Testy

PRVÁ JAZDA: Toyota RAV4 kraľuje benzínovým SUV! A pridáva aj porciu dobrodružstva.

Kompetencie Japoncov dokazuje dva milióny predaných kusov za 25 rokov v Európe. A to znamená iba jedno - RAV4 je bestseller a jeden z najobľúbenejších modelov Toyoty u nás. Na trh prišli s modelom SUV už v roku 1994, keď takmer žiadna konkurencia nad takýmto modelom ani neuvažovala. Filozofia ľahkého off-roadu do bežnej premávky s víkendovou pridanou hodnotou bol recept na úspech, ktorý všetci ostatní kopírujú dodnes. Štatút najpredávanejšieho SUV celého sveta nemá Toyota RAV4 omylom. A v zrkadle aktuálnej naftovej antikampane bolo predstavenie hybridnej verzie v predchádzajúcej generácii prorockým krokom. V západnej Európe je 6 z desiatich predaných RAV4 hybridných, takže v rámci prezentácie sme ani nemali možnosť jazdiť na čisto benzínovej verzii.

Prvá jazda: Toyota RAV4 (2019)

Dramatickú zmenu dizajnu má na svedomí nová filozofia. Tá končí dizajnérsku nudu. Podarilo sa, nová Toyota RAV4 má expresívny dizajn s množstvom hrán. A nielen tvary, aj proporcie sa menili v prospech športového vzhľadu. Matematicky vyjadrené mínus 10 milimetrov výšky plus na šírku a výsledkom sú športovejšie proporcie. A opačne, plus 15 milimetrov svetlej výšky zabezpečí vyššiu prejazdnosť terénom. Nielen po mechanickej stránke, ale aj po elektronickej je nová RAV4 pripravená na terén. Režim Trail off-road rozdeľuje krútiaci moment podľa potreby, systém pribrzďuje koleso vo vzduchu. Supluje tak uzávierku diferenciálu. Zaujímavosťou systému AWD-i je fakt, že zadnú nápravu poháňa elektromotor. Systém je zladený so spaľovacím motorom vynikajúco, v rámci generačnej výmeny tohto systému zvýšili konštruktéri krútiaci moment na kolesách až o tridsať percent! Pomer rozdeľovania krútiaceho momentu medzi nápravy siaha od 100 : 0 až po 20 : 80. A to znamená oveľa vyššiu prejazdnosť terénom.

Prvá jazda: Toyota RAV4 (2019)

Koncept interiéru je tiež prepracovaný. Elektrická ručná brzda uvoľňuje priestor na odkladacie poličky na stredovej konzole a „svoj“ priestor pre smartfón si nájdu aj spolujazdci, polička na palubnej doske toho zhltne aj viac ako napríklad vreckovky či peňaženky. V batožinovom priestore je o 79 litrov viac priestoru na veci a ložná plocha má dĺžku jeden meter, takže rodinné balenie je radosť a bez problémov môžete novú RAV4 naložiť až po strop. Svetovou novinkou v ponuke je Smart rear view, teda digitálne spätné zrkadlo. O to klasické, samozrejme, neprichádzate, no jednoduchým prepnutím pomocou kľuky ho prepnete do režimu digitálneho. Vodič tak má k dispozícii plnofarebný obraz, ktorý je navyše širší, než poskytuje samotné zrkadlo. Tento prvok si zaslúži dva palce hore, je to jednoducho geniálne.

Prvá jazda: Toyota RAV4 (2019)

Za marketingovým názvom Hybrid Dynamic Force sa skrýva nový 2,5-litrový štvorvalec pracujúci v Atkinsonovom cykle s priamym aj nepriamy vstrekovaním. Jeho parametre Toyota ani neuvádza, namiesto toho nájdete údaj o systémovom výkone. Verzia s pohonom predných kolies má maximálny výkon 160 kW (218 k), „štvorkolka“ má vyšší výkon o päť koní. Konkrétne 163 kW (222 k). Maximálny krútiaci moment je identický, 221 newtonmetrov. Naoko nezaujímavé parametre, v reálnej premávke je však RAV4 Hybrid celkom svižné auto. Klasický šprint zvládne za 8,1 sekundy, verzia s pohonom predných kolies dosiahne rýchlosť 100 km/h za 8,4 sekundy. Verzia s pohonom AWD-i je nielen rýchlejšia, ale aj úspornejšia. Síce iba o jeden deciliter, ale úspornejšia. A to je sám osebe dôvod na voľbu.

Prvá jazda: Toyota RAV4 (2019)

Za volantom oceníte komfortne naladené pruženie a lepšie jazdné vlastnosti, ako aj lepšie odhlučnenie pri zrýchľovaní. Toyota RAV4 síce stále produkuje monotónny zvuk, je však výrazne tichší a reakcie na stlačenie plynu sú prekvapivo promptné. Celkovo doladenie auta na novú úroveň cítiť. Modelový mix ráta s veľkým podielom hybridných vozidiel, preto sme v rámci prvých jázd klasické verzie s benzínovým pohonom ani nevyskúšali. Vzhľadom na kvalitu hybridnej verzie môže tento podiel dosiahnuť aj 90 percent z celkového predaja.

Majo Bóna
Ako auto-moto novinár pracujem presne dvadsať rokov a za tento čas som odjazdil prakticky všetky kategórie vrátane Peugeotu BB1, ktorý vo mne zanechal trvalé... spomienky. Maximálnou rýchlosťou, ktorou som išiel sa nechválim, lebo 314 km/h nestojí za reč. Milujem autá, ktoré majú charakter, preto som fanúšikom a aj vlastním hrdzavú poľskú fiatku :) Ak ste zvedaví na moje názory, môžete si prečítať moje články, prípadne pozrieť videá na apextv.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

image
Magazín

Matej Tóth: Mal som väčšinou naftové autá, ale hybridy ich dokážu nahradiť

Najznámejší a najobľúbenejší slovenský atlét má pred sebou opäť olympijskú métu. Budúci rok sa v Tokiu vydá na ďalšiu, 50 km dlhú cestu. S akými očakávaniami sa na tento štart pripravuje? A ako mu túto prípravu uľahčuje jeho auto? „Zlatý“ Matej Tóth, ktorý brázdi cesty s hybridným SUV novej generácie RAV4 od Toyoty, to prezradil v najnovšom rozhovore.