Test SEAT Leon ST Visio 1.5 TSI: 5× pre a 5× proti

Výborný motor, veľkorysý priestor, dobré jazdné vlastnosti, ale aj nemecká nuda v interiéri španielskeho auta.
Vydané  Text: 
Týždňová skúsenosť so SEAT Leon ST Visio s novým 1,5-litrový benzínovým motorom vo mne zanechala prevažne pozitívne dojmy. Testovaný model s motorom 1.5 TSI vynikal kultivovanosťou a technologickou vybavenosťou za primeranú cenu. Je veľmi dôstojným „posledným Mohykánom“ aktuálnej odchádzajúcej generácie Leonu. ### Kľúčové vlastnosti SEAT Leon ST Visio 1.5 TSI * benzínový 4-valcový motor počas jazdy vypína 2 valce; * max. výkon 96 kW (130 k) pri 5 000-6 000 ot./min a max. krútiaci moment 200 Nm pri 1 400-4 000 ot./min; * 6-stupňová manuálna prevodovka, elektrická parkovacia brzda, autohold; * pohon predných kolies, predná náprava MacPherson, vzadu polotuhá náprava; * batožinový priestor 587 dm3, nákladný priestor 1 470 dm3; * Full LED svetlomety, adaptívny tempomat, asistent pre jazdu v pruhu; * cena SEAT Leon ST Visio 1.5 TSI 6M: 20 269 EUR (vr. kompletného balíka asistenčných systémov) / základ Visio od 17 250 EUR
### 5 pre a 5 proti v skratke: * vynikajúci motor a prevodovka * adaptívny tempomat a asistent pre jazdu v pruhu * vysoký kvalitatívny štandard interiéru * batožinový priestor * je jeden z posledných súčasných Leonov * nudný koncernový dizajn interiéru * neviem, aké svetlá mám zapnuté * ovládanie tempomatu * dizajn, ktorý je už viditeľne starší * jednoduchá zadná náprava
### Čo na testovanom vozidle oceňujem: **#1 Vynikajúci motor a manuálna prevodovka** Motor pod kapotou testovaného Leonu má zdvihový objem 1 498 cm3 a maximálny výkon 96 kW. Nie sú to najvyššie čísla, na papieri môže výkon 130 koní vyzerať skôr priemerne a ani krútiaci moment 200 Nm neohúri. Lenže osobná skúsenosť s motorom je vynikajúca. Keď sa po niekoľkých kilometroch naučíte pracovať so spojkou, budete vedieť s Leonom vyštartovať ako na rakete a zatlačiť pasažierov do sedadiel. Obzvlášť pozitívne hodnotím kultivovanosť motora, do 2 000 ot./min. je veľmi tichý a aj po vyhnaní otáčok do piatich tisícok je zvukový prejav príjemný. Do interiéru sa neprenášajú takmer žiadne vibrácie a ani jazda na 1 300 ot./min nespôsobuje diskomfort. Spotreba motora bola prívetivá, týždeň som jazdil za 6,9 l/100 km, pri dynamickom štýle jazdy sa spotreba ustálila na 10,0 l/100km. Motor vie počas jazdy stabilnou rýchlosťou a pri nízkej záťaži vypínať dva valce. Zvuk a prejav motora sa vtedy nemení, nezaregistroval som ani zníženie okamžitej spotreby paliva.
**#2 Adaptívny tempomat a asistent pre jazdu v pruhu** Súčasťou výbavy VISIO, ktorá je pre Leon limitovaná a rozpoznáte ju vďaka emblému „V“ na ráme predných dverí, je aj adaptívny tempomat a systém pre sledovanie a udržiavanie v jazdnom pruhu. Táto technika ma zaujímala o to viac, že testovaný Leon bol vybavený manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Adaptívny tempomat dokáže reagovať na rýchlosť vozidla idúceho pred mojím autom a spomaliť, ak si to situácia vyžaduje. Vyžaduje si však neustálu pozornosť vodiča, pretože výraznejšie spomalenie by si vyžiadalo podradenie, ktoré auto spraviť nedokáže. Po preradení ale ostáva aktívny, čo je napríklad v porovnaní s Renault Megane, ktorý po preradení tempomat vypne, významný detail. Systém pre udržiavanie v jazdnom pruhu ma veľmi pozitívne prekvapil, hoci sa nejedná o žiadnu novinku. Musím pochváliť schopnosť rozlišovania jazdných pruhov aj v noci, v šere, počas jazdy so silným slnečným protisvetlom a tiež v lokalitách, kde vodorovné značenie nie je v ideálnom stave. Keď systém začne registrovať pruhy, ale ich „čitateľnosť“ nie je dostatočná, na palubovke svieti oranžový piktogram funkcie. Keď sú pruhy zreteľné a asistent sa aktivuje, piktogram je zelený. Nemožno sa však na asistenta pre jazdu v pruhu spoliehať, pretože z času na čas sa prepne do oranžového režimu a funkcia nie je dostupná. Preto sa zdôrazňuje slovo asistent – SEAT Leon nie je autonómny, funkcie sú iba bezpečnostným doplnkom, ktorý vám dokáže v prípade núdze pomôcť.
**#3 Vysoká kvalita interiéru** Každý, kto prechováva sympatie k nemeckým automobilom, tak robí pre ich spoľahlivosť a vysokú kvalitu materiálov. Španielsky SEAT všetky tieto pozitíva prevzal od nemeckého koncernu Volkswagen a posádka vozidla tak má skúsenosť s kvalitne pôsobiacim interiérom. Je síce pravda, že plast je tu všadeprítomný, ale plastové obloženia už nie sú tak tvrdé ako v minulosti, jednotlivé časti palubovky a krytov perfektne doliehajú, nič nevŕzga a zdá sa, že na interiéri sa tak skoro nepodpíše zub času.
**#4 Batožinový priestor** SEAT Leon je ako „Sport Tourer“ splneným snom každého tatka a domáceho majstra. Batožinový priestor má kapacitu 587 litrov, pod veľkým dnom má priestor na rezervu a príslušenstvo potrebné k výmene kolesa. Z kufra môžete sklopiť zadné sedadlá vďaka dvom pákam, poschodie je rolovacie, konzola poschodia sa dá celá odstrániť. Na bočných stenách kufra nájdete háčiky pre upevnenie nákupných tašiek, vnorené priehradky pre uloženie menších predmetov a 12 V elektrickú zásuvku. Po sklopení zadných sedadiel v pomere 60:40 vznikne nákladný priestor s celkovou kapacitou 1 470 litrov.
**#5 Je jeden z posledných súčasných Leonov** SEAT Leon ako ho poznáme končí. Aktuálna generácia je už na ústupe, čakáme na tú najnovšiu, ktorá by sa mala previesť ešte tento rok. Máme na ňu pomerne vysoké očakávania, pretože odkedy SEAT ukázal veľké SUV Tarraco, začali sme ho vnímať ako značku s potenciálom na prémiovosť (tú SEAT medzičasom dokázal športovým subbrandom CUPRA). Pre fanúšikov súčasnej generácie Leonu je to teda jedna z posledných možností, ako si zadovážiť dobre vybavené vozidlo s overenou technikou. Mnohým sa bude práve toto zdať ten správny okamih na kúpu, pretože nový Leon bude zrejme drahší a bude nositeľom nového dizajnového jazyka. Aj keď je Tarraco pekné, nie je po chuti každému a nový Leon z neho bude vychádzať.

### Zistené nedostatky **#1 Nudný koncernový interiér** Vyššie som napísal ódu na kvalitný interiér v Leone. To sa ale týkalo materiálového vyhotovenia, nie dizajnu. Vzhľad interiéru je priveľmi nemecký, príliš konvenčný a konzervatívny. Nebojím sa to napísať: je doslova nudný. Áno, ergonómia je zvládnutá dobre, ale veď sa len pozrite, ako sa za posledné roky vyšvihol taký Peugeot. To je inovatívny prístup!
**#2 Neviem, aké svetlá mám zapnuté** Prístrojový panel v SEAT Leon ST je prehľadný a esteticky vyladený. Vhodne kombinuje analógový otáčkomer a tachometer s 5-palcovým monochromatickým displejom s inverznou grafikou, pod ním sa nachádza úzky panel s ikonami funkcií (parkovacia brzda, asistent pre jazdu v pruhu a pod.). Čo mi chýba, je zobrazenie ikony práve používaných svetiel. Rozumiem, že počas dňa automatika svieti pásmi DRL, ale ikona stretávacích svetlometov sa nerozsvieti ani vtedy, keď je už vonku tma. Keď husto prší alebo sneží, musím mať zapnuté stretávacie svetlá i hmlovky, lenže ani ich po manuálnom zapnutí o nich prístrojovka neinformuje. Zobrazí iba aktívne diaľkové svetlá a zadné hmlovky.
**#3 Ovládanie tempomatu** Ovládanie tempomatu nie je úplne perfektné, vyžaduje si viac pozornosti ako by som chcel. Jednou pákou ovládate všetky funkcie: rýchlosť (1/10 km/h), odstup od ďalšieho auta, pauzu, reset i návrat k poslednému nastaveniu. Vieme, že vodiči budú tieto funkcie skúšať až počas jazdy a kým na všetky funkcie prídu, bude ich to stáť veľa pozornosti. Následné využívanie tempomatu sa ale stáva automatickým, treba čítať informácie na displeji na prístrojovke. Okrem toho som mal menší problém aj s funkčnosťou cúvacej kamery. Tá je síce praktická, ale nemá dynamické navádzanie a vypne sa hneď po tom, ako vyradím spiatočku. Auto síce cúva zo zotrvačnosti, ale kamera je už vypnutá a ja za vozidlo nevidím.
**#4 Dizajn, ktorý je už viditeľne starší** Ja patrím k ľuďom, ktorým sa súčasný Leon páči, zároveň chápem všetkých, ktorí hovoria o jeho estetickej zastaralosti. Tarraco prinieslo nový pohľad na značku SEAT, dizajn svetlometov bude pre značku zrejme východiskový a očakávam, že si ho osvojí aj Leon.
**#5 Zadná polotuhá náprava** Kritiku zadnej nápravy SEAT Leon ST ponechávam až na úplný koniec, pretože viem oceniť aj jednoduchú torznú priečku s oceľovými pružinami a hydraulickými tlmičmi. Platí však, že za svoje peniaze si dnes zákazníci zaslúžia modernejšie (a drahšie) riešenie zadnej nápravy. Zadný multilink dostanete iba pri kúpe Leonu v motorizácii 2.0 TSI 190 k (140 kW) DSG 7st. Nedostatok torznej priečkynachádzam v odskakovaní zadnej nápravy pri prejazde zákrutou s priečnymi nerovnosťami, ale pre väčšinu majiteľov Leonu to nebude predstavovať žiadny problém. Oveľa dôležitejšia je nosnosť zadnej nápravy, ktorá je veľmi dobrých 488 kilogramov.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia