TEST: Dokáže si nové BMW M850i vydobyť pozíciu legendy?
BMW radu 8 patrilo v deväťdesiatych rokoch k vozidlám, ktoré viseli na stenách chlapčenských izieb, v garážach a v servisoch. Jednoducho nedosiahnuteľný sen. Tento rok sa BMW radu 8 dostáva na trh opäť. Dokáže si vydobyť pozíciu legendy?
Vydané Text: Peter Orosz
Nový ovládací systém s dvoma displejmi urobil rázny krok do 21. storočia prehľadnosťou, zrozumiteľnosťou a jednoduchosťou nastavenia. **To platí najmä pre stredový displej.** Na druhej strane je prístrojová doska až prekvapivo tvrdohlavá. Na jej displeji vidíte v ľavom polkruhu stúpajúcu rýchlosť, v pravom stúpajúce otáčky. Nastaviť si môžete zobrazenie mapy v strede a niektoré údaje ako aktuálna spotreba, výkon, krútiaci moment či prehrávaná hudba v pravom polkruhu. To je v poriadku.** No nerozumieme, prečo sa v BMW rozhodli, že neumožnia meniť celkový vzhľad.** Pri plne digitálnom kokpite by to nemusel byť taký problém a určite sa nájde dosť vodičov, ktorí by sa radšej pozerali na kruhové ukazovatele. BMW im to neumožní.
Spárovanie mobilného telefónu? Cez bluetooth hračka na pár klikov. Do minúty nemáte čo robiť. A Apple CarPlay? Bez sprevádzkovaného internetového pripojenia vozidla sa nepohnete. **V tom je mnoho konkurentov oveľa pružnejších.**
Ak spomíname pružnosť, tak oveľa lepšie je na tom pružnosť motora. Jeho výkon a krútiaci moment, ktoré kedykoľvek môžete označiť za viac ako dostatočné, majú v akomkoľvek režime toľko pary, že by pokojne potiahli lietadlo. **Výkonová rezerva na predbiehanie? Na tony a to v akejkoľvek rýchlosti.** Musíte sa však pripraviť na to, že 8 valcov dopovaných dvoma turbami dokáže spáliť mnoho benzínu.
Budete sa opájať výkonom a zrýchľovaním? Rátajte s prekročením hranice 18 l/100 km. Kedykoľvek. Pokojná jazda s vyšším podielom mestskej premávky si vypýta viac ako 14 l/100 km. Takže rýchlo z mesta, najlepšie na diaľnicu a tempomatu prikázať rýchlosť pod policajnými radarmi. **Pri 130 km/h si motor pradie menej ako 2 000 ot./min. a aktuálna spotreba vykazuje jednociferné hodnoty.** Tesne, ale predsa. Ak to dlhodobo vydržíte, máte naše uznanie. Auto je totiž tak dobre odhlučnené a pokojné, že budete mať nutkavý pocit vystúpiť a potlačiť auto.
Oveľa viac si auto aj vďaka precíznemu pohonu všetkých kolies užijete na zakrútených cestách a horských priechodoch, kde sa všemožne snaží zakryť svoje takmer 2 tony hmotnosti. **Karbónový skelet dodáva karosérii vysokú tuhosť, čo je základný predpoklad obratnosti.** No celkové utlmenie je na takej vysokej úrovni, že z riadenia nemáte taký bezprostredný pocit kontaktu s vozovkou ako v menších modeloch. Takže kde vidíme revír tohto vozidla? Istotne na diaľniciach, kde dokáže veľmi efektívne skracovať vzdialenosti. Za nás je to skôr pohodlný a rýchly cestovateľ než čistokrvný športovec. A že nie je pre každého, hovorí cena aj výška vnútorného priestoru.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia