Test Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi: Nové schopnosti
Pred letom sme vám priniesli prvé pocity z jazdy s modelom Hyundai Santa Fe. Leto je za nami a vy môžete stres z opäť plných ciest ventilovať aj nad stránkami nášho časopisu. Napríklad aj čítaním o tom, ako sa nám žilo s novým sedemmiestnym Hyundaiom Santa Fe 2.2 CRDi.
Vydané Text: Martin Šebesta
### Štýlová obývačka
Ak by ste sa pred časom ocitli vo vývojovom centre Hyundai pri Soule, videli by ste na parkovisku odstavené asi všetky druhy vozidiel. Vrátane prémiových, Rolls-Royceom a Maybachom končiac. Už vtedy bolo jasné, že vývoj berú Kórejčania viac ako vážne a môžeme očakávať, že ich vozidlá sa budú posúvať na čoraz vyššiu kvalitatívnu úroveň.
Potvrdilo sa to aj tým, že vývoj automobilov pre náročný európsky trh sa usídlil v Nemecku a keď občas začujeme, akých ľudí k sebe automobilka láka, chápeme výšku ambícií. Prejavuje sa to aj v skokových posunoch medzi jednotlivými generáciami. Pokým mnohé automobilky cizelujú svoje úspešné koncepcie, Hyundai ide skokovo ďalej a prináša novinky, ktoré by ste od nich až tak úplne neočakávali.
Napriek tomu si Hyundai Santa Fe niektoré dobré zvyky ponecháva. Myslíme predovšetkým na klimatizáciu ovládanú tlačidlami či množstvo odkladacích priestorov v okolí vodiča. Je ich toľko, že ak si nevyberiete tie, do ktorých si vždy budete odkladať svoje drobnosti, poľahky zabudnete, kde ich máte. Veľmi dobre sa nám sedelo aj na predných sedadlách, ktoré majú aj nastavovateľnú dĺžku sedacej časti. Drobnosť, no s dlhými nohami pri cestovaní na väčšie vzdialenosti to oceníte. Rovnako ako aj nastaviteľné režimy reakcií motora, prevodovky, tlmičov a riadenia. Keď spomíname riadenie – Hyundai ho mával dlhé roky veľmi mäkké, až ste si mysleli, že točíte kormidlom lode. Dnes cítite jemný odpor a pri smerovaní vozidla do zákruty nemáte pocit, že by ste si museli zauzliť ruky.
Priestorové pomery interiéru sa dajú opísať iba slovami ako štedré a veľkolepé. Nájsť si miesto na sedenie nie je problém vpredu ani vzadu, dokonca aj tretí rad sedadiel by sme vedeli označiť za akceptovateľný. Minimálne pre deti. Ľudia s výškou okolo 190 cm by už mali zvažovať kúpu strešného okna. Napriek tomu, že je veľké, panoramatické a otváracie, plus ho prekrýva roletka asi s najrýchlejším zasúvaním v automobilovom priemysle, dokáže znížiť vnútornú výšku. A to nemusí vyhovovať každému. Na druhej strane palec hore za nápadité stvárnenie poťahového materiálu na hornej strane interiéru od palubnej dosky vyššie. Svetlá farba rozžaruje interiér, vzor zas účinne zamaskuje prípadné znečistenie.
### S chladnou hlavou
Pri klimatizácii sme spomenuli iba to, že sa ovláda tlačidlami. Podstatné však je, že si nastavíte teplotu vpredu aj vzadu, ale aj v treťom rade sedadiel. Výduchy sú dostatočne veľké na to, aby reálne ochladili priestor a neboli iba na okrasu. A keď budú sedadlá sklopené, užijú si klimatizáciu napríklad pes či potraviny.
Variabilitu si Hyundai vysvetlil presne podľa tých poučiek, ktorými by sa mali riadiť všetci výrobcovia. Najmä tí, ktorí vyrábajú SUV zamerané na potreby rodín. Dvojdielne zadné sedadlá môžete polohovať aj posúvať, na prístup na sedadlá v treťom rade nepotrebujete špeciálnu gymnastickú prípravu. Sklápanie sedadiel v druhom rade hravo zvládnete aj tlačidlami z batožinového priestoru, na vyklopenie sedadiel v treťom rade stačí potiahnuť popruh. Sklápanie do roviny? Žiaden problém. Vznikne vám priestor s dĺžkou vhodnou na pristávanie menších lietadiel. Ešte aj krycia roletka má svoje miesto pod podlahou, takže ju nemusíte nechávať doma. K úplnej dokonalosti by to chcelo iba otváranie piatych dverí kopnutím pod nárazník a samostatne otvárateľné okno piatych dverí. Niečo si však Santa Fe musí nechať aj na facelift.
### Svižne cez vrchy
Medzi nové schopnosti modelu Hyundai Santa Fe patria predovšetkým upravené jazdné vlastnosti. Na pomery kategórie SUV reaguje auto prekvapivo dynamicky a obratne. Nerovnosti dokáže tlmiť s prehľadom a o väčšine z nich ani nebudete vedieť. V zákrutách sa auto nenakláňa a aj automatická prevodovka s motorom reagujú bez badateľných oneskorení. Navyše si reakcie môžete nastaviť podľa svojich preferencií. Komfortný, ekologický a športový režim dopĺňa režim s označením Smart. Ten podľa aktuálnej situácie upravuje jednotlivé nastavenia. Takže ak tlačíte na pílu, automaticky prepne do športového režimu, pri šetrnej jazde zvolí ekologický a pri bežnej komfortný režim O tom, v ktorom z nich práve jazdíte, vás informuje farba nápisu na digitálnej prístrojovej doske. Jej rozlíšenie je veľmi vysoké a zobrazovanie údajov či pohybu ručičky také, že vám to nebude prekážať.
K pozitívam patrí aj spotreba. Po týždni jazdenia po všetkých druhoch ciest radíme Hyundai Santa Fe do kategórie vozidiel, ktoré potrebujú vypadnúť z mesta. Spotreba ide potom výrazne dole. Nám skončila na hodnote 7,2 l/100 km. Na veľké a ťažké SUV s pohonom všetkých kolies, ktoré so sebou vozí aj tretí rad sedadiel, ide o veľmi slušný výsledok.
Pokiaľ je tento druh vozidla vaším vysnívaným a veríte, že bez neho nemôžete žiť, máte od nás zelenú. Vnútorný priestor, praktické využitie či bezpečnostné systémy a konektivita s mobilnými telefónmi sú na úrovni, za ktorú sa nemusíte hanbiť ešte pár rokov. Navyše aj cenník vyzerá férovo. Za 45 000 eur dostanete plne vybavené vozidlo, do ktorého si priplácate akurát tak za prémiové kožené čalúnenie (bežnú kožu máte v cene), 7-miestne vyhotovenie, panoramatické strešné okno a metalízu. A to vyzerá naozaj zaujímavo.
### Technické údaje Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi
**Motor** preplň. naftový R4, 2 199 cm³
**Výkon** 147 kW (200 k) pri 3 800 ot./min.
**Krútiaci moment** 440 Nm pri 1 750 ot./min.
**Pohon a podvozok**: 8-st. automatická prevodovka, aktív. pohon všetkých kolies, vpredu aj vzadu viacprvkové zavesenie.
**Brzdy** kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
**Pneu**. 235/55 R19.
**Batožinový priestor** 547/1 625 dm³
**Rozmery**: 4 770 × 1 890 × 1 680 mm, **rázvor** 2 765 mm,
**Prevádzková/celková hmotnosť** 1 977/2 600 kg,
**Objem palivovej nádrže** 64 l.
**Najvyššia rýchlosť** 205 km/h
**Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 9,3 s
**Spotreba** 7,5/5,6/6,3 l/100 km
**Emisie CO2** 165 g/km
**Cena/testované auto** 41 990/47 850 €
**Konkurenti**: Ford Edge, Škoda Kodiaq, Mitsubishi Outlander
*Test bol publikovaný v magazíne auto motor a šport č. 10/2018. Pre autoviny.sk spracoval Erik Stríž.*
Inzercia