Test Mercedes-Benz V220d Marco Polo 4MATIC: Vitajte doma!
Mercedes-Benz Triedy V vo výbave Marco Polo je čosi tak pútavé, že počas fotenia nás zastavovali neznámi ľudia, či by si mohli pozrieť interiér. Bez výnimky každý odchádzal s tým, že sa aspoň dvakrát obzrel a nikoho nenechal tento Mercedes chladným. To nie je iba o kuchyni priamo v aute, ale o celkovom charaktere prémiového kempingového automobilu, ktorý výrobca prepracoval do posledného detailu.
Vydané Text: Erik Stríž
### Charakter vozidla a dizajn
Vonkajší dizajn Triedy V vo výbave Marco Polo sa prakticky vôbec nelíši od konvenčnej Véčky. Jediný detail upozorňujúci na nevšednú výbavu je panel na pravej strane, z ktorého sa kľukovým mechanizmom vysúva markíza pokrývajúca priestor asi 4 štvorcové metre.
Dizajn automobilu využíva dizajnový jazyk značky, ktorý však medzičasom zanechala a započala výrobu vozidiel s modernizovaným ostrejším vzhľadom. Pozrite sa napríklad na novú Triedu A alebo Triedu CLS. Nemožno ale ani len náznakom tvrdiť, že by Trieda V zaostávala, práveže oceňujeme jej ladné tvary, dizajnovú triezvosť a čistotu.
[GALLERY id=29417]
Samostatne chcem upozorniť na krásnu vnútornú grafiku predných svetlometov.
Pohľad na profil a zadné partie vozidla nevystupujú z dobrého štandardu, podľa siluety karosérie by ste pravdepodobne nerozpoznali Triedu V od konkurenčných modelov.
### Predná časť interiéru
Interiér vyhradený pre vodiča a spolujazdca patrí medzi najzásadnejšie odlišnosti stavajúce Mercedes-Benz Triedy V pred konkurenciu. Trieda V preberá dizajnové prvky a kľúčové princípy zo sedanov, SUV-čiek a limuzín, osvojuje si atmosféru prémiovosti. V testovanom modeli bolo čierne kožené čalúnenie a čierno-béžové vyhotovenie interiéru.
Za volantom Triedy V sa cítite skôr ako vo veľkom SUV, podieľa sa na tom ergonómia interiéru, jeho priestrannosť, vzhľad prístrojového panela a rozmerný 7-palcový displej s infotainmentom. Posed je vysoký a poskytuje dobrý výhľad na okolie, jedine vnútorné spätné zrkadlo pre vybavenosť batožinového priestoru občas stráca opodstatnenie. Vodič aj spolujazdec majú vyklápacie lakťové opierky, pretože stredový tunel by sa sem nevošiel z praktických dôvodov.
Obe predné sedadlá možno otáčať o 180 stupňov tak, aby smerovali dozadu. Je to šikovné riešenie, manipulácia s prednými sedadlami si ale žiada trocha viac zručnosti a sily.
Páka automatickej prevodovky sa nachádza napravo za volantom, na vystúpenej stredovej konzole so zaobleným tvarom je ovládač multimediálneho prostredia, ktoré sa zobrazuje na 7-palcovej obrazovke. Tento displej nie je dotykový, často som sa pristihol pri tom, že sa snažím ukazovákom vybrať rádiostanicu alebo niektorú z funkcií. Je to iba otázka zvyku, ovládač systému s opierkou na dlaň sa ovláda intuitívne a jednoducho, ďalšie tlačidlá na ovládanie rádia a funkcií auta máte priamo na volante.
Ovládanie klimatizácie strieborným tlačidlami vyzerá krásne, lenže otočné voliče by boli praktickejšie. V automobile bola automatická klimatizácia Thermotronic, v zadnej časti automatická klimatizácia Tempmatic a v konfigurácii nachádzame aj prídavné kúrenie zadnej časti.
Dizajn je jedna vec, kvalitatívne vyhotovenie druhá. Mercedes-Benz vybavil Triedu V tvrdými plastovými krytmi, ktoré vyzerajú pekne a pôsobia dojmom vysokej odolnosti, nie je to však tá istá skúsenosť, ktorú máte napríklad v nových osobných automobiloch. Naopak volant nemá chybu, má ideálny priemer, tlačidlá sú rozmiestnené rozumne.
Zaujímavosťou je, že ovládanie chladničky, nezávislé kúrenie, sledovanie stavu pitnej vody, to všetko je riadené cez monochromatický displej umiestnený medzi sedadlami vodiča a spolujazdca. Tento počítač je umiestnený na mieste, ktorý by ste inak využili ako odkladací priestor na mobil alebo kľúče.
### Zadná časť interiéru s ohromujúcou variabilitou
Za sedadlami vodiča a spolujazdca Mercedes-Benz predvádza svoje schopnosti vo veľkom. Do V 220d Marco Polo sa zmestia dva rady zadných sedadiel, počas nášho testu sme mali v aute iba jeden z nich pre dvoch pasažierov. Sedadlá sú veľmi pohodlné, sú elektricky polohovateľné a dokonca umožňujú nafúknutie a vyfúknutie bočníc, taktiež elektronicky. So sedadlami vo východzej polohe na sedenie je v interiéri veľkorysý priestor a jediné, čo bráni komfortu, je nízky strop. Aj to sa dá vyriešiť – stačí vysunúť strešný stan a nechať podlahu pripevnenú o jeho strechu. Ja s výškou 175 cm som v aute mohol stáť bez toho, aby mi zavadzal strop. Tento detail je podstatný, pretože umožňuje vyšší komfort pri práci s vybavením kuchyne.
### Vnútorné vybavenie
Automobily určené na kempovanie musia okrem lôžka ponúkať aj aspoň základnú úroveň hygienických riešení a možností pre prípravu stravy. Marco Polo sa nemá za čo hanbiť, jeho výbava je mimoriadne pestrá a praktická. Kuchyňa je dokonca krajšia a dispozične lepšie vyriešená a v mnohých garzónkach. Vnútorný priestor Triedy V Marco Polo obsahuje napríklad aj:
* prispôsobiteľné LED osvetlenie
* množstvo odkladacích priestorov na riad, príbor, kozmetiku (sú tu aj dvierka so zrkadlom a svetlom), oblečenie a jedlo;
* vlastnú elektrinu z batérie, ktorá sa nabíja počas jazdy (cca 10 km stačí na plné dobitie);
* možnosť pripojenia na elektrinu v kempe;
* plnohodnotný kuchynský drez s batériou na pitnú vodu;
* sporák na plynovú fľašu na dva hrnce;
* provizórna sprcha na studenú vodu je k dispozícii po otvorení kufrových dverí;
* kompresorovú chladničku napájanú z batérie (slúži aj ako chladná termoska);
* pádrž na čerstvú vodu s objemom 38 l a nádrž na odpadovú vodu s objemom 40 l;
* posuvný sklápací stolík pripevnený na kuchynskej linke;
* všetky okná majú nepriehľadné clony (aj čelné a zadné).
### Spodné lôžko a strešný stan
Zadný rad sedadiel sa dá sklopiť do vodorovnej polohy, čím vytvoria lôžko pre dve, maximálne tri osoby. Oceňujem, že všetko prebieha úplne automaticky, vy musíte iba zabezpečiť hlavové opierky a držať príslušné tlačidlo. Priebeh sklápania je síce zdĺhavý, ale k transformácii vnútorného priestoru na spálňu nie je potrebná prakticky žiadna sila. Ak majú sedadlá plniť funkciu postele, nemali by ste zabudnúť na vyfúknutie bočníc.
Samostatnou kapitolou je strešný stan. Z technických údajov o Triede V som vyčítal, že nosnosť strechy je 50 kilogramov, preto Mercedes vyrezal do strechy dieru a použil strešný stan otvárajúci sa pomocou plynových vzpier. Riešenie je to praktické, pretože so zatvoreným stanom je výška vozidla menej ako dva metre a v rozloženom stave sa v ňom vyspia dvaja dospelí. Matrac je na pohodlný, má plastové pruženie a jeho podkladová doska je veľmi ľahká. Namerané vnútorné rozmery stanu sú 205×113 cm.
V strešnom stane Triedy V Marco Polo som prespal a nemám veľa dôvodov na kritiku. Priestoru je dostatok, pohodlie je primerané a nemal som žiadne obavy o schopnosť matracu udržať moju hmotnosť 83 kilogramov.
Samostatne by som chcel pochváliť aretáciu vzpier, takže v žiadnom prípade nehrozí jeho neúmyselné zatvorenie. Napríklad prenosný strešný stan od značky Autohome na nedávno testovanom MINI Coutryman takúto poistku nemá, hoci tiež využíva plynové vzpery.
Užitočným doplnkom testovanej Triedy V Marco Polo bola bočná markíza. Vysúva sa z pravého boku automobilu pomocou kľukového mechanizmu. Kľuka sa nachádza v interiéri vozidla v odkladacích boxoch pod zadnými sedadlami a vysunutie markízy vám zaberie asi tak dve minúty. Zaberie plochu asi štyri štvorcové metre, upevňuje sa pomocou teleskopických pilierov a môžete pod ňu vyložiť dve stoličky a stolík, ktoré sú poskladané v kufri.
Batožinový priestor s objemom 670 dm3 je priestranný vďaka svojej výške a pomerne nízkej nakladacej hrane. Svoju časť objemu zaberá vysoká skrinka vľavo, ktorá obsahuje provizórnu exteriérovú sprchu, odkladacie priestory a plynovú fľašu. Pred použitím ju musíte odistiť.
Testované vozidlo bolo vybavené aj ťažným zariadením.
### Motor a jazdné vlastnosti
Mercedes-Benz V 220 d ponúka adaptívne tlmiče AGILITY CONTROL, jazdné režimy, permanentný pohon všetkých kolies, rozsiahly bezpečnostný balík a automatickú prevodovku 7G-Tronic Plus. Maximálny výkon 2,1-litrového naftového motora je 120 kW (163 k) pri 3800 ot./min. a maximálny krútiaci moment 380 Nm. Vozidlo s hmotnosťou 2 749 kilogramov rozbehne na rýchlosť 100 km/h za stále priaznivých 14 sekúnd. Testované vozidlo bolo vybavené paketom BlueEFFICIENCY a funkciou motora Start-Stop.
Motor je na voľnobehu trocha počuť do interiéru a každý okamžite vie, že spaľuje naftu. Počas jazdy sa prejavuje sa veľmi kultivovane, pri downkicku ochotne spolupracuje a trocha zatlačí do sedadiel. Brzdy sú naladené skôr mäkšie, čo je vzhľadom na množstvo vybavenia v interiéri žiadúce.
Vďaka sedemstupňovej automatickej prevodovke je jazda v meste pohodlná a Trieda V dáva pocítiť výborné naladenie podvozka. Automobil sa s ohľadom na jeho výšku a proporcie nakláňa minimálne, nerovnosti vozovky tlmí s vysokou spoľahlivosťou a do interiéru neprenikajú vibrácie motora ani v nízkom spektre otáčok.
Týždňový test som zavŕšil s priemernou spotrebou 10,6 l/100 km. Najvyššia nameraná spotreba bola stále prijateľných 13,2 l/100 km a najnižšia dosiahnutá 9 l/100 km.
Vzhľadom k účelu použitia je nádrž vozidla zväčšená na 80 litrov.
### Záver
V Mercedese má všetko svoje miesto a keď vidíte všetku výbavu vyloženú a rozloženú, ani sa vám nechce veriť, že sa to všetko do auta vošlo a ešte ostalo množstvo priestoru pre pohodlie pasažierov. Z Triedy V sa stáva takmer plnohodnotný domov na cesty.
Chýba už iba toaleta, to by sme ale pri týchto rozmeroch automobilu chceli priveľa. Ak sa pýtate, prečo tu nie je, vedzte, že s touto kategóriou obytných automobilov sa jazdí do kempingových areálov, v ktorých sú k dispozícii hygienické zariadenia.
Mercedes-Benz využil potenciál a rozmery Triedy V naplno a pýtame sa, čo lepšie ešte môže prísť v budúcnosti? Snáď iba ešte výkonnejšie batérie a solárne nabíjačky pre ešte väčšiu samostatnosť.
Nedá mi nepozastaviť sa nad cenou kempingového vanu. Triedu V vo výbave Marco Polo kúpite už od 53 385 €, cena testovaného modelu predstavovala 74 770 € vrátane DPH. Na papieri to vyzerá ako vysoká suma, avšak keď si uvedomíte priam neuveriteľnú výbavu vozidla a fakt, že sa jedná o prémiový Mercedes-Benz, razom uvedená čiastka nepôsobí tak prehnane. Formálne je Trieda V Marco Polo registrovaná ako obytný automobil.
### Technické údaje Mercedes-Benz V220d 4MATIC Marco Polo
**Motor**: Euro6, preplňovaný naftový R4, 2 143 cm³
**Výkon**: 120 kW (163 k) pri 3 800 ot./min.
**Krútiaci moment** 380 Nm pri 1 400 – 2 400 ot./min.
**Pohon a podvozok**: 7-st. aut. prevodovka 7G-TRONIC PLUS, pohon všetkých kolies, nápravy vpredu McPherson, vzadu polotuhá náprava s vlečnými ramenami
**Brzdy**: kotúčové, predné ventilované, Pneu: 245/45 R19
**Batožinový priestor**: 670 dm³
**Rozmery**: 5 140×1 928×1 980 mm, rázvor 3 200 mm
**Pohotovostná/celková hmotnosť**: 2 749/3 200 kg, objem nádrže 80 l
**Najvyššia rýchlosť**: 189 km/h
**Zrýchlenie** 0 – 100 km/h: 14 s **Spotreba**: 7,7 / 6,2 / 6,7 l /100 km
**Emisie CO₂**: 177 g/km
**Cena od/testované vozidlo**: 53 385 € / 74 770 €
Kemp, Kemping, Marco Polo, Mercedes, Mercedes Benz Trieda V, Mercedes Benz Trieda V Marco Polo, Mercedes-Benz, Obytny Automobil, Recenzia, Str, Test, Van, Velky Test
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia