TEST: Honda CR-V 1.5T CVT 4WD – Vlastnou cestou

Hondu CR-V máme zafixovanú ako univerzálne SUV, ktoré dokáže azda akéhokoľvek konkurenta deklasovať vnútorným priestorom a variabilitou. Nová generácia prichádza s dizajnom, ktorý osvieži ulice a s množstvom ďalších zaujímavostí. Presviedčala nás o tom verzia s benzínovým motorom 1.5T, pohonom všetkých kolies 4WD a s variátorovou prevodovkou CVT.
Vydané  Text: 
Pod kapotou máme benzínový motor, ten posiela svoju silu do variátorovej prevodovky CVT a odtiaľ na všetky štyri kolesá. Kombinácia, ktorá sa páči čoraz väčšiemu počtu motoristov. **Najmä tých, ktorí si povedali, že už sa im nechce radiť a pohon všetkých kolies ocenia najmä v zime na zasnežených cestách.** Alebo na poľnej ceste vedúcej k obľúbenej chate. Mnoho štvorkoliek v moderných SUV aj tak žiadne väčšie terénne prekážky nezdoláva. Napríklad aj preto, že dostať sa dnes do terénu nie je vôbec jednoduché. Kombinácia motora s prevodovkou sa najlepšie cíti na okreskách, prekážku nepredstavuje ani diaľnica. **My sme s autom prešli za týždeň viac ako 1 000 kilometrov a keď sme si na seba zvykli, zhodli sme sa, že by to mohlo byť za istých okolností aj zaujímavé spolužitie.** Na lásku na prvý pohľad to nebolo. Na druhej strane, mnohé dlhodobé vzťahy sa vraj vyvinú až časom. V tomto prípade čas znamená, že by sme si museli osvojiť prejavy variátorovej prevodovky.
Jej špecifikum spočíva v tom, že nemá pevne stanovené prevodové stupne. **Tie sa priebežne menia, aby sa prispôsobili aktuálnemu zaťaženiu motora a rýchlosti, ktorú vodič požaduje.** V praxi to znamená, že keď potrebujete dynamicky predbiehať, musíte zatlačiť pedál na podlahu. Motor najprv vyletí do otáčok, zahučí a až keď po chvíli zareaguje prevodovka, začne zrýchľovať. Po predbehnutí, keď dáte nohu z plynu, motor ešte chvíľu drží otáčky. Ak by ste sa rozhodli, že výkon sa vám ešte zíde. To znamená, že v týchto prechodových režimoch je auto hlučnejšie, ako by ste si priali a vysoké otáčky motora drží dlhšie, než je to nevyhnutne potrebné. Potom sa stane aj taký paradox, že auto ešte zrýchľuje a otáčky motora klesajú. To je typický prejav variátorových prevodoviek.

Ako ušetriť

Vychádza vám z toho zákonite vyššia spotreba? Správne. Na druhej strane, pri ustálenej jazde sa otáčky dostanú relatívne nízko a na palube vládne pokoj a ticho. A to aj pri svižnejšej jazde. My sme okrem diaľnice, kde motor točí niečo pod 3 000 ot./min., dosť jazdili aj po okreskách, ktoré poznajú stúpania, klesania a hru zákrut. Ak poznáte cestu z Banskej Bystrice smerom na Brezno či na Srdiečko na južnej strane Chopku, alebo cesty medzi Piešťanmi, Myjavou a na Záhorí, viete, o čom hovoríme. **Za týchto podmienok si motor po každých 100 kilometroch vypýtal 8,3 l benzínu. Veľa? Vieme si predstaviť aj nižšiu spotrebu.** A s naftovým motorom? Ani nekalkulujme! Honda CR-V potrebuje s prevodovkou CVT pokojného vodiča, ktorý nemusí za každých okolností predbiehať a na užívanie dynamického potenciálu motora mu stačí vedomie, že ak ho bude potrebovať, tak sa mu ho podarí mobilizovať. Len musí jazdiť rozumne.

Priestor, kam sa pozriete

Najsilnejšia zbraň Hondy CR-V sa skrýva v jej karosérii.** Okrem toho, že je oproti predchodkyni výrazne tuhšia a poskytuje domov celému regimentu veľmi dobre a decentne pracujúcich asistenčných systémov, veľmi umne skrýva aj priestor, ktorý môžu závidieť aj oveľa väčšie autá.** Je len málo áut, v ktorých si sadne vodič s výškou 190 cm za seba a ešte má na kolená viac miesta, ako by potreboval. A on ich potrebuje, aby sa posunul o čosi nižšie. Strešné okno totiž uberá z miesta na hlavu. Bez neho by to bolo úplne ukážkové.
**Honda CR-V očarí aj možnosťami odkladacích priestorov okolo vodiča. Zvlášť miesto pod lakťovou opierkou si vás získa.** A je jedno, či doňho budete dávať veľký zrkadlový fotoaparát, alebo dámsku kabelku akejkoľvek veľkosti. V oboch prípadoch zrazu zmiznú v útrobách auta. K tomu si pridajte nízku nakladaciu hranu a sklápanie zadných sedadiel do roviny. Napríklad aj páčkami z batožinového priestoru. Dostanete toľko miesta, že azda nie je dopravná úloha, ktorú by ste nezvládli. **Áno, na otvorenie veka batožinového priestoru stačí zasunúť nohu pod zadný nárazník.** Takže plné ruky nie sú problém. Privítali by sme už iba háčiky a vešiačiky na tašky.

Armáda elektrónov

Asistenčné systémy dnes dokážu natoľko odbremeniť vodičov, že na diaľnici stačí pridržiavať volant a auto sa postará o držanie zvolenej rýchlosti, odstupu, jazdného pruhu a o mnoho ďalších vecí. Dokonca sa vie vnoriť do mysle auta vo vedľajšom pruhu pred vami a odhadnúť, že sa vám chce zaradiť pred nos. A to nemusí ani blikať. Fantastická vec a viackrát sa nám osvedčila. Len škoda, že v Japonsku nemysleli na vysokých Európanov. **Autu dali aj vyklápací head-up displej s viacerými možnosťami nastavenia zobrazovaných údajov. No jeho nastavenie výšky zobrazovania nemá dostatočný rozsah. Ak máte 190 cm, nič na ňom neuvidíte.**
Aby sme nezabudli na jazdné vlastnosti. Aj keď tie už vraj dnes málokoho zaujímajú a skôr sa ľudia rozhodujú podľa farby. Potom by Honda CR-V musela s nádhernou červenou farbou stáť pred každým druhým domom. A keď sa rozhodujete podľa jazdných vlastností, tak tiež. Podvozok dokáže odfiltrovať mnoho nerovností slovenských ciest a v spolupráci s presným, aj keď trochu odťažitým riadením si poradí aj so silným bočným vetrom. A tá obratnosť! Manévrovanie v stiesnených priestoroch je až prekvapivo jednoduché a aj cez ostré zákruty sa dostanete veľmi ľahko. **Honda CR-V má svoje muchy, no vo finále ide o veľmi dobré, priestranné a variabilné auto. A ak patríte k pokojným vodičom, ktorí nepotrebujú trhať traťové rekordy či často predbiehať, zžijete sa aj s prevodovkou a dosiahnete akceptovateľnú spotrebu.** [CAR id=17033]




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Inzercia