Slovenskí taxikári od 1. apríla fungujú po novom, protestujúcim sa novinky páčiť rozhodne nebudú

Slovenská legislatíva sa nakoniec prispôsobuje modernému zákazníkovi. Klasickí taxikári z toho môžu ťažiť.
Vydané  Text: 
Slovensko bolo v priebehu posledných rokov niekoľkokrát svedkom protestov taxikárov, ktorí spoločne bojovali proti technologickému pokroku a väčšej transparentnosti. Výsledkom ich snahy bol odchod spoločnosti Uber z krajiny a skomplikovanie situácie pre všetky ďalšie spoločnosti, ktoré mali záujem poskytovať moderné služby osobnej dopravy založené na vodpred dohodnutých cenách. Napriek tomu taxislužby, ktoré možno objednať cez mobilnú aplikáciu, naďalej existujú. Taxikárom vadilo najmä to, že na vodičov moderných dopravných služieb neplatili rovnaké pravidlá ako pre štandardné taxislužby, napríklad potreba absolvovania psychotestov a získania potrebných licencií. Dnes sa situácia zásadne mení, od 1. apríla 2019 vstupuje do platnosti nový zákon a spolu s ním aj nové pravidlá pre vodičov taxislužieb. Po novom budú síce vodiči taxíkov vlastniť preukaz vodiča taxislužby, ale kritéria na jeho získanie budú nepomerne jednoduchšie ako v minulosti. Nebudú potrebné minimálny vek 21 rokov či trojročná prax.Okrem toho cena pre zákazníka už nebude musieť byť určená len taxametrom, ale aj výpočtom v mobilnej aplikácii a dohodnutá vopred. Všetky vozidlá taxislužieb budú musieť byť riadne označené žltým svetelným zariadenením TAXI a označenie bude musieť byť zreteľne označené na oboch predných dverách vozidla.
Upravuje sa aj **definícia dispečingu**, po novom sa jedná o formu sprostredkovania služby dopravy osôb do maximálne deväť pasažierov vrátane vodiča. Okrem toho bude stačiť, aby bolo sídlo dispečingu v akomkoľvek štáte Európskej únie, nielen na Slovensku. „Najviac z tejto novely môže profitovať zákazník, lebo umožňuje väčšiu konkurenciu na trhu. Tradiční taxikári sa už nebudú musieť cítiť znevýhodňovaní. Pre zdieľanú ekonomiku to však neznamená škrt, práve naopak. Novela vznikla aj preto, aby týmto hráčom uľahčila prístup na trh a prispôsobila im podmienky,“ konštatoval [pre magazín Teraz.sk](http://www.teraz.sk/ekonomika/j-zak-taxikari-budu-od-1-aprila/386859-clanok.html) Jakub Žák z advokátskej kancelárie Poláček&Partners.

ROZHOVOR: Denník taxikára odhaľuje krutú realitu tejto práce

Azda najznámejší taxikár na Slovensku, no predsa anonymný. Prinášame vám rozhovor so slovne charizmatickým zakladateľom stránky Denník taxikára.

### Taxikári nebudú radi. Už opäť. Nový zákon o cestnej doprave umožní, aby zákazníka viezol mladý vodič bez psychotestov na staršom aute bez taxametra. Tak znejú kritické ohlasy na novelu zákona, ktorý upravuje aj prevádzkovanie taxislužieb, ktorá bola schválená v posledný septembrový týždeň roku 2018 a prvým aprílom 2019 vchádza do platnosti. V skutočnosti budú mať tradičné taxislužby jednoduchšie podnikanie a **zákazník si bude môcť vybrať to, čo mu vyhovuje viac**. Pre taxikárov, ktorí ešte pred časom blokovali ulice hlavného mesta a verbálne a fyzicky nápadli zákazníkov a vodičov Uberu, je zavedenie novely veľmi zlá správa. Doteraz legálnymi i nelegálnymi bojovali za to, aby mali vodiči alternatívnych dopravných služieb rovnaké povinnosti ako konvenční staromódni taxikári. Od pondelka sa, naopak, budú musieť títo konvenční taxikári zmieriť s tým, že aj pre nich budú platiť jednoduchšie a modernejšie pravidlá vyplývajúce zo situácie na trhu.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia