Test elektromobilu VXT e-Choice VAN XL: Milý a rozporuplný

VXT e-Choice patrí medzi najlacnejšie elektromobily na našom trhu, nie je pritom klasifikovaný ako automobil. Má sedadlá, volant, pedále, bezpečnostné pásy a neveľkú kabínu pre dve osoby a v testovanej verzii dokonca rozmernú skriňu na prevoz tovaru.
Vydané  Text: 

### V skratke: * dojazd elektromobilu je takmer 100 kilometrov; * nabíja sa iba z domácej zásuvky za 4 až 8 hodín; * jedná sa o jedno z najlacnejších elektrických vozidiel u nás; * typickým použítím e-Choice je rozvoz jedla a tovaru; * vozidlo disponuje nižším kvalitatívnym štandardom a slabou bezpečnosťou.
Keď sa mi redakčného testu dostal elektromobil VXT e-Choice od trnavského importéra, každý jeden deň bol poznačený pozornosťou širokej verejnosti. Doslova každý, komu sa tento elektromobil vyskytol v zornom poli, obdivoval jeho nezvyčajný dizajn a neraz sa nezdržal úsmevu. Častejšie som však na tvárach ľudí videl údiv.
Vozidlo od čínskeho výrobcu **Jiayuan Lingzu**, ktorý u nás predáva pod názvom VXT (Velor-X-Trike), je nápadne malé a vďaka tomu milé. Malé je na ňom naozaj všetko, od prednej kapoty cez kolesá až po samotný interiér. Vyzerá ako zmenšená dodávka. Napriek zdanlivej príslušnosti k automobilom sa o automobil nejedná, je považovaný za **elektrickú štvorkolku**. To znamená, že ho môže riadiť aj osoba s vodičským oprávnením na malú motorku, nepotrebuje štandardné béčko. Na prvý pohľad by elektromobil mohol vyzerať ako vhodný dopravný prostriedok pre novopečených vodičov, no pohľad na vysokú cenovku dáva tušiť, že toto bude skôr spôsob, akým sa môžu vyjadriť fanúšikovia ekomobility a majitelia firiem v jednej osobe. Dôvod, prečo by si mal podnikateľ zakúpiť takýto dopravný prostriedok na preravu tovaru, je úspora na prevádzkových nákladoch a v konečnom dôsledku nižšie investície.
### Interiér VXT e-Choice bez ohľadu na karosárske vyhotovenie odvezie iba **dve osoby vrátane vodiča**. Statnejší muž sa za volant vtesná iba s veľkými problémami. Ja s výškou 175 centimetrov a pomerne krátkymi nohami som ešte vedel vozidlo šoférovať relatívne pohodlne, avšak kolega s výškou takmer dva metre už nevedel dostať nohy pod palubovku a bezpečne pracovať s brzdou a akceleračným pedálom. Pred nákupom elektromobilu musíte zohľadniť fyzické proporcie vodiča. Interiér je vskutku pekný, osobná skúsenosť s ním prezrádza drastickú optimalizáciu výrobných nákladov. Palubovka je tvarovaná pomerne jednoducho, pritom esteticky, je v nej dokonca zasadený dotykový displej. Volant má praktické rozmery a môže pripomínať volanty v starších automobiloch značky Hyundai. Imituje dokonca kožený poťah, v skutočnosti je celý plastový. Uprostred sa nachádza klaksón a z volantu v prípade nehody nevystreľuje airbag. **e-Choice nie je airbagmi vybavené vôbec**, čo je vzhľadom na typ vozidla bežná prax.
Plastové obloženia sú tvrdé, pôsobia odolne. Počas týždňového testu som nezaregistroval ani najmenší náznak poškodenia plastových krytov a povrchov. Osobne som mal spočiatku problém s používaním páky na zapínanie smerových svetiel – elektromobil nemá komfortný trojblik a páku je potrebné po prejazde zákruty vrátiť do základnej polohy. Pripomína mi to skúsenosť s cestnými skútrami. Príjemným spestrením interiéru je **presklená strecha**, prenikajúce svetlo možno manuálne zatieniť clonou.
### Technika a dojazd pozitívne prekvapujú V testovanom modeli boli 6-článkové batérie s **kapacitou 100 Ah**, ktoré sa nabíjajú zo štandardnej domácej elektrickej zásuvky 220 V a **motor s maximálnym výkonom 7,5 kW**. Sú to neveľké čísla, napriek tomu reálny dojazd malého elektromobilu atakuje hranicu 100 kilometrov. Do úplného vybitia som počas testu nešiel, v extrémnom prípade som na jedno nabitie vyjazdil 80 kilometrov v meste, z toho asi 18 km som prešiel po obchvate a okreske a na parkovisko pred domom som prišiel s malými zásobami v akumulátore. Pritom som nejazdil iba v ECO móde, ktorý má vyhradenú samostatnú pozíciu na prevodovke, pretože v tomto režime je vozidlo priveľmi lenivé a jeho rýchlosť nepresiahne 50 km/h. Ak si nebudete dávať pozor na spotrebu energie, **uvažujme o letnom dojazde niekde na úrovni 70 km**, v zime sa podľa mojich skúseností s elektromobilmi budeme pohybovať niekde okolo polovice. A to je už dojazd, ktorý núti zamyslieť sa nad praktickým využitím takéhoto elektromobilu. Lenže ročné obdobia sa menia, teraz máme koniec októbra a vonku je 17°C, teda aj kapacita batérií ostáva stále dostatočne vysoká. Užitočnou technikou v testovanom modeli bola **zadná cúvacia a parkovacia kamera** a **predná kamera pre záznam jazdy**. Táto predná kamera je prepojená s centrálnym displejom v interiéri a aby bolo možné nahrávanie, je potrebné vložiť pamäťové médium. Predná kamera sa nachádza vľavo hore na čelnom skle a zaznamenáva celé dianie pred vozidlom. V elektromobile ďalej nájdete **manuálnu klimatizáciu**, MP3 prehrávač i prehrávač videa, rádio a zohranie zobrazujúce akutálne údaje o jazde a stave batérií.
### Prvé naštartovanie Elektromobil VXT e-Choice sa odomyká kľúčom fyzicky alebo diaľkovo. Naštartovať musíte otočením kľúča v zapaľovaní, po otočení do správnej polohy sa rozsvietia displeje a aktivujú **denné LED svetlá**. Tie svietia automaticky aj vtedy, keď máte zapnuté stretávacie alebo aj diaľkové svetlomety krajšieho dosahu. Následne povolíte ručnú brzdu, ktorá je priamo pod panelom s displejom a na otočnom voliči vyberiete jazdný režim D. Vozidlo sa nerozbehne samo, čaká na váš pokyn stlačením akceleračného pedála. Rozbeh je pôsobivý, elektromotor s neveľkým výkonom dokáže celú mašiku rozbehnúť na 50 km/h za krátky čas. Doslova každý, koho som vo vozidle viezol, bol z prudkosti jeho akcelerácie milo prekvapený. Dávkovať krútiaci moment elektromotora môžete pomerne precízne a ak sa potrebujete rozbehnúť skôr pomalšie (napríklad pre náklad), viete pohyb vozidla výborne kontrolovať.
### Jazdné vlastnosti Vyštartovanie z miesta vie byť prudké, potom vozidlo veľmi skoro stráca svoju dynamiku. Po presiahnutí rýchlosti 50 km/h je ďalšie zvyšovanie rýchlosti zdĺhavé, **rýchlostný strop je 80 km/h**. S touto maximálnou rýchlosťou sa môžete pohybovať na okresných cestách a diaľnici v meste, na diaľnice mimo mesta už vstupovať nemôžete. Pohon zadných kolies znie zaujímavo, s týmto vozidlom ale driftovať nebudete. Malé kolesá, **predný MacPherson a zadná torzná náprava** majú za dôsledok značný diskomfort počas jazdy po menej kvalitnej vozovke, spomaľovače a diery vedia interiérom poriadne zatriasť. V zákrutách vozidlo pôsobí nestabilne, ale ani po týždni aktívneho jazdenia som sa nedostal do situácie, kedy by som sa skutočne obával prevrátenia. VXT e-Choice **nie je vybavený posilňovačom riadenia a ani posilňovačom brźd**, ale pri jazde rýchlosťou nad 30 km/h sa s volantom i brzdami pracuje pomerne jednoducho. Brzdy vyžadujú dôraznejšie šliapanie do pedála. Vpredu sú použité kotúčové brzdy, vzadu bubnové.
### Zadný nakladací priestor Doménou elektromobilu VXT e-Choice je uzatvorený nakladací priestor, ktorý umožňuje prevoz tovaru či jedla. Primárne si vieme predstaviť, že toto miniautíčko poslúži na rozvoz pizze. Nakladací priestor je vybavený hliníkovou roletou, ktorá sa dá na svojej spodnej hrane zamknúť. Manipulácia s ňou je pomerne náročná, pretože sa chvíľami zasekáva a práca s ňou je sprevádzaná výrazným hlukom. Myslíme si, že použiť krídlové dvere by bolo praktickejšie, roleta je však lacnejšia, čo sa premieta do celkovej ceny vozidla. Vnútorné rozmery tohto nakladacieho priestoru sú pomerne veľkorysé: **1 320×1 195×1 000 mm** (dך×v). V predaji sú ešte dva menšie varianty VAN L a VAN H, prípadne vyhotovenie pick-up (L, H a XL). Do interiéru nevedie tunel a okrem otvoru s roletou nie je do priestoru žiadny iný prístup, odomykanie si vyžaduje samostatný kľúč. Naopak, veko konektora pre nabíjanie sa otvára štartovacím kľúčom.
### Kuriózne detaily Čo ma na elektromobile prekvapilo najviac, boli rozpačité detaily v interiéri. Napríklad **hlavné vypínacie tlačidlo** je v priestore ľavého kolena, takže ho pri jazde môžete stlačiť. Vozidlo sa vtedy okamžite odpojí od elektrickej energie a po niekoľkých metroch sa zastaví úplne. Na čelnom skle je **spätné zrkadlo, ale zadné okno chýba** – v zrkadle teda vidíte čiernu stenu. Vonkajšie spätné zrkadlá majú veľmi limitovaný rozsah pohybu a ani ja s výškou 175 cm som už nevedel to ľavé nakloniť dostatočne, aby som mal korektný výhľad. Dajú sa však úplne sklopiť a dokonca sú vyhrievané.
Pred spolujazdcom je iba jednoduchá polička, do ktorej vložíte napríklad pero alebo parkovací lístok. Chýba tu kaslík a vôbec – v interiéri nie je okrem okrúhleho stojana na nápoj **žiadny odkladací priestor na predmety**. Dokonca aj doklady od vozidla a lekárničku musíte uložiť za operadlo sedadla. Dá sa na to zvyknúť, ale nie je to praktické. Okrem toho okná sa dajú otvoriť iba čiastočne a otvára sa len malý výrez okien, takže si cez ne ani nemôžete vystrčiť celú ruku. „Čerešničkou na torte“ je multimediálny systém, ktorý obsahuje aj hry solitér a pexeso, ktoré môžete hrať aj počas jazdy. ### Zhodnotenie **Pre koho je VXT e-Choice VAN XL určený?** Odpoveď na túto otázku je kľúčová, aby sme sa vyhli poznámkam na cenu a celkový charakter vozidla. Je určené prevažne **pre podnikateľov a živnostníkov**, ktorí akceptujú vyššiu nadobúdaciu cenu s perspektívou nízkych prevádzkových nákladov. Dôležitým faktorom pre kúpu je tiež potreba prepravy iba v pomerne malej lokalite. Ak uvažujeme nad VXT e-Choice ako zariadením na prepravu pizze alebo tovaru v rámci areálu výrobných závodov, môže sa jednať o celkom dobrú kúpu. Elektrická štvorkolka umožňuje relatívne pohodlné presúvanie sa v rámci mesta aj pre „civilistov“, tí sú ale konfrontovaní s neustálou pozornosťou okolia a nie ideálnymi jazdnými vlastnosťami na nekvalitnej vozovke. ### Dobré rady na záver Batérie použité na pohon elektromobilu VXT e-Choice majú nelineárne vybíjanie. To znamená, že pomerne dlhý čas počítač avizuje dostatočný dojazd, ale v posledných približne 30 percentách kapacity batérie sa začne rapídne znižovať ich výkon. Ďalej platí, že tieto batérie nie je vhodné nechávať vybité. Ak budú ponechané napríklad niekoľko dní v defacto prázdnom stave, už ich znova nenabijete, pretože ich riadiaca jednotka nebude mať dostatok energie na vlastný štart. Poslednou dobrou radouv vyplývajúcou z praxe je používanie predlžovacieho elektrického kábla. Čím je kábel dlhší, tým sa bude viac zahrievať. Aj dodávaný nabíjací kábel sa zahrieva výrazne, ak ho napojíte na ďalšiu predlžovačku, nebudete ho pre vysokú teplotu vedieť uchopiť do rúk. ### Technické údaje Velor-X-Trike VXT e-Choice VAN XL 2018 **Motor**: elektrický, na jednosmerný prúd **Max. výkon**: 7,5 kW (10 k) **Krútiaci moment** neuvedený **Pohon a podvozok**: pohon zadných kolies, vpredu náprava MacPherson, zadná torzná náprava, jednostupňová automatická prevodovka (N, P, R, D, ECO) **Brzdy**: predné kotúčové, zadné bubnové, Pneu: 145/70 R12 **Rozmery**: 2 800×1 195× 1685 mm, **rázvor** 1 950 mm **Rozmery nakladacieho priestoru**: 1 320×1 195×1 000 mm (dך×v) **Svetlá výška**: 150 mm **Pohotovostná/celková hmotnosť**: 707/1007 kg, **Kapacita batérií** 100 Ah **Najvyššia rýchlosť**: 70 km/h (v praxi zvládne aj 80 km/h) **Zrýchlenie** 0 – 100 km/h: 14 s **Spotreba**: 8 kWh /100 km **Cena testovaného vozidla**: 16 200 € vr. DPH




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.