Test Renault ZOE Z.E. R90 Intens: Skutočne presvedčivý

Toľko radosti z jazdy! Malý elektromobil Renault Zoe je obratný, šikovný, teda ideálny do mesta. A praktický dojazd dosahuje skvelých 300 km!
Vydané  Text: 
### Jazdí potichu, lacno a hoci nesiaha na prémiové elektromobily a je podstatne rozdielny aj od hatchbackov VW e-Golf či Nissan Leaf, ponúka koncept elektrickej mobility v prívetivej, praktickej a presvedčivej podobe. ### Elektromobil Renault ZOE v kocke: * výkon motora je iba 68 kW (92 k) a hmotnosť až 1 555 kg, ale vozidlo je napriek tomu veľmi dynamické; * reálny dojazd počas nášho testu v letných mesiacoch dosiahol vyše 300 kilometrov; * jazdný režim eco budete používať skôr s mierou, radšej oceníte štandardný režim s lepšou dynamikou; * interiér prešiel výraznou optimalizáciou, ale kvalitatívny štandard je relatívne vysoký; * o návratnosti investície sa dá diskutovať, ale môže byť skvelým vozidlom na prenájom či operatívny lízing, pretože prevádzkové náklady má veľmi nízke.
### Toto je tá skloňovaná budúcnosť mobility v mestách Renault Zoe je zhmotnením európskej predstavy o mestskej mobilite. Malé rozmery idú ruka v ruke s nízkou energetickou náročnosťou, vzhľad korešponduje so záujmami moderného mladého majiteľa. Keď som sa rozprával s predajcom o tom, kto si vlastne tieto autá kupuje, prekvapivo mi odpovedal, že seniori. Nabúralo to moje očakávania, pretože ako typického vodiča Renaultu Zoe som predtým videl skôr tínedžera, ktorý dostal prvé auto od rodičov. Pravdou je teda presný opak. Ak uvažujeme o praktickom potenciáli Renaultu Zoe, znamená to jeho obratnosť a ľahké parkovanie, nie variabilitu a priestrannosť. Ak používate auto na dojazd z a do práce a na prevoz nákupu, tento malý elektromobil môže byť celkom dobrou voľbou. Dokonca si ho viem veľmi dobre predstaviť ako auto pre rozvoz pizze – s dojazdom do 400 kilometrov to už nie je žiadny nonsens.
### Interiér je prevažne tvrdší, ale moderný Interiér Renaultu Zoe nenadchne, ale ani neurazí nízkym štandardom. Viditeľne sa pri jeho návrhu optimalizovali náklady i hmotnosť. Neutrpelo však materiálové vyhotovenie, interiér pôsobí vskutku kvalitne, hoci minimalizmus má tenkú hranicu s jednoduchosťou a Zoe inklinuje skôr k tej jednoduchosti. Výrobcovi sa napriek tomu podarilo zachovať črty typické pre Renault a ten, kto má skúsenosť s ostatnými automobilmi značky, nebude stratený.
Dva rozmerné displeje sú prehľadné a dobre čitateľné aj počas slnečného dňa, vodič má zo svojho miesta pomerne dobrý výhľad na okolie a rozsah nastavenia zrkadiel, volantu a seaddla je dostatočný na to, aby si tú svoju ideálnu pozíciu našiel každý vodič bez ohľadu na výšku a proporcie. Páka prevodovky je takmer perfektná, celkovo je ergonómia riadenia zvládnutá výborne. Volantom sa točí jednoducho, brzdy reagujú s dostatočnou dôraznosťou, počas jazdy nemusíte venovať pozornosť ničomu inému ako jazde samotnej. Sedenie je skôr tvrdšie, nechceli by ste na nich sedieť na ceste do Chorvátska. Aj toto svedčí o tom, že Zoe je určené skôr na kratšie trasy a mobilitu v meste.
Zadné sedenie zodpovedá vonkajším rozmerom vozidla, už aj dvaja dospelí pasažieri majú pomenej miesta, ale pre úchyty ISOFIX sa ešte priestor našiel. Komfort na zadných sedadlách je teda výrazne obmedzený, ale ľudia, ktorých som počas týždňa vozil, sa veľmi nesťažovali. Ich nadšenie z elektrického pohonu bolo tak veľké, že zabudli, ako sa vzadu tlačia. Ak ste niekedy uvažovali nad tým, či sa dá z priestorového hľadiska porovnávať Renault Zoe s takým Nissanom Leaf, vedzte, že rozdiely sú obrovské a tieto elektromobily nemožno porovnávať. ### Bežný vodič bude dobíjať raz či dvakrát týždenne Zoe má výlučne elektrický pohon, na výber máte z verzií R90 a R110. Označujú počet koní, kapacita batérie je vždy rovnaká (41 kWh). Aj avizovaný dojazd je rovnaký (400 km), pretože metóda merania zohľadňovala ešte plynulú jazdu, pri ktorej sa maximálny výkon ani nemusel dosahovať. Ak používate režim Eco a jazdíte rozvážne a predvídavo, v reálnej prevádzke dosiahnete dojazd aj viac ako 300 kilometrov. Je to veľmi pôsobivý údaj a osobne ma veľmi teší, že Renault takto prispel k ešte reálnejšiemu pohľadu na budúcnosť elektromobility. Maximum by mal dosahovať 400 kilometrov a po týždňovej skúsenosti so Zoe tvrdím, že je to splniteľný cieľ – musíte mu ale prispôsobiť jazdu a celkovo životný štýl.
Počas prvých dní testu, keď som ešte jazdil s dôrazom na efektívnosť, som musel auto dobiť iba dvakrát, avšak ani raz odhadovaný dojazd neklesol pod sto kilometrov. Ak Zoe zodpovedá vášmu životnému štýlu, nebudete mať z obmedzeného dojazdu naozaj žiadne obavy. A ak máte rodinný dom s vlastným parkoviskom a dlhou predlžovačkou, máte vyhrané, hoci nabíjanie potrvá dlho – až 25 hodín! Na verejnej nabíjačke sa zdobije za niekoľko hodín v závislosti od jej výkonu.
### Tichá a tvrdšia jazda Jazdné vlastnosti sú špecifické, to ale pri elektromobiloch nie je žiadna kuriozita. Renault Zoe má nezávislé zavesenie kolies, vpredu nápravu MacPherson a vzadu torznú priečku, čo spoločne s rázvorom 2 588 mm napovedá o limitoch vozidla. Na menej kvalitnej ceste sa prejavuje mierne odskakovanie zadnej nápravy, ak brázdite mesto vyššou rýchlosťou a zo zákrut si nerobíte ťažkú hlavu.
Okamžitý nástup krútiaceho momentu je pôsobivý, elektrický motor na kolesá posiela maximálne 220 Nm. Plynulá krivka zrýchľovania bez vibrácií sa nemusia páčiť každému, ale dá sa to veľmi rýchlo zvyknúť. Keď som potom presadol do svojej naftovej Kia cee’d, bol som veľmi prekvapený z toho, aký hlučný je jej motor – a pritom stále patrí medzi tie tichšie dízle.
Renault Zoe v štandardnom jazdnom režime zrýchľuje prudko a má veľmi dobrú dynamiku, naopak režim Eco z neho spraví lenivca. Eco obmedzuje záťaž motora, nemá vplyv na podvozok. Odmenou za slabšiu dynamiku vám bude výrazne nižšia spotreba energie a teda dlhší dojazd. Podvozok je naladený tak akurát, skôr by som ho označil za tvrdší. Má tendenciu zatriasť interiérom, ak jazdí po nekvalitnej ceste. Túto tvrdosť oceníte, ak máte radi svižnú jazdu. Menšie problémy som mal so zisťovaním, či je auto zapnuté alebo vypnuté. Motor počuť nie je, relátka nepočuť, displeje svietia vždy a vy až pri zaradení D-čka zistíte, že sa auto nehýbe. Pre zapnutie je potom potrebné zaradiť na páke prevodovky voľbu P a opäť vytlačiť pedálovú brzdu. Skrátka, štartovanie a vypínanie tichého elektromobilu si vyžaduje skúsenosť.
### Zlé finančné rozhodnutie? Zamyslite sa znova. Ako Zoe zhodnotiť? Nepozerajme sa na cenu: jedná sa o šikovné mestské vozidlo, ktorého kľúčovými vlastnosťami sú lacná prevádzka, obratnosť, ľahké parkovanie vďaka parkovacej kamere a ľahkej manipulácii s volantom, navyše sa vo všetkých jeho verziách vyskytuje iba niečo, čo by sme považovali za automatickú prevodovku. Manuál v elektromobiloch nie je. Okrem toho platí, že aj tých 31-tisíc eur je za elektromobil dobrá cena, ale za podobne veľké a šikovné (a zábavnejšie, priznajme si to) Twingo na benzín zaplatíte iba 7 990 eur. Keby ste mesačne ušetrili sto eur na palive, tých 23-tisíc sa vám vráti až za 19 rokov (!), preto je investícia do Zoe skôr vecou pre zarytých priaznivcov elektromobility. Pozrime sa na to ale inak. Ak nevyplatíte Renault Zoe hneď, ale beriete si ho na splátky s primeranou akontáciou alebo na nejakú formu dlhodobého prenájmu, môže ísť o celkom dobrý biznis. Pri prenájme uvažujme o tom, že zaplatíte mesačný poplatok, ale náklady na palivo budú nízke, pretože elektrina je výrazne lacnejšia ako jej ekvivalent v benzíne či nafte. Okrem toho si treba uvedomiť, že nie každého trápi, že za svoje auto zaplatil cez 30-tisíc, hoci iné podobne veľké stoja polovicu.


### Technické údaje Renault Zoe Z.E. R90 Intens **Motor**: elektrický
**Výkon**: 68 kW (92 k) pri 3000 – 11 300 ot./min.
**Krútiaci moment** 220 Nm pri 250 – 2500 ot./min.
**Akumulátor**: napätie 400 V, kapacita 41 kWh, 192 článkov
**Pohon a podvozok**: aut. prevodovka (1-stup. redukčný prevod), pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu vlečná náprava s torznou priečkou
**Brzdy**: vpredu kotúčové, vzadu bubnové, **Pneu**: 195/55 R16
**Batožinový priestor**: 338 dm³
**Rozmery**: 4084 × 1730 × 1562 mm, **rázvor** 2588 mm
**Pohotovostná/celková hmotnosť**: 1555/1966 kg
**Najvyššia rýchlosť**: 135 km/h
**Zrýchlenie** 0 – 100 km/h: 13,2 s 
**Spotreba**: 133 Wh/km
**Emisie CO₂**: 0 g/km
**Cena/testované vozidlo**: 30 990 € / 33 255 €
**Konkurenti**: Volkswagen e-Up!, BMW i3, Citroen C-Zero


*Test bol pôvodne napísaný pre auto motor a šport č. 8/2018, pred online publikovaním prešiel redakčnou úpravou (autor: Erik Stríž)*





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia