Zvládol Hyundai Kona náš dlhodobý test? A čo litrový trojvalec?

Litrový trojvalec je ideálna motorizácia do mesta a my sme Konu prevažne využívali práve v mestskom prostredí. Po prvom teste, kde sme ju preháňali najmä po okreskách, sa spotreba z dosiahnutých 6,4 l/100 km vyšplhala na 7,1 l/100 km a na tejto hodnote sa drží. Vzhľadom na nie práve priaznivú dopravnú situáciu v Bratislave to je prijateľná hodnota,… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Litrový trojvalec je ideálna motorizácia do mesta a my sme Konu prevažne využívali práve v mestskom prostredí. Po prvom teste, kde sme ju preháňali najmä po okreskách, sa spotreba z dosiahnutých 6,4 l/100 km vyšplhala na 7,1 l/100 km a na tejto hodnote sa drží. Vzhľadom na nie práve priaznivú dopravnú situáciu v Bratislave to je prijateľná hodnota, najmä keď sa vyslovene nesnažíme o úspornú jazdu a využívame dynamický potenciál motora. Možno sa na tomto mieste budete pochybovačne usmievať popod fúzy, ale fakt je, že litrový turbo trojvalec s výkonom 88 kW (120 k) vie s Konou veľmi slušne pohnúť. Jeho maximálny krútiaci moment 172 Nm je totiž k dispozícii hlboko pod hranicou 2 000 otáčok, čo v praxi znamená vynikajúcu pružnosť bez potreby podraďovania. **Štvrtý prevodový stupeň stačí v meste na svižnú jazdu a keď podradíte do trojky, budú sa zo zrýchlenia ľahkej Kony spamätávať aj turbodiesle.** Nadšencov z redakcie navyše potešil priebeh výkonovej krivky motora. Jeho výkon v okolí maximálnych otáčok neklesá. Práve naopak. Krásne stúpa až do obmedzovača. Ak máte chuť jazdiť dynamicky, tento motor vás od toho rozhodne nebude odhovárať.

Naplno!

V rámci testovania som chcel malý motor poriadne potrápiť. Skúšal som teda zrýchlenie a ostrú jazdu s radením pri 6 800 otáčkach (aspoň toľko ukazoval otáčkomer). Motor nijako neprotestoval, nezačal klepať, strácať výkon a ani sa neprehrieval. Priemerná spotreba síce po tomto teste stúpla na 7,2 l/100 km, avšak časom klesla späť na 7,1. **To znamená, že pri pokojnej jazde je Kona naozaj úsporná. Jej motor je pri pokojnej jazde mimoriadne tichý a takmer ho nepočuť.** Dokonca ani pod záťažou nezačne hlukom nijako otravovať. Myslím, že pre verziu s čisto predným náhonom je tento motor naozaj viac než dostačujúci. Dokáže jazdiť za veľmi príjemnú spotrebu. Ak by som chcel mať v Kone pohon 4 × 4, možno by som siahol po silnejšej z dvoch výkonových verzii motora 1.6 CRDi (100 kW/135 k), avšak táto verzia je z celého portfólia modelu Kona s cenovkou 25 490 eur najdrahšia. Síce ponúka veľmi slušnú výbavu, ale aj tak je to už dosť veľa peňazí.

Čo nám chýbalo

A práve keď spomíname výbavu, musíme povedať, že veľa nám toho v Kone nechýbalo. Išlo skôr o drobnosti ako napríklad kapsy na zadnej strane predných operadiel, dažďový senzor, predné parkovacie senzory a keby sme chceli byť veľmi luxusní, tak bezkľúčové odomykanie a štart. Nastaviteľná bedrová opierka nám vďaka dobrému základnému tvaru sedadiel nechýbala. Nechýbala nám dokonca ani navigácia, a to vďaka prítomnosti relatívne veľkej 7-palcovej multimediálnej obrazovky, ktorá podporuje konektivitu cez Apple CarPlay a Android Auto. Stačí, že máte smartfón, ktorý jedno z menovaných rozhraní podporuje a môžete si navigáciu zobraziť priamo na obrazovke auta. Mimochodom, obrazovka je vytiahnutá relatívne vysoko na palubnej doske, vďaka čomu ju má vodič pekne v zornom poli. **Pochvaľovali sme si prítomnosť vyhrievaných sedadiel aj volantu a v meste sme si nevedeli vynachváliť zadnú parkovaciu kameru, ktorá je v tejto výbave bez príplatku.** Pripomíname, že naša výbava Comfort je medzi zákazníkmi najobľúbenejšia.

Ďalšie postrehy

Hyundai Kona má veľmi príjemný podvozok. Je poddajný, ale napriek vyššiemu ťažisku sa s ním Kona v zákrutách nakláňa iba minimálne a má predvídateľné jazdné vlastnosti. Keď sa však auto poriadne zaťaží štyrmi dospelými ľuďmi, dosť stvrdne, ako keby sa tlmiče dostali veľmi blízko ku svojim dorazom. Kona je zjavne stavaná na menšie zaťaženie. **Šesťstupňová manuálna prevodovka sa vynikajúco používa. Má veľmi presné dráhy a príjemný mechanický chod bez toho, aby sa s ňou ťažko narábalo.** Jednotlivé rýchlostné stupne do seba zapadajú krásne hladko. Aj sprevodovanie je veľmi dobré. Nestane sa, aby ste nevedeli, ktorý rýchlostný stupeň máte pri bežných predpísaných rýchlostiach zaradiť. Môže za to aj široké spektrum využiteľných otáčok trojvalcového motora.
V noci sa nám celkom pozdávali aj jej základné halogénové svetlá. Majú vynikajúce prisvecovanie do zákrut. Menej sa nám páčilo modré podsvietenie tlačidiel, ktoré je v noci veľmi ťažko čitateľné a ťahá oči. Čo sa nám tiež nepáčilo, a čo má Kona spoločné so všetkými modernými Hyundaimi, je to, že si nemôžete spárovať svoj mobil s autom cez Bluetooth kým nestojíte a nemáte zatiahnutú ručnú brzdu. **Najprv to síce znie ako fajn bezpečnostné opatrenie, ale v praxi by bolo oveľa jednoduchšie maximálne urýchliť párovanie, než nútiť vodiča vymýšľať, na ktorom semafore bude mať dosť času, aby sa o to pokúsil.** Čo sa týka praktickej stránky auta, je naozaj prekvapivé, koľko je v ňom priestoru. Batožinový priestor síce nemá veľký objem, ale v tejto triede to ani nie je nevyhnutnosť. Skôr by sme prijali, keby boli háčiky na nákupné tašky aspoň väčšie a ideálne aj umiestnené vyššie od podlahy batožinového priestoru.

Zmena pohľadu?

Mestské crossovery zvyčajne nie sú autá, z ktorých by sme výskali nadšením. Hyundai Kona je však trochu iný prípad. Je pohodlnejší a priestrannejší než model i20, ale napriek vyššej karosérii je rovnako úsporný a má naozaj dobré jazdné vlastnosti. Má naozaj jedinečný dizajn, ktorý medzi crossovermi nemá konkurenciu. A hlavne (aj keď to sa netýka našej verzie) je dostupný aj s pohonom 4 × 4 a s výkonnými pohonnými jednotkami. My sme si však náš Hyundai Kona obľúbili aj napriek tomu, že nepredstavuje to najlepšie, čo tento model ponúka. Každodenná jazda s ním je však veselá, bezstarostná, svižná a najmä nenáročná na spotrebu paliva. Ukázalo sa, že na každodenné dochádzanie do práce nepotrebujete veľké nemotorné SUV. S kompaktným crossoverom je život jednoduchší. Samozrejme, pri dlhých cestách na dovolenku sa karty trochu obracajú, ale nikto nehovorí, že toto je úloha, ktorú má Hyundai Kona plniť. Kto si ju však kúpi s tým, že ju bude využívať v meste, získa v modeli Kona veľmi príjemného spoločníka. **Poznámka pod čiarou na záver: systém udržiavania v jazdnom pruhu je naozaj dobre naladený a napriek tomu, že na to primárne neslúži, dokáže celkom slušne pár sekúnd auto držať v jazdnom pruhu bez „odrážania sa“ od bielych čiar.** To ocenia najmä alergici, keď si potrebujú kýchnuť alebo sa vysmrkať, ak to na nich náhodou dôjde počas jazdy.
[CAR id=17049]




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia