TEST: Ford Focus 1.0 EcoBoost – Návrat kráľa?
Úplne nový Ford Focus sa vo svojej štvrtej generácii snaží dobehnúť konkurenciu najmä novými technológiami a vyššou úrovňou komfortu. Bude to však stačiť na to, aby sa Focus vrátil na pomyselný vrchol kompaktnej triedy?
Vydané Text: Peter Orosz
Kým v minulosti sa mnohí majitelia sťažovali na obmedzený priestor na pravú nohu, nová generácia tento problém vyriešila zúžením stredového panela a pridaním mäkčených podložiek na exponované miesta. Kvalitnými mäkčenými materiálmi automobilka naozaj nešetrila a interiér vďaka tomu pôsobí hodnotným dojmom. **Ešte viac nás však potešila absencia lesklých čiernych plastov, ktoré sa v súčasnosti bežne využívajú ako ozdobný prvok interiéru.** Nielenže sa na nich zachytávajú odtlačky a prach, ale sú výrazne náchylnejšie aj na poškodenia či škrabance. Konštruktéri Fordu sa našťastie týmto nezmyselným trendom nedali ovplyvniť a palubnú dosku nového Focusu ozdobujú trvácnejšie imitácie kovu, karbónu alebo dreva.
Ukážkové je tiež rozloženie prístrojov na stredovom paneli s fyzickými ovládačmi dvojzónovej automatickej klimatizácie, pod ktorou nechýbajú ani **praktické priehradky na mobilný telefón či iné drobnosti.** Kým pri Fieste sme kritizovali miniatúrny a v podstate nevyužiteľný priestor na bezdrôtové dobíjanie smartfónu, vo Focuse sa im rovnaké faux pas už našťastie zopakovať nepodarilo a na nabíjaciu podložku sa zmestia aj väčšie mobilné zariadenia. Nad stredovými výduchmi ventilácie potom môžete nájsť aj ovládanie rádia s klasickým otočným potenciometrom na zmenu hlasitosti. **O niečo menej intuitívne je ovládanie spomínaných funkcií na volante, ani po týždni sme si totiž nedokázali zvyknúť na umiestnenie jednotlivých tlačidiel.** Pochvalu si však zaslúži samotný veniec, ktorý je príjemne hrubý a veľmi dobre padne aj do väčších rúk. Tradicionalisti určite ocenia jeho väčší priemer alebo klasický kruhový tvar bez zbytočného zrezania v spodnej časti. V zime navyše poteší aj možnosť vyhrievania volantu a čelného skla. Na podobný luxus budú musieť zabudnúť cestujúci vzadu, kde chýbajú výduchy klimatizácie či možnosť vyhrievania aspoň krajných sedadiel.
Tieto nedostatky sa Focus snaží kompenzovať nadpriemerným priestorom na zadných sedadlách, ktorým môže konkurovať Octavii. Mnohí určite ocenia aj praktické stropné rúčky či 12 V zásuvku. **Napriek tomu, že cena verzie Titanium sa začína až na úrovni 19 290 eur, v batožinovom priestore nenájdete ani dvojité dno či elektrické zásuvky.** Väčší problém však môžu spôsobiť vyššia nakladacia hrana alebo zadná lavica, ktorá po sklopení vytvára netradične veľký schod. K verzii Titanium si navyše budete musieť priplatiť aj za parkovaciu kameru, adaptívny tempomat, pasívne LED svetlomety či stráženie mŕtvych uhlov. Zmieriť sa musíte aj s pomerne malými spätnými zrkadlami, ktoré sťažujú prácu pri parkovaní. **V porovnaní s predchádzajúcou generáciou sa však výrazne zlepšil výhľad šikmo vpred, čo prispieva k bezpečnosti za volantom.** K celkovej pohode na palube výrazným spôsobom prispievajú aj perfektné odhlučnenie kabíny či vyladený podvozok. Ten sa dokáže vyrovnať so všemožnými nerovnosťami, pričom do interiéru neprenáša takmer žiadne vibrácie či pazvuky. Focus je vďaka dobre čitateľným jazdným vlastnostiam a minimálnou nedotáčavosťou excelentný aj v zákrutách.
Novú generáciu tak môžeme zaradiť k najlepšie jazdiacim autám v danej kategórii. Podobnú kombináciu jazdných vlastností a komfortu dokáže v súčasnosti poskytnúť azda len Subaru Impreza. V porovnaní so spomínaným japonským konkurentom, ktorý zostáva aj naďalej verný atmosférickej klasike, **sa automobilka Ford zameriava výhradne na preplňované agregáty.** Litrové trojvalce prešli za posledné roky veľmi komplexným vývojom, vďaka ktorému sa podarilo odstrániť väčšinu známych detských chorôb. V novom Focuse pracuje trojvalec veľmi kultivovane a bez prenosu vibrácií do interiéru. **Charakteristický zvuk motora počuť jedine pri chladnom rannom štarte alebo vo vysokých otáčkach.** Pre väčšinu motoristov bude dostatočných aj 92 kW (125 k) výkonu a 170 Nm krútiaceho momentu najsilnejšej dostupnej verzie litrového trojvalca.
Agregát veľmi pekne reaguje na pokyny akcelerátora zhruba už od 2 000 ot./min., bez najmenších problémov zvláda diaľničné tempo a vďaka dobre odstupňovanej manuálnej prevodovke dokáže vozidlo zrýchliť z 0 na 100 km/h za rovných 10 sekúnd. **Pri úspornej jazde mimo mesta môžete dokonca jazdiť aj pod 5,5 l/100 km, pri diaľničnej 130-ke si však maloobjemový agregát už pýta svoju daň v podobe vyššej spotreby na úrovni 7 l/100 km.** Po skúsenosti s najsilnejším litrovým trojvalcom v ponuke preto neodporúčame investíciu do slabších verzií, ktoré už pre Focus nemusia byť dostatočné.
TECHNICKÉ ÚDAJE
FORD FOCUS 1.0 ECOBOOST MT6 TITANIUM Motor preplň. benzínový R3, 999 cm³ Výkon 92 kW (125 k) pri 6 000 ot./min. Krútiaci moment 170 Nm pri 1 400 – 4 500 ot./min. Pohon a podvozok: 6-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu tuhá torzná náprava. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 225/45 R 17. Batožinový priestor 375/1 354 dm³ Rozmery: 4 378 × 1 825 × 1 452 mm, rázvor 2 700 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 322/1 855 kg, objem nádrže 52 l. Najvyššia rýchlosť 200 km/h Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,0 s Spotreba 6,0/4,3/4,9 l/100 km Emisie CO2 123 g/km Cena/testované auto 17 690/23 300 € Konkurenti: Peugeot 308, Volkswagen Golf, Honda Civic, Mazda 3 [CAR id=17037] .
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia