S Tiguanom po stopách Tomáša Baťu (test VW Tiguan 1.5 TSI EVO Highline)

Volkswagen Tiguan nie je potrebné zvlášť predstavovať, ale má zmysel venovať pozornosť jeho technike, ktorú využijete na stredne dlhej ceste. Overovali sme, do akej miery vie nahradiť vodiča na diaľnici a či benzínový motor v SUV dáva zmysel.
Vydané  Text: 
Tomáš Baťa je fenomén. Veľký človek, ktorý je inšpiráciou pre súčasných podnikateľov, startupistov, freelancerov a všetkých odvážnych, hoci od jeho smrti ubehlo už takmer 87 rokov. A každý, kto si dal niekedy tú námahu a prečítal si o ňom aspoň stránku na Wikipedii, prípadne sa dostal až k Úvahám a prejavom, nepochybne túži pozrieť sa priamo do Zlína do komplexu priemyselných budov s príznačným červeným tehlovým obkladom. Do Zlína som sa vydal aj ja, tentokrát na Volkswagene Tiguan, ktorý som mal príležitosť otestovať pre auto motor a šport a Autoviny.sk. Počas tejto nie veľmi dlhej cesty sa vlastnosti kompaktného SUV-čka mohli prejaviť v plnej miere.
**Kľúčové vlastnosti testovaného VW Tiguan:** * benzínový motor 1.5 TSI EVO, zdvihový objem 1 498 cm3, max. výkon 110 kW (150 k), max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 ‐ 3 500 ot./min., emisná trieda EURO 6 AG; * 7‐stupňová dvojspojková automatická prevodovka s možnosťou manuálneho radenia a radenia páčkami za volantom; * rozmery 4 486×1 839×1 654 mm, rázvor 2 677 mm; * hmotnosti: pohotovostná 1 626 kg, celková prípustná 2 120 kg (podľa osvedčenia o evidencii); * batožinový priestor: 615 / 1 655 dm3 * akcelerácia 0-100 km/h: 9,2 s, max. rýchlosť: 200 km/h * výbava: Highline, béžová titanium metalíza + doplnková výbava (rozpísaná nižšie) Tiguan je stálicou trhu s esúvečkami a o jeho pozitívnych stránkach sa môžete dočítať snáď v každom novinárskom teste. Medzi najvýznamnejšie klady vozidla patrí jeho vysoký kvalitatívny štandard, vysoký posed, priestranný interiér s veľkorysým batožinovým priestorom, početné odkladacie priestory v kabíne a pestrá ponuka palubnej techniky. V našom kontexte by sa Tiguan páčil Baťovi, pretože je dotiahnutý takmer do dokonalosti. Každé tlačidlo má svoje logické umiestnenie v kabíne, jednotlivé časti na seba perfektne doliehajú, celkovo posádke ponúka vysoký štandard. Čo by sa Baťovi nepáčilo, by bola cena vozidla. Sám tvrdil, že keby vyrábal autá, robil by jeden model pre masy za čo najnižšiu cenu. A keby nebol úspešný, vyrábal by jedinú súčiastku do áut, ale dokonale. K tejto konštrukčnej dokonalosti má nemecký koncern blízko.
### Intuitívna navigácia Vyrážam z Malinova, cieľ si vyhľadávam cez vstavanú navigáciu, ktorej prostredie je už tradične intuitívne a ľahké na používanie. Zadávam Zlín bez určenia presnejšej lokality, na mieste sa plánujem orientovať pomocou značiek. Prepočítanie trasy prebehlo rýchlo, jedná sa o vzdialenosť iba 169 kilometrov, pričom väčšinu cesty prejazdím na Slovensku. Spočiatku ignorujem snahy navigácie navádzať ma bližšou trasou smerom na Senec, mám v úmysle zastaviť sa ešte v Bratislave. Hlas navigácie je síce spočiatku otravný, keď ma upozorňuje na neustále prepočty trasy, ale dá sa stíšiť veľmi jednoducho – úpravou hlasitosti navigácie tlačidlami na volante alebo stlačením virtuálneho tlačidla zobrazeného na displeji s uhlopriečkou 20,3 cm. Počas jazdy sa navigačné pokyny zobrazujú na digitálnej prístrojovke Active Info Display, ale v nastaveniach si môžete vybrať aj zobrazenie na oboch displejoch.
### Samočinné udržiavanie auta medzi oranžovými pruhmi Z Bratislavy vedie väčšina cesty cez diaľnicu D1, ktorá je vhodným priestorom pre otestovanie schopností vozidla zachovať funkčnosť asistenčných systémov. Zaujíma ma najmä to, ako si Tiguan poradí s dočasnými oranžovými pruhmi a ako zvládne prechod na štandardné biele. Úsek diaľnice s oranžovými pruhmi je chvíľami zúžený, kľukatý a náročný na pozornosť. Na Tiguane zapínam adaptívny tempomat tesne nad rýchlostný limit a ponechávam zapnuté aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu. Túto výbavu Tiguan ponúka ako súčasť výbavy Highline, ale funkciu Lane Assist dostanete už v najnižšej výbave Trendline, avšak len s jednoduchým tempomatom. Adaptívny tempomat ACC s „Front Assist“ a „City Brake“ je ako súčasť sériovej výbavy k dispozícii s druhou najnižšou výbavou Comfort. Adaptívny tempomat je navyše kombinovateľný aj s manuálnou prevodovkou. Kamery a senzory sú umiestnené za prednou maskou a za čelným sklom, na slovenských cestách sa vedia orientovať pomerne dobre a jazda s asistenciou je možná aj na spomínaných úsekoch s oranžovými pruhmi. Zdá sa, že takéto miestne úpravy vozovky nerobia Tiguanu problém dokonca ani v miernom daždi. Keď sa však pri Trnave poriadne rozpršalo, systém sledovania pruhov narazil na svoje limity aj napriek tomu, že pruhy už boli biele a dobre viditeľné aj na mokrej vozovke. Technológia má svoje limity. ### Adaptívny tempomat funguje vždy Počas jazdy s asistenciou je potrebné neustále sa mať na pozore a držať volant, pretože Tiguan nie je autonómny, hoci k takémuto pocitu zvádza. Ak nebudete držať volant, po chvíli vás palubný počítač vyzve na jeho uchopenie. Adaptívny tempomat robí svoju prácu stopercentne aj v silnom daždi. Vyplýva to z jeho technológie, ktorá nie je viazaná na vizuálnu viditeľnosť. Ako vodič si viem tlačidlom na volante kedykoľvek upraviť odstup, ktorý bude Tiguan udržiavať od auta pred ním. Účinok brzdenia a zrýchľovania v závislosti od situácie pred vozidlom je pomerne výrazný, Tiguan dokáže zabrzdiť dôraznejšie, ak je to potrebné, rovnako dôrazne vie potom akcelerovať.
### Okresné cesty a Baťov kanál Navigácia mi tvrdí, že mám zísť z cesty tesne pred Trenčínom, ale mňa zaujíma to, ako sa vysporiada s mojou občianskou neposlušnosťou. Zámerne zabúdam odbočiť na Starý Hrozenkov a pokračujem do Trenčína. Navigácia sa síce chvíľu spamätáva z nečakaného smeru jazdy, ale v priebehu niekoľkých sekúnd prepočíta trasu a navádza ma veľmi krátkou trasou späť. Obchádzka trvá možno päť minút, opúšťam slovenskú diaľnicu a mierim na hranice s Českou republikou. Na hraniciach ma Tiguan na centrálnom displeji upozorňuje na rýchlostné limity platné v Česku. Mierim na Uherský Brod. V tomto mestečku nestojím, hoci tadiaľto vedie slávny Baťov kanál. Je to 50 kilometrov dlhá vodná cesta s ôsmimi prístavmi, popri ktorej vedie cyklistická trasa. Dnes si cestu po tomto kanáli môžete vychutnať napríklad na člne, ktorý si viete prenajať priamo na mieste. Pôvodne sa Baťov kanál z 30. rokov 20. storočia využíval na zavlažovanie. „Baťák“ však svoj názov i transportný účel získal až po Baťovej smrti v 60. rokoch 20. storočia. Plavebná trasa Baťovho kanála začína v Otrokoviciach (v Baťove) a končí v Skalici, v minulosti sa využíval aj na prevoz uhlia. Viac info [nájdete tu](http://www.tikskalica.sk/turisticke-ciele-1/batov-kanal-1/). S Tiguanom sa po okresných cestičkách jazdí mimoriadne dobre bez ohľadu na kvalitu vozovky, ich šírku alebo stúpanie. Musím povedať, že kvalitu českých ciest závidím, rovnako tak dômyselne navrhnuté bordové drsné plochy pred prechodmi pre chodcov a zastávkami autobusov. Tesne pred Zlínom mám možnosť zajazdiť si na kľukatých stúpajúcich cestách obkolesených lesmi a dedinkami. Tie však nemajú náš rázovitý vidiecky charakter, všetko je tu akosi modernejšie a krajšie. Vrátane architektúry lokálne významných stavieb. Tiguan je vybavený aj systémom rozpoznávania dopravných značiek, takže keď som prehliadol značku o maximálnej povolenej rýchlosti, stačilo sa pozrieť na prístrojový panel pred volantom, kde bol vždy vyobrazený aktuálny údaj. Ten vychádza nielen zo záberov kamery, ale aj z mapových podkladov v navigácii. Ak prekročím rýchlosť, auto ma upozorní, ale do riadenia nezasahuje. Neupravuje ani rýchlosť nastavenú v tempomate. ### Zlín a Baťov vplyv na mesto Mesto Zlín je so životom Tomáša Baťu úzko prepojené, narodil sa tu a pôsobil až do konca života, dokonca bol starostom, hoci pôsobisko si v priebehu dospievania nachádzal aj v Otrokoviciach, Prostějove, Uherskom Hradišti a vo Viedni. Založenie obuvníckej dielne so svojimi súrodencami bolo koncom 19. storočia prirodzenou cestou, pretože aj ich otec bol obuvníkom. Peripetie, ktoré si vtedy iba 14-ročný Baťa zažil, by dnes odradili drvivú väčšinu nadšených podnikateľov, v konečnom dôsledku ho však posilňovalo práve prekonávanie početných problémov. Dnes je Zlín akýmsi verejným sociálnym experimentom, pod ktorý sa podpísal Baťa. Tiguan ma podľa plánu naviedol do centra mesta, tu som začal pokyny navigácie úplne ignorovať a hľadal som značky, ktoré by ma naviedli do Baťovho areálu s múzeom a mrakodrapom. Ten mrakodrap som prehliadol, pretože dnes by sme ho mrakodrapom nenazvali, napriek tomu sa jedná o pozoruhodnú stavbu. Dnes v nej sídli finančná správa a pre turistov tu nie je žiadna informácia o tom, ako sa do budovy dostať. Pritom je vstup otvorený a hore je kaviareň s krásnou vyhliadkou na mesto. Ulice Zlína nie sú úzke a ani neprehľadné, napriek tomu som vedel oceniť obratnosť Tiguanu a vysoký posed, vďaka ktorému je dobrý výhľad na okolie. Ovládanie vozidla je veľmi komfortné, takže plnú pozornosť môžete venovať situácii na ceste a hľadaniu miest, ktoré ste si zaumienili navštíviť.
### Parkovací asistent nikdy nefunguje podľa očakávaní Keď som s Tiguanom konečne zaparkoval, pršalo a bola zima. Parkovací asistent je nepochybne užitočné funkcia, ale priznám sa, že som nemal toľko trpezlivosti nechať sa navádzať počítačom, radšej som to auto zaparkoval sám. Aj keď je parkovací asistent trocha komplikovaná funkcia na používanie, funkčnosť parkovacích senzorov a zadnej cúvacej kamery je perfektná, všetko funguje spoľahlivo. Dokonca aj počas silného dažďa, ktorý kvalitu obrazu z kamery znižuje. Síce v marci, ale predsa našlo využitie aj vyhrievanie sedadiel. Testovaný Tiguan bol vybavený sedadlom vodiča ergoActive. Pod týmto označením sa skrýva masážna funkcia sedadla, ktorá využíva pohyb bedrovej opierky. Musíte za ňu priplatiť 240 eur aj vo výbave Highline, ale na dlhších cestách oceníte takéto aspoň provizórne masírovanie chrbta. Chvíľami vie byť naozaj príjemné, hoci nie je možné nastaviť intenzitu a typ masáže, ako to vie napríklad Renault Espace. ### Tatra 603, ktorá videla svet V priemyselnom komplexe tvorenom kvádrovými budovami s tehlovým fasádnym obkladom nájdete okrem vyššie zmieneného Baťovho mrakodrapu s kanceláriou vo výťahu aj múzem celej juhomoravskej oblasti. Je výrazne orientované práve na Baťovu činnosť a obuvnícky priemysel v lokalite. Aj obyčajná expozícia topánok z celého sveta je tak zaujímavá, že pri nej strávite dlhé minúty, kuriozitou sú obrie tenisky Shaquilla O’Neila. Pre nadšenca motorizmu sú však najhodnotnejšími expozíciami úžasné obuvnícke stroje staré aj viac ako sto rokov, ktoré využívali parný pohon. Vrcholom trvalej výstavy je Tatra 87 z roku 1947, na ktorej dvojica dobrodruhov prešla okolo sveta.
Tatra 87 z roku 1947
Keď som sa pýtal na autentickosť vystaveného exponátu, bol som trocha sklamaný, že sa jedná o síce perfektnú, ale predsa repliku originálneho modelu. Je však tak prepracovaná, že pohľad na detaily vám prinesie radosť. Prúdnicová karoséria je niečo, na čo si už takmer nikto nepamätá, o ikonickom trojokom dizajne ani nehovoriac. Nad hlavami návštevníkov múzea visí replika liedadla, ktoré sa stalo Baťovi osudným. Havaroval na ňom na letisku v Otrokoviciach v roku 1932. Ak ste dosť vysoký/á, môžete sa lietadla dotknúť.
### Spotreba a zhrnutie testu Po týždňovom teste a prejazdení 800 kilometrov považujem motorizáciu 1.5 TSI EVO v kombinácii so 7-stupňovým automatom DSG za výbornú pre Tiguan. S priemernou spotrebou 7,4 l/100 l sa síce nejedná o ekologické terno, ale s ohľadom na hmotnosť vozidla 1 626 kg a pravý SUV charakter je spotreba hlboko pod osem litrov výborný výsledok. Musím dodať, že som Tiguan veľmi nešetril. V meste sa spotreba paliva mierne vyšvihne nad 8 l/100 km, lenže aj toto považujem za stále dobrý údaj s perspektívou na zníženie. O pozitívnych stránkach Tiguanu sa môžete dočítať doslova všade. Ešte stále má rozmery praktické aj pre parkovanie v podzemných garážach, s parkovacími senzormi a kamerou budete mať o niečo viac sebaistoty. Batožinový priestor je veľkorysý, oceňujem sklápanie sedadiel z priestoru kufra, ale výčítam nemožnosť sklopiť sedadlá do úplnej roviny. Šírka kufra mierne presahujúca 100 cm je tak akurát, ale ešte zopár centimetrov navyše by nepochybne našlo uplatnenie. Priaznivo hodnotím aj veľké nájazdové uhly, vďaka ktorým je „zdolávanie“ vysokých obrubníkov úplne bezproblémové. Cena testovaného vozidla bola 35 570 eur vrátane DPH, pričom v cene je zahrnutá aj metalíza béžová titanium za 590 eur, pakety Easy Open a Easy Close za 350 eur, multifunkčný vyhrievaný volant za 130 eur, dojazdová rezerva za 200 eur a predĺžená záruka na 3 roky/ 120 000 km za 250 eur. Sériová výbava Highline (teda bez príplatku) je tvorená aj funkciami ako: * Active Info Display (digitálna prístrojovka pre volantom) * Connectivity Paket (Bluetooth, AUX, USB) * Lane Assist (asistent zachovania v jazdnom pruhu) * Light Assist (asistent pre reguláciu diaľkových svetiel) * Park Assist a Rear View (parkovacie senzory, asistent a cúvacia kamera) * Petestrian Recognition (rozpoznanie chodca s núdzovým brzdením) * Adaptívny tempomat s Front Assist (udržiavanie odstupu, automatické brzdenie) * ESC, ABS s EBV, ASR, EDS, MSR * Elektronická parkovacia brzda * Elektronická uzávierka diferenciálu XDS * LED predné svetlomety a Dynamic Light * Automatická 3-zónová klimatizácia Climatronic * Disky z ľahkých zliatin „Kingston“ 7Jx18, pneu 235/55 R18 samozalepovacie Za zapožičanie Volkswagenu Tiguan ďakujeme spoločnosti Porsche Inter Auto Slovakia.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia