TEST: Peugeot 508 1.6 THP GT – Leví kráľ
Hovorí sa, že medzi odvahou a hlúposťou existuje len veľmi tenká hranica, na ktorej práve teraz balancuje aj automobilka Peugeot. Budeme na nový Peugeot 508 v budúcnosti spomínať ako na záchrancu strednej triedy, alebo sa z neho v tieni obľúbených SUV stane neúspešný prepadák?
Vydané Text: Peter Orosz
Na pochopenie multimediálneho systému však budete potrebovať čas a dávku trpezlivosti. Niektoré príbuzné funkcie a možnosti personalizácie sú totiž rozhádzané v odlišných sekciách palubného menu, pochváliť nemôžeme ani samotné reakcie na dotyk. Pri ladení rádiových staníc sme neraz dostali zvukový aj vizuálny ohlas o prepnutí, no systém odmietol vykonať žiadaný krok. Samostatnou kapitolou je ovládanie klimatizácie. **Pokiaľ patríte k ľuďom, ktorí naplno využívajú automatickú reguláciu, budete s týmto vyhotovením ovládania klimatizácie spokojní.** Ak však chcete každú chvíľu prepínať a meniť nastavenia intenzity fúkania či teploty sami, absencia akéhokoľvek fyzického tlačidla klimatizácie vám po chvíľke začne spôsobovať nemalé vrásky na čele. Vplyv francúzskeho zmýšľania sa prejavil aj pri riešení známeho problému z iných modelov, pri ktorom veniec volantu prekrýval časť údajov z i-cockpitu položeného na vrchu palubnej dosky. Namiesto toho, aby inžinieri celú koncepciu tohto usporiadania palubných prístrojov prehodnotili, rozhodli sa zrezať vrchnú aj spodnú časť venca a obmedziť výškové nastavenie volantu tak, aby sa tento problém neopakoval. **Tým však skomplikovali život vyšším postavám, ktoré budú mať problém s nachádzaním ideálnej polohy za volantom.**
Do veľkej miery nám to však vynahradili špičkové predné sedadlá, ktoré majú okrem dobrej opory chrbtice aj veľmi pohodlnú výplň a nastaviteľnú dĺžku sedacej časti. Rovnako kvalitne je spracovaný aj zvyšok interiéru. Na každom mieste nájdete hodnotné mäkčené plastové materiály, kov či matné obklady so skutočnou drevenou textúrou. **V porovnaní s predchodcom došlo k výraznému zlepšeniu aj na poli odkladacích priestorov.** Pod tunelom nájdete tajnú schránku na mobilný telefón, na vrchu praktickú otváraciu schránku, dva držiaky na poháre či hlboký priestor pod lakťovou opierkou. Schránky vo dverách sú navyše zvnútra čalúnené, takže vám v nich na zlých cestách nebude nič štrkotať. S nekvalitnými cestami si hravo poradí aj adaptívny podvozok. **Po niekoľkých hodinách skúšania sme testovací Peugeot nastavili do režimu Comfort,** v ktorom sme zotrvali až do konca testu. Prirovnať prácu adaptívneho podvozka k Aladinovmu lietajúcemu kobercu by bolo azda príliš trúfalé, no v danom nastavení pruženia a prevodovky môžeme jazdu označiť za veľmi pohodlnú a ideálnu na dlhšie vzdialenosti, pričom auto ani v kritických situáciách nestrácalo žiadanú stabilitu.
Za veľmi dobré jazdné vlastnosti čiastočne môže aj široká stavba karosérie v kombinácii s dlhým rázvorom a nízko položeným ťažiskom. Medzigeneračne došlo k úbytku na hmotnosti zhruba o 70 kilogramov, čo oceníte po každej rýchlo prejdenej zákrute. **K svižnejšiemu tempu sa skvelo hodí zabudovaný športový režim, ktorý citeľne pritvrdí nastavenie tlmičov a obmedzí prácu posilňovača riadenia.** Prepĺňaný benzínový štvorvalec 1.6 THP s výkonom 165 kW (225 k) vtedy rýchlejšie reaguje na pokyny akcelerátora, pričom automatická prevodovka udržiava agregát vo vyšších otáčkach. Napriek tomu nás daná motorizácia nedokázala svojím výkonom ohúriť a pocitovo by sme jej priradili menej kilowattov, ako mala v skutočnosti na papieri. **Vozidlo v žiadnom prípade nemôžeme označiť za pomalé či lenivé, nepochybne by však podvozok vo verzii GT bez problémov zvládol aj o niečo silnejšiu vrcholnú motorizáciu.** Za slušnú môžeme označiť aj spotrebu paliva, ktorá sa v závislosti od jazdného štýlu pohybovala na úrovni od 6,8 do 8 litrov/100 km.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Peugeot 508 1.6 THP GT Motor prepĺň. benzínový R4, 1 598 cm³ Výkon 165 kW (225 k) pri 5 500 ot./min. Krútiaci moment 300 Nm pri 1 900 ot./min. Pohon a podvozok: pohon predných kolies, 8-st. automatická prevodovka, vpredu zavesenie typu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie kolies. Brzdy kotúčové vpredu aj vzadu, vpredu s vnútorným chladením. Pneu 235/40 R 29 vpredu aj vzadu. Batožinový priestor 487/1 537 dm³ Rozmery: 4 750 × 1 860 × 1 410 mm, rázvor 2 841 mm Pohotovostná/celková hmotnosť 1 564/2 001 kg, objem nádrže 62 l. Najvyššia rýchlosť 250 km/h Zrýchlenie 0 – 100 km/h 7,3 s Spotreba 7,1/4,4/5,4 l/100 km Emisie CO₂ 131 g/km Cena/testované auto: 37 490/44 960 € Konkurenti: Volkswagen Arteon, Audi A5, Opel Insignia Grand Sport [CAR id=17038]. .
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia