POROVNÁVACÍ TEST: Škoda Fabia 1.0 TSI vs. Kia Rio 1.4 D-CVVT

Či chceme, alebo nie, bola to práve prvá generácia Škody Fabia, ktorá posunula kategóriu malých hatchbackov do role rodinných automobilov. Tento posun vyvolal ohlasy na opačnej strane a mnohí konkurenti reagovali. No najväčší záujem na ukrojení podielu majú, samozrejme, kórejské automobilky. Ako obstojí Škoda Fabia 1,0 TSI v porovnaní s Kiou Rio 1,4 D-CVVT?
Vydané  Text: 
Kreativita a vynaliezavosť v oblasti konštrukcie je v našich končinách oveľa väčšia ako napríklad v západnej Európe. **Dôkazom je práve Škoda Fabia, ktorá okrem formátu malého hatchbacku poskytla aj rodinný rozmer.** Aj po praktickej stránke posúvala hranice. Množstvo odkladacích priestorov aj lepšia priestorová ponuka znamenali, že Fabia ponúkla toho v porovnaní so svojimi najväčšími konkurenti stále o čosi viac. Rozdiel bol malý, no citeľný. A všimli si ho zákazníci, ktorí to ocenili a vyniesli Fabiu na piedestál svojej kategórie. Úspech Fabie oslovil mnohých, no najviac inšpiroval kórejských výrobcov, ktorí usilovne rozširujú portfólio svojich modelov, ktorými postupne obsadzujú všetky kategórie. **To nie je kritika, skôr naopak potvrdenie toho, že vo svojej triede je Fabia považovaná za najlepšiu ponuku.** Niet divu, že dimenziami presahuje Kia Rio svojho konkurenta o pár milimetrov. Konkrétne o 68. A to je presne pointa číselnej vojny. Ponúknuť o trocha viac. Samozrejme, Fabia dokáže kontrovať verziou kombi. [GALLERY id=30192]

V rytme potrieb

Pri pohľade na jednotlivé generácie Kie Rio jasne vidieť, ako postupne rástol európsky vplyv a ako výrazne pomohol tomuto modelu Peter Schreyer. Aktuálnu generáciu môžeme označiť za najkrajšiu. Záujem publika má, na druhej strane jej základná cena 11 490 eur je vyššia ako v prípade Fabie, ktorá štartuje na 9 440 eurách. Mýtus o „drahej“ škodovke neobstojí ani v prípade, že sa pozrieme do akciového cenníka Kie Rio, ktorý sľubuje cenu auta o rovných 900 eur nižšiu. Aj v tomto prípade sú základné modely od seba vzdialené o tisíc eur v neprospech Kie. Podobne je to aj v prípade, že si zvolíme silnejší motor 1,4 D-CVVT s maximálnym výkonom 74 kW (100 k), ktorý sme použili na účely porovnania. **Rovnú stovku koní vám Kia ponúkne za 12 190 eur, Fabia ponúkne motor 1,0 TSI s maximálnym výkonom 70 kW (95 k) za 11 140 eur a silnejšia verzia 81 kW (110 k) je k dispozícii za 11 690 eur.** Najsilnejšia verzia Ria s motorom 1,0 T-GDI ponúka maximálny výkon 88 kW (120 k). Kia Rio vstupuje do dynamického súboja s Fabiou s atmosférickým motorom 1,4 D-CVVT. **To dáva vynikajúcu príležitosť preveriť v praxi výkonové parametre klasického atmosférického štvorvalca s trojvalcovým jednolitrovým turbomotorom. Výsledok?** Nuž, internetové diskusie sú riadne podfarbené nostalgiou. Maximálny výkon majú oba modely takmer identický, no v prípade maximálneho krútiaceho momentu chýba Kii 66,7 Nm. Navyše maximálny krútiaci moment je k dispozícii až pri 4 000 otáčkach, čo má za následok nutnosť podraďovať v prípade, že chcete dynamicky jazdiť. Podobne je na tom zrýchlenie z 0 na 100 km/h, za 12,2 sekundy nie je hodnota, ktorú by sme označili za dynamickú. Spotreba je príjemná a pohybuje sa na úrovni 6,7 litra benzínu na 100 kilometrov. Interiér je praktický. Kia Rio poskytuje dostatok odkladacích priestorov, takže všetky veci si spoľahlivo odložíte. Kľúče, mobil aj peňaženku. Zvyšné veci putujú na zadné sedadlo alebo do batožinového priestoru. **Tam si našli priestor všetky naše kufre, hoci najmenší mal problém s umiestnením.** Maximálny objem 325 litrov využíva Rio celkom dobre, hoci nie tak dôsledne ako Fabie. Nechýbajú ani háčiky na zavesenie tašiek z nákupu, no sú ďalej vzadu a malý odkladací priestor na boku je určený pre lekárničku. To všetko je fajn, akurát kvalita čalúnenia zaostáva za Fabiou, chýba tvrdý podklad podlahy kufra, ktorý by sprostredkoval predsa len kvalitnejší dojem. Plasty sú tvrdé, no v danej kategórii je mäkčených plastov skutočne málo. [GALLERY id=29832] Pochváliť môžeme predné aj zadné sedadlá i priestor na nich. **V zásade môže Rio plniť úlohu rodinného auta, priestorové pomery vpredu sú veľmi dobré, vzadu sa usadia aj dvaja dospelí, respektíve dospievajúce deti.** Poslednou hodnotenou kategóriou sú asistenčné systémy a konektivita. Kia Rio ponúka takzvaný Style paket s konektivitou, ktorá obsahuje 7-palcový dotykový displej s konektivitou Apple Carplay/Android Auto, AUX výstup aj USB výstup vpredu aj vzadu, zadnú parkovaciu kameru a disky z ľahkej zliatiny. Tento paket odporúčame spolu so Safety paketom. Ten poskytne predkolízny systém s automatickým brzdením a systém udržiavania jazdného pruhu a tempomat. V zásade odporúčame aj Comfort paket, ktorý pozostáva z tmavých zadných okien, vyhrievaných predných sedadiel a volantu.

V centre diania

**Prakticky od počiatku sa stala Fabia etalónom svojej triedy. A dodnes ním ostala, veď ak sa pozrieme do akéhokoľvek porovnávacieho testu, Fabia v ňom nesmie chýbať. Kvalita výroby, veľkorysá priestorová ponuka a množstvo drobných praktických detailov.** A ani po facelifte túto filozofiu Fabia neopúšťa. Navyše štartuje s veľmi prijateľnou cenou a aj v prípade najsilnejšej verzie ponúka atraktívnu vstupnú cenu. **Kritika z rodov internetu bude určite smerovať k trojvalcovému motoru.** Neprávom, veď dynamika tohto agregátu je vynikajúca, zrýchlenie z 0 na 100 km/h absolvuje za 9,6 sekundy čo je o vyše dva a pol sekundy rýchlejšie než testovaná Kia. Aj porovnanie so silnejším 88 kW (120 k) agregátom vyhráva Fabia. Aj v tomto prípade má Fabia navrch o vyše pol sekundy. Dynamika auta je tak na veľmi dobrej úrovni. Kultúra chodu je veľmi dobrá, väčšina vodičov by jednoducho počet valcov neodhadla. Jemne odlišný zvukový prejav vo vyšších otáčkach a rovnako jemné vibrácie na voľnobehu sú jedinými indíciami konštrukcie motora pod kapotou. Inak nič. Aj oblasť spotreby uzatvára Fabia 1,0 TSI dobre. **V priemere si vypýtala 6,5 litra na 100 kilometrov, čo je absolútne civilná a akceptovateľná hodnota.** [GALLERY id=29831] Za volantom si opäť veľmi rýchlo nájdete svoje miesto, pričom si rovnako svoje miesto nájdu aj všetky vaše veci. Každá maličkosť má svoje miesto a nechýbajú ani praktické držiaky na smartfón. V Mladej Boleslavi reagujú aj na potrebu neustáleho nabíjania týchto zariadení, k dispozícii máte tri USB nabíjacie konektory. **Dva z nich sú vzadu, čo poteší rodičov, ktorí svojim ratolestiam môžu na dlhých cestách pustiť rôzne rozprávky.** Priestorové pomery oboch áut sú takmer na rovnakej úrovni, v tomto smere sú obaja konkurenti vyrovnaní. Naopak, batožinový priestor s objemom 330 litrov je číselne iba o päť litrov väčší na druhej strane náš kufrový test odhalil, že Fabia dokázala bez problémov zhltnúť všetky tri kufre a okrem toho ešte poskytnúť množstvo menších odkladacích priestorov pre lekárničku, výstražný trojuholník či iné drobnosti. Jednoducho vývojári v škodovke myslia na detaily, nezaprú sa a svoje riešenia pridajú tam, kde sa iní neunúvajú ani pozrieť. A nielen v kufri, aj vo veku nádrže sa opäť nachádza tradičná škrabka. O tom, že facelift aktuálneho modelu bol mimoriadne dôkladný, svedčí aj možnosť vybavenia Fabie takmer všetkými asistenčnými systémami. Od predkolízneho systému Front Assist cez detekciu mŕtveho uhla až po adaptívny tempomat s automatickým udržiavaním odstupu. **Za sympatický príplatok 43 eur je k dispozícii aj snímač únavy vodiča. Okrem toho nami testovaná Fabia bola vybavená aj Full LED svetlometmi.** V prípade verzie Monte Carlo si výrobca pýta doplatok 599 eur, výsledok však stojí za to.

VYHODNOTENIE

Porovnávací test v tomto prípade vyhráva Škoda Fabia 1,0 TSI. Je rýchlejšia, mierne úspornejšia, praktickejšia a po stránke asistenčných systémov na najvyššej úrovni. Ešte donedávna by sme množstvo prvkov našli iba v luxusnej kategórii, dnes si ich môže dovoliť aj majiteľ Fabie. Kia Rio boduje sedemročnou zárukou, body však stráca za spracovanie interiéru, lenivejší motor a chýbajú aj niektoré prvky výbavy ako LED svetlomety či automatická klimatizácia, ako aj niektoré asistenčné systémy. Môžete si síce vybrať silnejší motor, porovnanie však Rio nevyhrá ani vtedy.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia