TEST Renault Megane Grandtour Intens: Na hrane luxusu

Renault Megane Grandtour je kombi nižšej strednej triedy s nápadným dizajnom, množstvom palubnej techniky a dobrými jazdnými vlastnosťami. Predné kolesá poháňa benzínový štvorvalec 1.3 TCe s maximálnym výkonom 103 kW (138 k) prostredníctvom manuálnej 6-stupňovej prevodovky. Francúzske kombi sme testovali vo výbave INTENS.
Vydané  Text: 
**Čo sa v tomto teste dočítate:** * aké sú kľúčové vlastnosti Renault Megane Grandtour; * ako sa správa benzínový motor 1.3 TCe; * ako Renault Megane Grandtour jazdí; * aká je spotreba; * čo nájdete v kufri.
### Kľúčové vlastnosti Renault Megane Grandtour Megane sa v priebehu posledných rokov prudko vyvíjal, ale ostal verný svojmu charakteru. Už aj pred šiestimi rokmi ponúkal výbornú technologickú výbavu (sledovanie jazdných pruhov a únavy vodiča, displej namiesto analógového tachometra a pod.), ten súčasný oslovuje aj výrazným dizajnom, ktorý automobilu dodáva priam luxusný imidž. V skutočnosti Renault tak luxusný nie je, ale nebránim sa tvrdeniu, že sa pohybuje kdesi na hrane prémiovosti. Veď sa stačí pozrieť do interiéru: nájdete tu krásne čalúnenie veľmi pohodlných sedadiel, multifunkčný volant v koži, farebný head-up displej, digitálnu prístrojovú dosku a obrovský dotykový monitor na stredovej konzole medzi výduchmi klimatizácie.
Dokonca aj po stránke materiálového vyhotovenia Renault nestráca na hodnote, kryty sú z mäkkého plastu, jednotlivé diely na seba precízne doliehajú a v porovnaní s prechádzajúcou generáciou Meganu nepočujeme vŕzganie plastových dielov (predovšetkým madiel dverí).
Grandtour, ako sa v Renaulte označuje kombi, disponuje batožinovým priestorom s kapacitou 521 dm3, pričom po sklopení zadných sedadiel sprístupní nakladací priestor s objemom 1 504 litrov. Sú to veľmi dobré hodnoty a ku cti modelu Megane Grandtour prispieva aj praktická stránka kufra – má dvojité polohovateľné dno, početné úchytky a kovové oká na uchytenie háčikov, v testovanom modeli som mal k dispozícii sieť pre upevnenie nákladu a poschodie je zrolovateľné. Veľmi oceňujem, že všetky tieto konzoly (poschodie i sieť) majú svoje miesto pod dnom kufra, takže po odstránení „nelietajú“ v priestore. Z kufra môžete sklápať zadné sedadlá do roviny vďaka pákovému mechanizmu. Po sklopení zadného sedadla a predného sedadla spolujazdca získate možnosť prevážať náklad s dĺžkou až 2,70 m.
### Benzínový motor 1.3 TCe a jazdné vlastnosti Motorizácia s označením TCe 140 GPF je 1,3-litrový preplňovaný benzínový agregát a filtrom pevných častíc, ktorého maximálny výkon je pôsobivých **103 kW (138 k)** a maximálny krútiaci moment **240 Nm**, ktoré dosahuje už pri 1 600 ot./min! V praxi to znamená, že automobil má **výbornú dynamiku**, zaberá už „odspodu“ a popri tom disponuje krásnym zvukovým prejavom. V normálnom móde je relatívne tichý, kultivovaný a do **interiéru neprenikajú žiadne vibrácie**. Na jednej strane to viem oceniť, na strane druhej mi motor neraz spôsobil ťažkosti, keď som nevedel podľa zvuku odhadnúť, či je vôbec naštartovaný.
Naopak, aktivácia **športového jazdného režimu** predviedla motor v novom svetle. Zafarbenie kokpitu do červených akcentov nie je náhodné, táto farba evokuje agresivitu, dynamiku, krv prúdiacu v žilách a Megane v danom režime napĺňa podstatu uvedených pojmov. Samozrejme, vzadu je vyše päťstolitrová skriňa, ktorá je vždy cítiť, ale auto dokáže robiť malé zázraky.
**Jazdné vlastnosti** Renault Megane Grandtour sú na veľmi vysokej úrovni. Prejazd ostrou zákrutou spočiatku núti vodiča, aby ubral z plynu a zvažoval použiť brzdu, ale práve po vytočení volantu auto ostáva prekvapivo stabilné a krásne drží stopu predných kolies. Schopnosť zvládať zákruty je tak prepracovaná, že budete doslova radi každej novej serpentíne. Nezaregistroval som žiadnu tendenciu k nedotáčavosti. Na našich rozbitých cestách je Megane pomerne komfortný, výtlky, znížené poklopy kanálov a diery budete cítiť, ale nebudú vám vylievať kávu z pohárika. Mimochodom, dva sloty pre uloženie nápojov sú na takom nešťastnom mieste, že vám každá plechovka bude pri zmene prevodového stupňa zavadzať. Interiér Meganu bol očividne navrhnutý na automatickú prevodovku. Nepriaznivo hodnotím funkčnosť systému auto štart/stop.Motor sa vypínal pri takmer každom zastavení a moja snaha o okamžité rozbehnutie sa vpred neraz spôsobila zhasnutie motora. Stalo sa mi to niekoľkokrát, pritom rozhodne nepatrím k ľuďom, ktorí necítia spojku a plyn. **Priemerná spotreba počas týždňového testu** dosiahla 6,9 l/100 km, pri snahe o dosahovanie čo najnižšej spotreby som bol schopný jazdiť už za 5,5 l/100 km. S manuálnou 6-stupňovou prevodovkou sa dá čarovať, keby som mal príležitosť vyskúšať si Megane Grandtour počas jedného mesiaca, nepochybne by som sa naučil jazdiť aj za menej ako uvedených 5,5 l/100 km.
### Vybraná technická výbava testovaného modelu Do redakčného testu pre magazín Autoviny.sk (auto motor a šport) sme prijali verziu Megane Grandtour vo výbave INTENS. Jedná sa o výbavu, ktorá má vplyv na estetiku automobilu vďaka prepracovanejšej maske chladiča a detailov na predných partiách, okrem toho disponuje s pozoruhodnou výbavou, ktorá dáva tušiť o zámere automobilky zaujať aj zákazníkov, ktorí teraz uvažovali iba nad prémiovkami. Napokon, tak sú ladené aj reklamy na Megane v televízii, kde sa v nich vozia generálni riaditelia firiem a technologickí lídri. Tieto reklamy nie sú prvoplánové, pretože zodpovedajú skutočnému charakteru vozidla, ktorý ponúka veľa muziky za veľmi prijateľné peniaze. Osobne ma najviac zaujal **7-palcový farebný displej na prístrojovej doske**, z analógových ukazovateľov ostali iba indikátor stavu paliva a teploty chladiacej kvapaliny motora. Grafika na displeji je variabilná, mení sa v závislosti od jazdného režimu a individuálnych nastaveniach vodiča. V ekologickom jazdnom režime je všetko zelené, v štandardom modré, športový režim sfarbí kokpit do červena.
**Head-up displej** sa vysunie po štarte motora, je tvorený sklíčkom, ktoré odráža farebný obraz s údajmi o jazde. Nesmierne praktický doplnok je navyše perfektne viditeľný v každom počasí. **Ovládanie tempomatu a obmedzovača rýchlosti** je typicky francúzske, prepínač nájdete vedľa páky ručnej brzdy a ovládače na volante. Plus a mínus neslúžia na ovládanie hlasitosti zvukov, ale na reguláciu rýchlostí. Funkčnosť tempomatu je primeraná cene vozidla, nevie reagovať na rýchlosť ostatných vozidiel (pri automatickej prevodovke vie) a po preradení prevodového stupňa sa tempomat vždy pozastaví. Musíte ho opäť aktivovať tlačidlom. Uvedené technológie sú súčasťou príplatkového balíčka **Pack Techno Plus** za 900 eur, ktorý obsahuje napríklad aj svetlomety LED Pure Vision, systém rozpoznávania dopravných značiek s varovaním o prekročení povolenej rýchlosti či systém pre upozornenia na vybočenie z jazdného pruhu. Ďalší balíček **Park City** za 650 eur obsahuje parkovacie senzory okolo celého vozidla, zadnú cúvaciu kameru schopnú vidieť aj v tme, sledovanie mŕtveho uhla a funkciu Easy Park Assist.
Na stredovej konzole palubnej dosky je **8,7-palcový dotykový monitor**, ktorého farebná schéma reaguje na už vyššie zmienený jazdný režim. Displej je jasný, dobre čitateľný, má pekný obraz, ale využíva vizuálne zastaralú grafiku a podľa môjho názoru má schopnosť pútať priveľa pozornosti. Nerozumiem, prečo Renault používa kombináciu mechanických a virtuálnych ovládačov klimatizácie. Teplotu, recirkuláciu a odhmlievanie čelného skla nastavíte tlačidlami, ale zapínanie výduchov, režimov či intenzitu fúkania už robíte cez displej.
Multimediálny systém R-Link 2 je navyše **citeľne spomalený**, reaguje s takými oneskoreniami, že púta až príliš veľa pozornosti. Renault, toto prosím opraviť! Alebo ešte lepšie, radšej tento monitor zmenšiť a doplniť ho o plnohodnotnú konzolu s ovládaním klimatizácie! Nastavenie jazdných režimov detto. Tlačidlo ECO je síce na dosah aj naslepo, ale následná zmena jazdného režimu cez rozhranie PERSO je veľmi pomalá. Zmena v naladení vozidla je ale citeľná a výrazná, úsporný Megane môžete razom zmeniť na športovo vyladené kombi. Ak máte záujem, môžete si nastaviť vlastný jazdný režim s individuálnymi preferenciami.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia