Test Ford Ranger WildTrak: Kúsok Ameriky na každý deň
Jazdili sme najpredávanejší pick-up v Európe. Čím sa môže Ford Ranger vo výbave WildTrak chváliť a v kde sme odhalili jeho nedostatky?
Vydané Text: Erik Stríž
### Kľúčové vlastnosti Ford Ranger Wildtrak
* naftový 5-valcový motor 3,2 TDCi Duratorq;
* maximálny výkon motora 147 kW (200 k);
* maximálny krútiaci moment 470 Nm;
* 6-stupňová automatická prevodovka;
* vo výbave Wildtrak s doplnkami v celkovej hodnote 45 228 eur
### V čom sa verzia Wildtrak líši od ostatných
Ford momentálne ponúka Ranger v piatich úrovniach výbavy: XL, XLT, Limited, Wildtrak a Wildtrak PLUS. Výbava Wildtrak sa dá zadovážiť výhradne pre verziu Double Cab a s testovaným motorom, ostatné verzie aj s 2,2-litrovým agregátom. Keď porovnávam cenníky jednotlivých výbav a ich obsah, vychádza mi, že Wildtrak je štýlovou alternáciou výbavy Limited, ale má v cene 8-palcové multimediálne rozhranie SYNC 3 s podporou Android Auto a Apple CarPlay, masku chladiča v čiernej farbe a čalúnenie sedadiel do kombinácie koža+textília. A k tomu emblémy WildTrak na čalúnení a kobercoch. Základný tempomat je síce v cene, ale za udržiavanie v jazdnom pruhu a adaptívny tempomat si priplatíte až 895 eur bez DPH, teda 1 074 eur s daňou. Čo je nepochopiteľné, je potreba priplácať si 702 eur za ťažné zariadenie – veď úžitkové vozidlo to má mať za štandard. Za mechanickú uzávierku diferenciálu si priplatíte ďalších 594 eur vrátane DPH, šedá metalíza Sea Gray vyšla na 660 eur.
Ak by ste si doplatili za sadu WildTrak PLUS, dostali by ste už v základe pneumatiky All terrain 18″+ predný navijak PREDATOR 4×4 WINCH PROFESIONAL 12000 S so syntetickým lanom, prídavné programovateľné nezávislé kúrenie Webasto + tlmič veka batožinového priestoru s postupným uvoľňovaním.
### Ako sme Ranger využili pri budovaní chodníka
Keď sa akákoľvek automobilka rozhodne poskytnúť nám na test úžitkové vozidlo, môže si byť istá, že ho otestujeme naozaj. Teda nielen na kvalitných cestách, na ktorých je dobré každé auto. Tentokrát prišiel test Rangera vhod preto, lebo som popri dome budoval chodník, na čo sa pick-up s veľkou nosnosťou a otvorenou korbou priam ponúkal.
Pozná to asi každý, kto sa rozhodol bývať v rodinnom dome alebo aspoň v radovej zástavbe s malým dvorom. Vždy je čo robiť, vždy je dôvod na prevoz obkladov, dlažby, tvárnic, 25-kilových sáčkov s betónovou zmesou, náradia a všetkého ďalšieho, čo sa v bežnom hatchbacku preváža s komplikáciami. Patrím medzi ľudí, ktorí sú týždeň čo týždeň špinaví od hliny, cementu, maziva a majú plné dlane mozoľov, pretože zveľaďujú svoj majetok svojpomocne a s radosťou. A cez týždeň často nosím sako a veľa času trávim v aute, v kaviarňach, v nákupných centrách. Nájsť auto, ktoré bude pravou rukou v oboch týchto životných štýloch, nie je ľahké – a Ranger Wildtrak má potenciál stať sa ním. Aj keď je dĺžka vozidla 5 362, šírka 1 860 a výška 1 848 mm, manévrovanie v podzemných parkovacích domoch nie je žiadnym utrpením. Práve naopak, mám pocit, že vysoký posed ešte zlepšuje sebavedomie vodiča a umožňuje mu parkovať precízne. Keď sa k tomu pridá zadná kamera a parkovacie senzory vpredu a vzadu, snáď neexistuje pri parkovaní problém, ktorý by sa nedal vyriešiť.
Vrátim sa k chodníku, ktorý bolo potrebné vybudovať s pomocou Rangera. Ford Ranger ako taký má korbu s nosnosťou až do 1,2 tony a dokáže ťahať príves s hmotnosťou do 3,5 tony. Sú to pôsobivé čísla, ale poďme sa pozrieť na reálnu skúsenosť: v techničáku je uvedená pohotovostná hmotnosť 2 316 kg a najväčšia prípustná hmotnosť 3 270 kg. To znamená nosnosť 954 kg. Na výstavbu chodníka dlhého 15 metrov som potreboval 54 kusov dlažieb s hmotnosťou 10 kg, dovedna 540 kg. K tomu 15 kusov obrubníkov s váhou 22 kg, dokopy 330 kilogramov. K tomu okrasný mramor, štyri balenia po 25 kilogramoch, teda rovných 100 kg. Sčítaním dospejeme k celkovej hmotnosti 970 kilogramov. K tomu ešte tak tri vrecia betónu po 25 kg, asi päť fúrikov jemného štrku (cca 350 kg?) a jeden nový fúrik. Všetko dovedna vychádzalo na približne 1 420 kg (plus mínus).
Náklad som rozdelil na dve várky, každá vyšla tak na 700 kg . Zaujímavé je, že ani s týmto zaťažením sa zadná náprava Rangera výraznejšie neznížila a dynamika vozidla ostala stále veľmi dobrá. Naftový päťvalec je na takúto záťaž stavaný. Samozrejme, jazdné vlastnosti sú s takýmto nákladom odlišné, vozidlo sa valí vpred, ale je stále veľmi dobre ovládateľné.
Zvlášť pri ručnom nakladaní stavebnín som ocenil, že výklopné dvierka korby majú nosnosť 500 kg, môžete teda na nich nielen stáť, ale bezpečne sa od nich odraziť. Časom som zistil, že pohodlnejšie sa na korbu vystupuje z boku cez koleso. Výška nakladacej hrany je 835 mm. Naopak, škáry medzi dvierkami a korbou neoceníte pri vykladaní tovaru, najmä štrku (~8mm), ktorý vie zapadnúť doslova všade, špeciálne do členitej podlahy korby. Lenže pick-upy netreba veľmi šetriť, štrk stačí vyzametať a zvyšok dobre vypláchnuť prúdom z hadice. Rozmery korby sú 1 549×1 560 mm.
### Aká bola spotreba Ford Ranger WildTrak
Na Ranger som počas testu najazdil 350 km s priemernou spotrebou nafty 11,4 l/100 km. Priemerná spotreba za uplynulých 2 143 km jazdy bola podľa počítača 11,8 l/100 km. To znamená, že som jazdil šetrnejšie ako kolegovia novinári, ale stále sa to zdá byť vysoká hodnota.
Je potrebné mať na pamäti, že Ford Ranger je úžitkové vozidlo, stroj na prácu a hoci je štýlový, nie je to esúvečko jazdiace za sedem litrov. Ak raz bude v predaji ako naftový hybrid, môže v meste dosahovať aj lepšie čísla. Ale dať do tohto auta benzín by mohla byť ekonomická samovražda.
### 4×2 a 4×4 na dva spôsoby a jazdné vlastnosti
Ford Ranger disponuje tromi možnosťami pohonu. V režime 2H poháňa iba jednu nápravu, v režimoch 4H a 4L obe. Rozdiel medzi 4H a 4L nachádza význam v rozdielnosti terénov – 4H (teda high, rýchlo) využijete kdekoľvek na ceste, zatiaľ čo 4L (low, pomaly) v blate, na piesku, v náročnejšom teréne. Tlačidlami na dosah pravej ruky tiež môžete aktivovať uzávierku diferenciálu (iba pri 4L), vypnúť stabilizačný systém (pri 4L sa vypína automaticky), vypnúť parkovacie senzory a zapnúť režim regulovaného zjadu z kopca.
Regulovaný zjazd k prudkého kopca som vyskúšal, ale priznám sa, že som nedokázal venovať automatike plnú dôveru. Stále som mal nutkanie vytláčať brzdový pedál, takže som v konečnom dôsledku kopec zliezol sám.
Jazda v teréne je vo všeobecnosti zábavná a Ranger s vami bude vždy perfektne spolupracovať. Vyskúšal som to na necestách v okolí Mostu pri Bratislave, kde prebieha výstavba diaľnice a rýchlostnej cesty D4R7. Bol som tu aj s Outlanderom, aj s BMW X3, aj s Isuzu D-Max, pretože tu je všetko: členitý terén pre kríženie náprav, blato, piesok, kopce i rovinky. Ranger ma upútal najmä pre svoju robustnosť, ktorá umožnila prejazd aj náročnejším terénom bez akýkoľvek komplikácií. Obzvlášť na mňa Ranger zapôsobil pre schopnosť výjsť na strmý kopec s výškovými rozdielmi terénu až 50 cm.
Ranger všetko zvláda s priam zvrhlým sebavedomím. Prenáša sa aj na vodiča, ktorý môže nadobudnúť nebezpečný pocit istoty.
Pre úplnosť dodávam, že Ranger má brodivosť 800 mm, predný a zadný nájazdový uhol 28 stupňov, prejazdový uhol 25 stupňov a svetlá výška dosahuje 229 mm.
### Na dobrých a zlých cestách
Ford Ranger je úžitkové vozidlo, takže by sme od neho nemali očakávať príliš vysoký komfort. Vo verzii Wildtrak ale dokáže ponúknuť aj pohodlie a estetiku. Interiér je tvorený relatívne tvrdými povrchovými materiálmi, ale palubovka je čalúnená do kože alebo jej vernej imitácie. Sedadlá sú rozmerné a pohodlné, človeka obklopia bočným vedením a držia ho aj v ostrých zákrutách.
Sedenie vzadu je skôr lepším štandardom, čalúnená lavica ponúka dostatok priestoru pre tri dospelé osoby vyššieho vzrastu.
Jazda na dobrej vozovke je sprevádzaná pomerne výrazným hlukom naftového motora. Hučí prakticky neustále, najmä pri akcelerácii pripomína traktor. Do interiéru prenikajú vibrácie a aj napriek hrubým pneumatikám budete cítiť každú nerovnosť vozovky. Domnievať sa, že Ranger perfektne utlmí výmoly, nie je správne, význam schopnosti zvládať terén nespočíva v poskytovaní vysokého komfortu.
Madlá, ktoré pomáhajú vodičovi a spolujazdcovi pri nastupovaní do auta, môžu nájsť uplatnenie aj pri ráznejšom vjazde do ostrej zákruty. Ranger sa dokáže výrazne nakláňať a keď sa počas tohto manévra na ceste vyskytne nerovnosť, dokáže pasažiermi v aute riadne zamávať. To však platí predovšetkým vo vyšších rýchlostiach.
**Na dobrej vozovke sa Ranger správa ako veľké pohodlné SUV**. Nehúpe sa ako v minulosti, dá sa riadiť s primeranou precíznosťou, dokáže akcelerovať pomerne prudko. K dobrému pocitu za volantom prispievajú materiály, priestrannosť a celková ergonómia ovládacích prvkov.
Čo ma mierne sklamalo, bolo udržiavanie v jazdnom pruhu. Za adaptívny tempomat a udržiavanie v pruhu si priplácate 1 074 eur. Je pravda, že balíček s kódom 8HC toho obsahuje viac, napríklad aj automatické diaľkové svetlomety a kontrolu únavy vodiča, ale udržiavanie v jazdnom pruhu je činné až vtedy, keď cez pruh prejdete celou polovicou auta. To už narážate do zvodidiel i auta v protismere. S funkčnosťou adaptívneho tempomatu som nemal žiadny problém, vozidlo vidí dopredu vždy, dá sa na neho spoľahnúť.
Na testovanom vozidle boli osadené 18-palcové disky kolies, pneumatiky Continental 4×4 WinterContact mali rozmery 265/60R18.
### Zhodnotenie
Ford Ranger je najpredávanejší pick-up v Európe a je potrebné uznať, že právom. Vozidlo je naozaj dobré, pretože vhodne kĺbi úžitkovosť s každodennosťou. Interiér je vyhotovený ako vo veľkom SUV, zvonka je to imidžové vozidlo s obrovským pracovným potenciálom. Čo je silným argumentom ku kúpe, je až 5-ročná továrenská záruka s obmedzením na nájazd 150 000 km. Za najjednoduchšiu verziu Single Cab s pohonom jednej nápravy, manuálom a motorom 2,2 TDCi Duratorq 96 kW zaplatíte 19 990 eur bez dane, za Wildtrak už vysoko cez 30-tisíc. Lenže ceny týchto vozidiel ani nemajú byť ľudové a cenovka testovaného modelu prevyšujúca 40-tisíc eur je stále v norme.
Je toto auto určené pre človeka, ktorý v rovnakom meste žije, pracuje a býva v paneláku? Nie. Je určené pre mladého človeka, ktorý žije aktívne, moderne, býva v dome a nebojí sa skutočnej práce? Áno. Ranger si však hľadá majiteľov predovšetkým v radoch stavebníkov, živnostníkov, remeselníkov a majstrov, pre ktorých je auto nevyhnutným pracovným nástrojom.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia