Technické údaje Renault Zoe Z.E. R90 INTENS **Motor**: elektrický
**Výkon**: 68 kW (92 k) pri 3000 – 11 300 ot./min.
**Krútiaci moment** 220 Nm pri 250 – 2500 ot./min.
**Akumulátor**: napätie 400 V, kapacita 41 kWh, 192 článkov
**Pohon a podvozok**: aut. prevodovka (1-stup. redukčný prevod), pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu vlečná náprava s torznou priečkou
**Brzdy**: vpredu kotúčové, vzadu bubnové, Pneu: 195/55 R16
**Batožinový priestor**: 338 dm³
**Rozmery**: 4 084 × 1 730 × 1 562 mm, rázvor 2 588 mm
**Pohotovostná/celková hmotnosť**: 1 555/1 966 kg
**Najvyššia rýchlosť**: 135 km/h
**Zrýchlenie 0 – 100 km/h**: 13,2 s 
**Spotreba**: 133 Wh/km
**Emisie CO₂**: 0 g/km
**Cena/testované vozidlo**: 31 300 € / 33 850 €




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia