Test elektromobilu Volkswagen e-Golf: Žiadne experimenty – výborný výsledok!

Elektrický e-Golf prešiel modernizáciou, ktorá mu dopriala vyšší výkon i dlhší dojazd. Výrobca tak odstránil najväčšiu slabinu svojho elektromobilu a spravila z neho praktické vozidlo na každý deň aj pre ľudí, ktorým elektromobily doteraz nechutili. Alfa a omega elektrického Golfu je perfektne zvládnutá podobnosť s konvenčnými autami s benzínovým motorom.
Vydané  Text: 
Populárny elektromobil je po nedávnej modernizácii opäť o niečo zaujímavejší. Maximálny výkon sa zvýšil na 100 kW, krútiaci moment má nanajvýš 290 Nm, kapacita akumulátora stúpla na 35,8 kWh a podľa staršieho cyklu NEDC prejde do 300 kilometrov, čo zodpovedá aj našej praktickej skúsenosti. Napriek vylepšeniam nemusia technické údaje e-Golfu vyzerať na papieri zvlášť pôsobivo, pritom zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,6 sekundy a maximálna rýchlosť 150 km/h sa modernizáciou modelu zlepšili. Čo čísla neukazujú, sú pocitovo prudké zrýchľovanie, rýchle reakcie na podnety od vodiča a celkové jazdné vlastnosti, ktoré vozidlo predurčujú aj do rúk automobilových nadšencov. Volkswagen udržal originálny dizajn Golfu, odlišnosti sú preto iba decentné: napríklad modré akcenty a pozornosť pútajúce disky kolies.
### Interiér je jeden z najlepších medzi elektromobilmi Interiér e-Golfu zdieľa prakticky všetko s východzím modelom, rozdielne sú údaje na prístrojovke zohľadňujúce elektrický pohon. Všetko ostatné je na svojom tradičnom mieste a materiálové vyhotovenie zodpovedá vysokému štandardu značky. Keď hovorím o vysokom štandarde, mám tým na mysli skvelé materiály na volante, stredovej konzole, výborne tvarované sedadlá, veľmi dobre nadizajnovanú ergonómiu ovládania kokpitu. Všetko drží pevne, nepočuť vźrganie, nevidno ani najmenšie nedostatky v prechodoch medzi materiálmi. Skrátka, takto má vyzerať poctivo vyrobené auto!
Testovaný model zaujal Active Info Displayom pred volantom, v spolupráci s centrálnym Infotainmentom zobrazuje mapu s navigačnými pokynmi Discover Pro. S vypnutým Infotainmentom informuje o aktuálnej jazde a asistenčných systémoch, ktoré elektromobil zdieľa so súrodencami so spaľovacím pohonom. Koncernový Infotainment s 9,2″ dotykovým displejom disponuje 64 GB pamäťou a môže byť vzorom pre všetky ostatné automobilky pre svoju variabilitu, prehľadnosť a celkové grafické a funkčné vyhotovenie. Typická priestrannosť a variabilita Golfu ostali zachované.
### Zábavná jazda bez valcov a hluku. Počuť iba bzučanie a valiace sa kolesá. Elektrický Golf sa v meste prejavuje ako mimoriadne dynamické vozidlo a za volantom nedáva pocítiť svoju vyššiu hmotnosť. Od verzie 1.0 TSI je ťažší až o 409 kg, stovky kilogramov navyše sú uložené v podlahe medzi nápravami. Pri zachovanej svetlej výšketo znamená, že ťažisko je nižšie a vďaka tomu pôsobí elektromobil v zákrutách stabilne. Typický majiteľ ho však bude používať skôr rozvážne a s ohľadom na čo najefektívnejšiu spotrebu energie, pritom bude využívať funkciu nastaviteľnej rekuperácie a v meste čo najviac jazdiť na zotrvačnosť.
Volkswagen e-Golf dokáže svojou zotrvačnosťou prekvapiť, po uvoľnení akceleračného pedála ide stále vpred ako guľa a zdá sa, že z rýchlosti 50 km/h by dokázal po rovinke prejsť aj kilometer. Je to dôsledok kinetickej energie, ktorú nadobudne ťažšie vozidlo počas jazdy a snáď aj aerodynamických diskov kolies, ktoré si spočiatku budete obzerať so zdvihnutým obočím.
### Rekuperácia energie a jazdné režimy majú veľký vplyv na dynamiku vozidla So zapnutou rekuperáciou sú zásahy do dynamiky veľmi výrazné. Rekuperácia má tri úrovne účinku, v tej tretej pripomína skúsenosť s One Pedal v BMW a e-Pedalom od Nissanu. Aktivujete ju presunom páky prevodovky do polohy B, je to možné kedykoľvek počas jazdy. Úroveň účinku rekuperácie nastavujete posunom páky prevodovky doprava a doľava, smerom vľavo zvyšujete intenzitu brzdenia. Ja som si zvykol jazdiť buď s vypnutou rekuperáciou, eventuálne jednotkou, pretože tie zvyšné dva stupne ma časom začali otravovať. V meste totiž potrebujete jazdiť na zotrvačnosť. Počas rekuperácie energie (prevod energie späť do batérií) je na displeji zobrazený údaj o spotrebe v mínusových hodnotách, náš rekord počas redakčného testu dosiahol pôsobivých -47 kWh/100 km. Jedná sa však iba o krátkodobé údaje, ani s dôsledným sledovaním jazdného štýlu a najdôraznejším rekuperovaním nevyjazdíte viac, ako uvádza výrobca – teda jedine, že by ste viac ako polovicu trasy jazdili z kopca a celý čas mali aktivovanú rekuperáciu. Vplyv na jazdnú dynamiku majú aj režimy Eco a Eco+. Znižujú nielen výkon motora, ale aj klimatizácie a ako vodič ich budete využívať často. Avizovaný dojazd 300 kilometrov je dosiahnuteľný iba v režime Eco+ a za ideálnych podmienok, v praxi dosiahnete asi dvesto kilometrov. Je to stále výborná hodnota a musíme zdôrazniť, že má potenciál predlžovať sa. Zladiť sa s elektromobilom vyžaduje viac času ako jeden týždeň, ktorý sme mali vyhradený na redakčný test.
### Nabíjanie je celkom rýchle, ale dostupnosť nabíjačiek horšia Dobrou správou pre všetkých pochybujúcich a váhajúcich je, dojazd elektromobilu už nie je problém. Ak denne absolvujete 60 až 100 kilometrov za volantom, nemusíte mať žiadne obavy, že by vás elektromobil nechal odkázaného na odťahovú službu. Skôr sme sa vytrápili s dostupnosťou nabíjacích staníc. U nás v Bratislave je ich síce dostatok, lenže aj so súčasným počtom elektromobilov v meste boli prakticky permanentne obsadené – vrátane tých platených. Mimochodom, časy bezplatných elektronabíjačiek sú preč, kartu potrebujete prakticky všade. Ja by som si bol bez problémov zaplatil za to nabíjanie, avšak keď nikde v okolí nie je žiadna voľná, nepomôžu mi ani všetky predplatené karty od GreenWay či ZSE. Raz som s e-Golfom prišiel k voľnej nabíjačke s menej ako desiatimi kilometrami v batérii, to už bola nepríjemné skúsenosť, navyše som musel nechať auto odstavené ďaleko od miesta, kam som sa pôvodne potreboval dostať. Skrátka, pri kúpe elektromobilu musíte zohľadniť aj takéto eventuality. Na konvenčnej nabíjacej stanici sa e-Golf s palubnou nabíjačkou s výkonom 7,2 kWh nabije za 5 hodín, čo je relatívne dobrý čas. Ak plánujete nabíjať doma na štandardnej sieti, počítajte s viac ako 20 hodinami. Tu je potrebné uvedomiť si, že elektromobily sa nabíjajú vtedy, keď sa nepoužívajú a autá ako také stoja väčšinu dňa na parkovisku. Takže ten čas až tak problematický ani nie je. Ak neberiem do úvahy vyššie uvedené špecifiká elektromobilu (rekuperácia, čas nabíjania), skúsenosť s e-Golfom je veľmi podobná s konvenčným Golfom so spaľovací motorom. Kultivovanosť pohonu prekonáva aj benzínové agregáty a nástupom krútiaceho momentu pripomína naftové motory TDI. V tomto prípade je však jedinou uhlíkovou stopou vyplývajúcou z prevádzky znečistenie spôsobené výrobou elektrickej energie v našich elektrárňach. Konektor nabíjania si rozumie s nabíjačkami Mennekes Typ 2 a Combo 2 (CCS).
### Kúpiť elektromobil? Dnes už áno, ale… S e-Golfom už veľa kompromisov robiť nemusíte, ale stále je potrebné zdôrazňovať, že pred nákupom elektromobilu by ste mali zvážiť, či zodpovedá vášmu životnému štýlu. Ak mu zodpovedá, dojazd už riešiť nebudete. Posledným „problémom“ je len cena, ktorá je stále privysoká na to, aby sa do nej premietli úspory na palive – ale my dobre vieme, že výber auta nie je vždy iba finančná otázka a do hry vstupujú aj ďalšie významné faktory, v tomto prípade nízke prevádzkové náklady a vízia čistejšej mobility. **Ak má byť budúcnosť Volkswagenu Golf práve v elektrine a súčasný e-Golf je jej obrazom, potom sa Nemci vybrali správnou cestou!**



### Technické údaje Volkswagen e-Golf Comfortline **Motor**: elektrický, synchrónny s permanentnými magnetmi
**Výkon**: 100 kW (136 k) pri 3000 ‐ 12000 ot./min
**Krútiaci moment**: 290 Nm pri 0 – 3000 ot./min
**Pohon a podvozok**: 1-stup. prevodovka s fixným prevodom, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu viacprvková náprava
**Brzdy**: kotúčové, vpredu s chladením,
**Pneu**: 205/55 R16
**Batožinový priestor**: 341/1231 dm³
**Rozmery**: 4270× 1799×1482 mm, rázvor 2.629 mm
**Pohotovostná/celková hmotnosť**: 1615/2020 kg,
**Kapacita akumulátorov**: 35,8 kWh
**Najvyššia rýchlosť**: 150 km/h
**Zrýchlenie** 0 – 100 km/h: 9,6 s 
**Spotreba**: 12,7 kWh/100 km
**Emisie** CO₂: 0 g/km
**Cena/testované vozidlo**: 36800 € / 42600 €
**Konkurenti**: Nissan Leaf, Mercedes-Benz B 250e




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia