Test BMW 330i xDrive GT: Pravé Gran Turismo v menšom vydaní
Test BMW 330i xDrive Gran Turismo s 2-litrovým benzínovým motorom s maximálnym výkonom 185 kW (252 k) vo výbave Luxury Line.
Vydané Text: Erik Stríž
To, čo vás bude zaujímať najviac, sú zadné partie vozidla. Krásny spojler, elegantná silueta z profilu charakteristická plynulo sa zvažujúcou strechou a zadným oknom. Spomínať na niekdajšie BMW radu 5 GT na mieste, hoci to medzičasom zaujalo svoje miesto v ešte vyššom modelovom rade číslo šesť. Zadok pôsobí robustne a povzbudzuje dojmy o sile a stabilite vozidle. Rozchod kolies a široké pneumatiky tento pocit utvrdzujú. Snáď jediná vec, ktorá by sa dala estetike vytknúť, je použitie dvojitých koncoviek výfuku – presne také isté chceme mať aj na pravej strane.
Ja osobne oceňujem bezrámové okná dverí, ktoré zvyšujú nielen estetickú, ale i spoločenskú hodnotu automobilu. Tento detail si možno nevšimnete hneď, ale keď ho spozorujete, budete z neho nadšení pri každom nastupovaní do auta.
Automobil stojí na 19” hliníkových diskoch Double-spoke 466 so zmiešanými pneumatikami v hodnote 982,00 eur. Ak si za nechcete priplácať, súčasťou výbavy Luxury Line sú 18-palcové disky z ľahkej zliatiny Multi-spoke style 416.
### Priestor vodiča a spolujazdca
Keď som prebral testovacie vozidlo, nemajte mi to za zlé, prvotné nadšenie z plánovaného týždňového jazdenia BMW 330i GT mierne utíchlo. Isteže, interiér spĺňa náročné kvalitatívne požiadavky, pre mňa ako štandardného vodiča s výškou 175 cm a hmotnosťou 83 kg ponúka veľkorysý priestor, zmysluplnú ergonómiu ovládania a koncernový dizajnový štandard. Práve tento vizuálny štandard môže byť trocha nudný, pretože ho zdieľajú defacto všetky modely od jednotky po sedmičku, akurát v rozličných veľkostiach a kvalitatívnych úrovniach. Rad 3 GT sa môže smelo postaviť aj radu 7, pretože za jeho volantom cítite snahu automobilky zapôsobiť a vyhovieť aj tím, ktorí radi sekírujú. A za vyše 54-tisíc eur zákazník sekírovať musí.
Pochválim ideálnu výšku stredového tunela, rozsah nastavenia volantu a sedadla a také to potešenie z každého nastúpenia do auta, ktoré už nie je samozrejmosťou ani v prémiovom segmente. To potešenie je spôsobené špecifickou vôňou nového interiéru, zatiahnutím bezpečnostných pásov pri rozjazde, automatickým nastavením sedadla do polohy uloženej v pamäti po nasadnutí, uvítacou obrazovkou a pekným zvukom motora pri naštartovaní. Testované BMW umožňuje pri každom štarte vybrať si z profilov vodičov práve ten, ktorý ste si predtým navolili a po jeho aktivácii upraví úplne všetko: od účinnosti klimatizácie, cez jazdné vlastnosti, až po nastavenie sedadla.
### Interiér zadných pasažierov
Pasažieri nie sú v porovnaní s vodičom prakticky o nič ochudobnení. Majú k dispozícii priestranné sedenie so skvelým čalúnením a vyhrievaním, spolujazdec sa poteší z výrazného bočného vedenia sedadla, vďaka ktorému doslova pohodlne zapadne.
V interiéri pre pasažierov som nenašiel nič, čo by ma doslova uchválilo alebo zvlášť oslovilo, nemožno však poprieť vysoký štandard, ktorým tento priestor prekypuje. Lakťová opierka je praktická, pretože obsahuje uzatvárateľný odkladací priestor a priečinky pre dva poháre, navyše je pohodlne široká. Ak je táto opierka schovaná, je operadlom pre tretieho stredného pasažiera.
Tento tretí pasažier v strede je pre veľký stredový tunel medzi nohami chudák. Neviem, či by som si mal položiť nohy na tento tunel alebo ho obkročiť, oba varianty sú nepohodlné. Pokiaľ ide o šírku interiéru, tá je dostatočne veľká aj pre troch dospelých pasažierov. Úchyty ISOFIX obsahujú dve z týchto troch sedadiel.
### Batožinový priestor
Gran Turismo je priestorovo priam ohromujúce. Batožinový priestor má minimálne 520 litrov, pritom trojkový rad kombi ich má „iba“ 495. Po sklopení všetkých troch operadiel sa sprístupní nákladný priestor s kapacitou 1 650 litrov. Medzi týmito hraničnými hodnotami existuje celá paleta alternatív, keďže operadlá zadného sedadla sú rozdelené v pomere 40:20:40 a každé z nich môže mať samostatný sklon.
Pochvalu si BMW zaslúži pre vnútornú vybavenosť kufra, pretože v ňom nachádzame početné priečinky, na bokoch sú sieťky, vpravo dvierka s menším priestorom. Operadlá sedadiel možno sklopiť pomocou pák a dno kufra sa otvára pomocou vzpery. Pozor, keď je toto dno pootvorené, nemožno zatvoriť kufrové dvere auta. Otváranie i zatváranie dverí je elektrické.
Jediným nedostatkom batožinového priestoru je robustná nakladacia hrana – aspoň, že ju výrobca vybavil ochrannými hliníkovými plochami.
### Motor, prevodovka a podvozok
V testovanom modeli sa pod prednou kapotou nachádzal benzínový motor s objemom valcov 1 998 cm3 a maximálnym výkonom 185 kW (252 k) pri 5 200 ot./min. Najvyšší krútiaci moment je 350 Nm, ktoré je automobil schopný dosahovať v rozsahu 1 450 až 4 800 otáčok. Sú to pôsobivé údaje, ešte viac ale osloví pohon všetkých štyroch kolies xDrive, 8-stupňová športová automatická prevodovka za príplatok 207 eur, adaptívny M podvozok za 1 137 eur a v neposlednom rade variabilné športové riadenie. Aj za to si priplatíte, presne 258 eur.
Vo výsledku tak BMW 330i xDrive GT dáva možnosť užívať si jazdu nielen z pozície vodiča, ktorý vezie zákazníkov alebo rodinu do vzdialenej destinácie, ale aj z pozície vášnivého šoféra, ktorý má rád driftovanie, rýchle vjazdy do zákrut a vie precítiť prácu motora. Z nuly na 100 km/h zrýchli za minimálne 6,2 sekundy.
### Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti BMW 330i xDrive GT sa v zásadnej miere líšia v závislosti od použitého jazdného režimu. Režimy Eco Pro, Comfort, Sport a Sport + vo významnej miere ovplyvňujú reakcie motora, účinnosť riadenia a tvrdosť podvozka. V športovom režime s vypnutou stabilizáciou viete pocítiť pretáčavosť zadnej časti, zároveň ju skvele kontrolovať. Je pravdou, že vždy budete za sebou cítiť tú skriňu a tiež hmotnosť vozidla, ale Gran Turismo praje dynamickej a odvážnej jazde. Čomu sa úplne nevyhnete, je pocit plávania na ceste, aj pri tvrdšom nastavení podvozka pôsobí Gran Turismo veľmi stabilne.
Naopak, túto vlastnosť ocenia spolujazdci, keď ich budete prevážať a budete im chcieť dopriať vysokú mieru komfortu. Gran Turismo radu 3 sa nakláňa minimálne, nie je naivné porovnávať ho s radou 5, či dokonca 6 GT. To je síce iná liga, ale charakter Gran Turisma zdieľa aj trojkový rad. Jednou z vecí, ktorou sa 3 GT zásadne líši od 6 GT, je spracovanie interiéru a mimoriadne komfortne naladený podvozok v šiestom rade.
Počas týždňového testu som aktívne využíval všetky jazdné režimy a snažil sa 330i xDrive GT pochopiť čo najviac. Najviac mi vyhovoval jazdný režim Sport, pretože sa mi zdalo, že mám častú potrebu dôraznejších akcelerácií. Priemerne som jazdil za 10,6 l/100 km, pričom išlo o jazdu prevažne v meste. Výrobca avizuje mestskú spotrebu na úrovni 7,9-8,3 l/100 km, osobne si ale myslím, že väčším dôrazom na efektivitu by som bez problémov atakoval spotrebu sedem litrov.
### Nech už máte na Gran Turismo v modelovom rade 3 akýkoľvek názor, nemožno mu uprieť príťažlivosť a praktickosť. Má veľký vnútorný priestor, pritom stále prijateľné vonkajšie rozmery, vie sa prispôsobiť akémukoľvek šoférskemu štýlu riadenia a jeho cena nie je tak vysoká, aby odrádzala od kúpy. Pre túto všestrannosť je takmer nemožné odhaliť celý charakter a potenciál vozidla za jeden týždeň, hoci pri každodennom jazdení v rozličných prostrediach.
### Vybraná výbava v testovanom BMW 330i xDrive GT Luxury Line (2018):
* Adpatívne LED svetlomety a LED hmlovky,
* Automatická klimatizácia,
* Emergency Call (núdzové volanie), Teleservices, ConnectedDrive Services,
* Active Protection systém,
* Parkovacie senzory (PDC),
* Aktívny systém udržiavania rýchlosti s funkciou Stop and Go,
* Systém v slovenčine,
* First Class Upgrade,
* bezkľúčové odomykanie a štart,
* Zadná kamera, bočné kamery, záber z vtáčej perspektívy,
* Navigačný systém Professional,
* Head-up displej,
* Driving Assistant, Advanced Parking, Parkovací asistent, Kontrola pri zmene jazdného pruhu
* Adaptívny M podvozok,
* Variabilné športové riadenie,
* Športová automatická prevodovka,
Základová cena BMW 330i xDrive Gran Turismo: 49 850,00 EUR
Cena konfigurovaného vozidla 69 437,00 EUR
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia