Testy

PRVÁ JAZDA: Škoda Kodiaq RS nám dokazuje, že aj SUV môže byť športové!

Priznávam sa, že keď som prvý raz počul o tom, že Škoda Kodiaq príde aj vo verzii RS, zdvihol som obočie. Áno, viem, SUV s označeniami AMG, M či RS tu máme, tentoraz však nejde o model z prémiového košiara. O to väčšie očakávania sa vo mne zobudili, keď som sa dozvedel, že ju vyskúšam ešte pred Vianocami.

Pri prvom pohľade mi pripomenula jednu z mojich 13 sesterníc. Oko vám na ňu padne hneď, no chvíľu rozmýšľate, čo vás na nej zaujme. Sú to červené vlasy (ako brzdové strmene na veľkých 17-palcových kotúčoch skryté pod obrovskými 20-palcovými kolesami)? Alebo na prvý pohľad atletická postava? Tú Škoda Kodiaq RS nedáva najavo okato. Ale ak sa prizriete lepšie, všimnete si upravený predný nárazník aj zadný nárazník s výraznými koncovkami výfukového potrubia. K tomu nový červený znak RS. Presne ako s citom a dobre nalíčená dievčina.

Prvá jazda Kodiaq RS

Lenže pozor! To, čo si na mojej sesternici nevšimnete na prvý raz, sú jej schopnosti. Má za sebou slušnú históriu thajskej boxerky a zopár víťazstiev nielen u nás, ale aj v Rusku. Takže pozor na ňu! A čo to má spoločné so Škodou Kodiaq RS? Ani na ňu by ste na prvý pohľad nepovedali, čo všetko dokáže. A dokáže! Tak ako sesternica musí mať na zápasy poriadnu kondičku a obrazne povedané dvoje pľúca, tak má Kodiaq RS dve turbodúchadlá. Tie dopujú 2-litrový naftový motor (v Mladej Boleslavi sa neboja a vedia, že pre nové naftové motory spĺňajúce najprísnejšie emisné normy neplatia zákazy vjazdov do miest) s výkonom 176 kW (240 k), no najmä krútiaci moment medvedích 500 Nm. To dokáže auto rozhýbať z 0 na 100 km/h za menej ako sedem sekúnd a maximálka hraničí pri 220 km/h.

Prvá jazda Kodiaq RS

Berieme, dych vám to nevyrazí tak ako dobre mierená rana na solár či na bradu, ale zábavy si s tým užijete viac ako dosť. Zvlášť, keď si Česi dali záležať aj na špeciálnom naladení zvuku, ktorý sa šíri z auta. Prepnutie do športového režimu znamená mrmlanie, na ktoré si radi zvyknete a nákazlivo ho budete chcieť počúvať. A pritom vôbec nie je otravné. Pri diaľničných rýchlostiach je v obrovskom interiéri pokoj a pri rozprávaní nemusíte vôbec zvyšovať hlas. Keď sme už pri interiéri – na fantastické ergonomické škrupinové sedačky nedáme dopustiť, rovnako tak ani na jemne dráždivé červené prešívanie ich poťahu z brúsenej kože. A to sa červená niť dostala aj na ďalšie miesta v interiéri.

Prvá jazda Kodiaq RS

Rozdiely medzi Kodiaqom a mojou sesternicou sme našli v obratnosti. Sesternica ako thajská boxerka musí byť obratná s rýchlymi nohami aj rukami. Nechceme tým povedať, že by Kodiaq RS nebol obratný, no karoséria a hmotnosť mu dávajú jasné limity. Na druhej strane, dostal tuhší podvozok, takže sa až tak nehojdá ako jeho súrodenci bez športového tréningu a v zákrutách si to dokážete aj primerane užiť. Zníženia svetlej výšky sa však podvozok nedočkal, musí si vystačiť s adaptívnymi tlmičmi. Tie si nastavíte v šiestich režimoch a rozdiely medzi nimi zaručene pocítite. Najmä medzi ekologickým a športovým. To zaregistrujete aj na plyne citeľným zrýchlením reakcií. Do perfektne tvarovaných sedadiel vás to zatlačí o poznanie intenzívnejšie a pri svižnejšom prejazde zákrut naplno oceníte ich bočné vedenie.

Prvá jazda Kodiaq RS

Ak by sme mali vyzdvihnúť jednu vlastnosť, tak sú to brzdy. Tie nastupujú ostro a ak by ste zo začiatku tlačili, zostanete zaborení v bezpečnostnom páse ako v povrazoch v ringu po knokaute. Naozaj. Miestami zabrzdili tak silno, akoby ste vyhodili kotvu. Pri tom výkone motora sa vôbec nečudujeme a k športovo ladenému charakteru vozidla sa hodia. Samozrejme, keďže je to Škoda, tak nechýbajú všetky tie bystré riešenia vrátane automatického bezdotykového otvárania veka batožinového priestoru zasunutím nohy pod zadný nárazník, škrabky na ľad vo veku palivovej nádrže, LED baterky, dáždnika v predných dverách a podobne. A či je bystrá aj moja sesternica? Keďže si robí doktorát z lingvistiky na štátnej univerzite v ruskom Petrohrade, tak určite. Ak chcete vidieť viac fotiek, nájdete ich na našom Facebooku. Teda fotiek Škody Kodiaq RS. Sesternica mi zverejniť svoje meno a profil nedovolila.

Martin Šebesta
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie