Test MINI Countryman so strešným stanom: Luxusná stanovačka
Test MINI Countryman Cooper 1.5 TwinPower Turbo + strešný stan Autohome | MINI už dávno nie sú tak malé, aby sa v nich nedalo prespať. Countryman dokonca pridáva slávnym britským autám terénny charakter, ktorý možnosti kempovania ešte rozširuje. Strešný stan Autohome ale pridáva nocovaniu v aute úplne nový rozmer. Vyskúšali sme ho za vás – oplatí sa zaplatiť zaň tie tisíce?
Vydané Text: Erik Stríž
Keď som prvýkrát vyskúšal Countryman (Budapešť 2010), stretával som sa s rôznymi reakciami okolia. Niektorí ľudia boli rozčarovaní pre spojenie značky MINI s karosárskym vyhotovením SUV. Lenže prvé kilometre jazdy a predvádzacie jazdy v skutočnom teréne každému dokázali, že táto kombinácia funguje a dokonca je príťažlivá. Odvtedy prešlo osem rokov a Countryman sa ešte zlepšil.
Britskej značke s nemeckým kapitálom sa podarilo zachovať nielen ikonický sebe vlastný dizajn, ale aj charakter motokáry, s ktorou je vždy zábava. Radosť z jazdy, to je fráza, ktorá charakterizuje nielen BMW, ale aj MINI Countryman.
### Motor, jazda a spotreba
* **Motor**: preplňovaný benzínový R3, 1 499 cm³
* **Výkon**: 100 kW (136 k) pri 4 400 – 6 000 ot./min.
* **Zrýchlenie** 0-100 km/h: 9,6 s * **Krútiaci moment** 220 Nm pri 1 400 – 4 300 ot./min.
* **Kombinovaná spotreba podľa výrobcu**: 5,5 l /100 km
* **Nameraná priemerná spotreba**: 10,1 l /100 km
V redakčnom teste pre Auto Motor a Šport sme mali Countryman v konfigurácii Cooper, s motorom 1,5 TwinPower Turbo s max. výkonom 100 kW (~135 koní) a max. krútiacim momentom 220 Nm, 6-stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic a pohonom predných kolies.
Jedná sa o dobrú kombináciu, pretože umožňuje Countrymanu s pohotovostnou hmotnosťou 1 465 kg dramatické zrýchlenie z miesta (0-100 km/h za 9,6 s), automobil reaguje na podnety od vodiča rýchlo a motor sa prejavuje pružne v širokom spektre otáčok. Razancia nástupu sily je porovnateľná s naftovými motormi, pocítite ju asi od 1 300 otáčok motora a v v športovom režime sa automatika nebojí motor bežať vo vysokých otáčkach.
**Trojvalcový benzínový motor TwinPower Turbo** so zdvihovým objemom valcov 1,5 dm3 je v Coutrymane zábavný, hlučný a cítiť z neho esenciu motokár, na ktorých oceňujeme najmä ich bezprostrednosť. Či chcete alebo nie, s Countrymanom sa budete blázniť, pretože na to nabáda spracovanie interiéru, posed, perfektný volant a atmosféra v kabíne.
Po každom štarte sa Countryman prepína do základného jazdného režimu MID, malou pákou môžete zmeniť režim na športový alebo „zelený“. Zmena jazdného režimu sa prejavuje na reakciách motora, ale aj na vizuálnej podobe interiéru. Zatiaľ, čo športový režim zafarbí prvky v kokpite do červena, ekologickému režimu svedčí typická zelená.
**V zelenom jazdnom režime** sa zo živého a obratného Countrymana stáva citeľne lenivejší crossover, ktorý síce netrpí na horšie jazdné vlastnosti, ale reakcie jeho motora sú vo výraznej miere ovplyvnené apelom na nižší apetít motora. V tomto režime a s veľmi ľahkou nohou dokáže spotreba klesať až na úroveň niečo cez 5 l/100 km. Výrobca avizuje kombinovanú spotrebu 5,5 l /100 km. Ak berieme do úvahy, že ide o crossover, v tomto prípade so stanom na streche, sú to úžasné čísla!
### Interiér vodiča a spolujazdca
MINI Countryman disponuje skvelým interiérom, ktorý je nemenej dôležitý ako jeho exteriérový dizajn. Vonku je to o podobnosti s menšími modelmi v interpretácii pre rozmery crossovera, vnútri sa stretávame s priestranným kokpitom a vysokou kvalitou detailov. **Kladne hodnotíme materiálové vyhotovenie**, ako aj precíznosť prechodov medzi materiálmi a dielmi. Tlačidlá vynikajú pevnosťou a zreteľnou odozvou na stlačenie.
Volant má výborný tvar aj priemer, do rúk padne perfektne a pri každom uchopení jeho obrúče túžite po serpentínach, ktoré umožnia, aby ste sa s ním pohrali intenzívnejšie.
Významný podiel na kvalite posedu a komforte má nielen samotné sedadlo, ale aj **volant nastaviteľný v štyroch smeroch**. Zaujímavosťou je, že prístrojový panel s kruhovými motívmi sa pohybuje spoločne s volantom – je to efektné, ale nie celkom praktické, pretože keď potrebujete zmeniť polohu volantu, zvyčajne je to aj preto, aby ste mali lepší výhľad na prístrojovku. Ja osobne mám rád, keď je volant nižšie, vtedy mi horná časť jeho obrúče zavadzia vo výhľade na hornú časť tachometra.
Je to ale dôležité, keď sa v Coutrymane nachádza **head-up displej**? Ani nie, pretože head-up displej sa stane vaším verným spoločníkom do takej miery, že stratíte motiváciu sledovať konvenčný panel pred volantom. Head-up displej je výborne viditeľný aj počas slnečného dňa, cez menu si viete nastaviť polohu obrazu a tiež jas.
Spolujazdec má k dispozícii rovnaké sedadlo ako vodič, teda aj vysokú mieru pohodlia. O tom, že toto MINI naozaj nie je malé, svedčí aj množstvo priestoru pre nohy spolujazdca a veľkorysý priestor nad hlavou.
### Interiér pre pasažierov vzadu
Ak platí, že predná časť interiéru vyniká dielenským spracovaním, zadná časť v ničom nezaostáva. Samozrejme, že tu nenachádzame tie atraktívne páčky, ktoré evokujú interiér lietadla či pretekárskeho špeciálu, ale sedíme na pohodlných sedadlách s výnimočnou variabilitou.
Sedadlá je možné v pomere 1:2 **posúvať dopredu a dozadu**, sklápať je možné každé samostatne. Vďaka tomuto nie nepodstatnému detailu môžete zväčšiť objem batožinového priestoru a ešte k tomu dozadu posadiť troch ľudí.
Vzadu sa odvedú traja pasažieri, uvažujme o pohodlí dvoch dospelých a jedného dieťaťa. Traja dospelí zvládnu cestovanie bez ťažkostí, ale stredové sedadlo má menšiu šírku ako tie krajné, po sklopení slúži aj ako lakťová opierka. Dve bočné sedadlá sú vybavené **úchytmi ISOFIX** pre detské sedačky.
### Batožinový priestor
Batožinový priestor dosahuje naozaj pôsobivý objem: 450 dm³ v základe a po sklopení zadných sedadiel až 1 390 dm³. Kto často nakupuje v obchodoch s potrebami pre stavbu, domácnosť a záhradu alebo často stanuje, ten dokáže takýto priestor oceniť.
Veľkosť základného batožinového priestoru je možné regulovať posúvaním zadných sedadiel dopredu a dozadu. Je to šikovné riešenie, pretože môžete naložiť plný kufor a pritom ešte dozadu usadiť troch pasažierov bez výrazných obmedzení v komforte.
Na stenách batožinového priestoru sú komory (vľavo so sieťkou) a kovové oká pre uchytenie nákladu, poschodie sa dá odstrániť pomerne jednoducho. Pod dnom sa nachádza ešte jeden priestor.
Veko kufra sa otvára aj zatvára elektricky, po našich pokusoch zastaviť ho odporom nereagovalo a pokračovalo až do úplného zatvorenia. Hneď vedľa tlačidla na zatvorenie kufrových dverí je tlačidlo so symbolom zamknutého zámka – keď ho stlačíte, kufor sa zavrie a auto sa zamkne.
### Strešný stan Autohome
Keď sa niekde objavíte s MINI Countryman, navyše so širokou truhlicou na streche, zaručene budete centrom pozornosti. Autohome na streche je pútačom nielen pohľadov, ale aj otázok a dotykov. Fotenie sme museli niekoľkokrát prerušiť, pretože ľudia videli strešný stan ako atrakciu a kuriozitu napriek tomu, že nejde o tak nezvyčajné alebo jedinečné riešenie.
**Autohome nie je lacná záležitosť**, na internete sa dá kúpiť ceny okolo 3-tisíc eur. V zloženom stave vyzerá ako široký strešný box, ale nápadne nízky. Celková výška auta so zloženým stanom nepresahuje dva metre, vďaka čomu môžete vojsť do podzemných garáží nákupných centier. Keď je tento box zložený, odveziete v ňom dodávaný teleskopický rebrík a menšie predmety s výškou do asi desať centimetrov. V zatvorenom stave však stan nie je určený na prenos batožiny.
**Rozkladanie stanu** je pomerne jednoduché vďaka štyrom vzperám. Stačí iba uvoľniť plastové bezpečnostné pásy a potlačiť strechu stanu nahor. Najprv sa vyklopí jedna polovica, potom druhá. Nepotrebujete nič aretovať, stan drží a nehrozí je zatvorenie vlastnou váhou. Skladanie je potom podobne jednoduché, ale zaberie asi o dve minútky viac času. Musíte potiahnuť lanami tak, aby strecha dosadla presne a ručne pozastrkovať steny stanu do boxu.
**Vnútorný priestor stanu má rozmery 130×210 cm** a ponúka lôžko pre dvoch dospelých. Výška rozloženého stanu je až **92 cm** a súčasťou jeho výbavy je teleskopický hliníkový rebrík, siete namiesto poličiek a dva vankúše. Nastupovanie je vskutku pohodlné, treba sa naučiť dôverovať rebríku, ktorý je až podozrivo ľahký a budí dojem krehkosti. V skutočnosti sú z hliníka vyrobené aj vysoké rebríky, ktoré sa používajú pri maľovke bytov a nikto nepochybuje o ich spoľahlivosti.
Pobyt v strešnom stane prekvapivo nie je tak stiesnený, akoby ste mohli predpokladať. S výškou takmer jeden meter v ňom môžete sedieť, so šírkou 130 centimetrov ho môžeme porovnávať s takzvanou posteľou typu „jedna a pol“. Dvaja dospelí sa tu vyspia relatívne pohodlne aj pre pohodlný matrac.
Osobne si myslím, že **strešný stan na auto je šikovnejšie riešenie ako konvenčný stan**, ktorý rozložíte na zemi. Na streche ste izolovaní od chladnej zeme, navyše ležíte na normálnom matraci. Vyššia poloha stanu bráni vniknutiu hadov, jašteríc alebo lúčnych koníkov, dokonca vás trocha ochráni aj pred zlodejmi. Vyliezť hore bez rebríka rozhodne nie je žiadna pohodička a otvoriť zipsové otvory je zvonka prakticky nemožné. Navyše v prípade potreby naštartujete auto a z nebezpečného miesta odídete.
## Zhodnotenie
Testovaný MINI Countryman Cooper 1.5 TwinPower Turbo vynikal vysokou kvalitou vyhotovenia interiéru, jazdný vlastnosťami, pri dbaní na spotrebu aj nižším apetítom na palivo a v neposledom rade strešným stanom Autohome, ktorý možnosti využitia crossovera rozširuje o celkom nový rozmer. Countryman prešiel za osem rokov svojej existencie evolúciou, ktorá z neho spravila doslova šikospektrálny automobil pre rôzne cieľové skupiny. Jeho charakter bude imponovať aj rodinne založeným zákazníkom, takisto priaznivcom motorizmu a zábavy za volantom.
MINI má skrátka všetko a necháva si za to zaplatiť, čo je asi jediná skutočná nevýhoda tohto automobilu.
### Technické údaje MINI Countryman Cooper 1.5 TwinPower Turbo **Motor**: preplňovaný benzínový R3, 1 499 cm³ **Výkon**: 100 kW (136 k) pri 4 400 – 6 000 ot./min. **Krútiaci moment** 220 Nm pri 1 400 – 4 300 ot./min. **Pohon a podvozok**: 6-st. aut. prevodovka Steptronic, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu viacprvková náprava **Brzdy**: kotúčové, ventilované, Pneu: 225/50 R18 **Batožinový priestor**: 450/1 390 dm³ **Rozmery**: 4 299×1 822×1 557 mm, rázvor 2 670 mm **Prevádzková/celková hmotnosť**: 1 465/1 975 kg, objem nádrže 51 l **Najvyššia rýchlosť**: 200 km/h **Zrýchlenie** 0 – 100 km/h: 9,6 s **Spotreba**: 6,6 / 4,9 / 5,5 l /100 km **Emisie CO₂**: 134 g/km **Cena/testované vozidlo**: 26 050 € / 35 276 €
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia