Test Fiat 500 1.2 Collezione: Pastelový cukrík

Slávna fiatka je v špeciálnej edícii Collezione ešte pútavejšia ako kedykoľvek predtým, stavia pritom na rovnakých základoch ako štandardné modely.
Vydané  Text: 

Fiat 500 je zdanlivo neprehliadnuteľný automobil. Má typické črty, ktoré ho robia dokonale identifikovateľným aj z veľkej vzdialenosti, archetypálny charakter mestského vozidla, jednoduchší motor a naozaj sympatickú cenu. V skutočnosti ho na cestách prehliadame, o čom som sa presvedčil na vlastnej koži. Keď som Fiat 500 opäť prevzal do redakčného testu pre auto motor a šport, začal som si viac všímať autá okolo a akoby zázrakom sa z každého desiateho stala práve päťstovka. Akoby som dovtedy ich veľké množstvo na cestách filtroval, teraz však vidím realitu – u nás je Fiat 500 populárny a po týždni aktívneho jazdenia usudzujem, že oprávnene. Boli dokonca chvíle, keď som vážne uvažoval výmenu môjho štandardne dimenzovaného hatchbacku za toto malé stvorenie.
## Čo to znamená Collezione? Fiat 500 sa už roky výrazne nemení, jeho dizajn je nadčasový. Ponúkať jeden model viac ako tri-štyri roky je však dnes veľká trúfalosť, preto Fiat čas od času pre zákazníkov pripravuje špeciálne edície päťstovky, ktoré majú zvýšiť spoločenskú hodnotu a atraktivitu vozidla. Osobne si myslím, že tento prístup je rozumný a zákazníci ho vedia oceniť. V minulosti sme sa tak mohli stretnúť s edíciami 500 by Gucci, 500 Riva, 500 by Diesel, 500 Anniversario a tiež najnovším 500 Mirror zo začiatku tohto roka. Verziu Abarth by som do tohto spektra neuvádzal, pretože ten upravuje nielen vlastnosti, ale aj samotný charakter vozidla.
Collezione je teda iba ďalšou z edícií päťstovky. Predáva sa za naozaj prijateľné peniaze, obsahuje dvojfarebné spracovanie karosérie, biely lak Gelato za 290 eur je doplnený o fólie na stĺpikoch a streche v pastelovej mentolovej farbe. Logá so štylizovaným textom Collezione nachádzame na karosérií, ale aj v interiéri.
## Interiér a vnútorný priestor Edícia Collezione interiéru prospela po vizuálnej stránke, pretože veľmi vhodne skombinovala príjemné pastelové farby s bielou, béžovou a vôbec celý kolorit vnútorného priestoru pôsobí upokojujúco, vysoko esteticky. Béžový volant pôsobí priam luxusne, sedenie s retro poťahmi sa bude páčiť každému, kto má cit pre dizajn. Rozmiestnenie ovládacích prvkov, batožinový priestor, variabilita, to všetko ostalo na svojich pôvodných miestach a v štandardných rozsahoch, v týchto smeroch sa päťstovka pod hlavičkou špeciálnej edície nemení.
Ako vodič oceňujem moderné spracovanie prístrojovky, do jej kruhových motívov boli zasadené už iba farebné displeje. Klasické analógové ukazovatele sú nepochybne pekné, ale aj toto riešenie sa mi pozdáva. Musím však uznať aj to, že na grafike zobrazenia otáčok motora a stavu nádrže by mohol Fiat ešte trocha popracovať. Chvíľami mätúco tiež môže pôsobiť ukazovateľ eco indexu, teda niečo stupnica ekologickej jazdy. 100 bodov je najviac, bežne budete niekde okolo 50.
Počas našich testov máme v autách vždy dózy so žuvačkami Orbit, ktoré považujeme za takmer „povinnú výbavu“. Počas stoviek a tisícov kilometrov nás práve žuvanie pomáhať udržať pozorných a sviežich.
500-vka je malé auto a nikdy z neho nebude rodinný hatchback. Na prednom sedadle som však stále v relatívnom pohodlí odviezol známeho s výškou 1,9 metra a so silnou postavou, pritom vzadu sedeli dve dámy. Jazda na druhý koniec Slovenska by bol nepohodlný, ale v krajnej núdzi je päťstovka ešte stále auto pre štyroch pasažierov. S výškou 175 cm som sa v aute cítil naozaj komfortne. Batožinový priestor je skôr úsmevný a odnímateľné poschodie kufra pôsobí priam komicky, pretože je hlboké asi tak 10 centimetrov. Avšak pozor, keď sklopíte zadné sedadlá, otvára sa batožinový priestor s objemom porovnateľným so štandardným kufrom v bežnom hatchbacku. Až tak márne to teda nebude ani s tou päťstovkou.
## Motor, prevodovka a spotreba Pod prednou kapotou pracuje 1,2-litrový benzínový motor s maximálnym výkonom 69 konských síl (51 kW) a krútiacim momentom iba 102 Nm. Má štyri valce a hoci sa zdá, že s týmto výkonom nemôže byť zdrojom zábavy pre motoristu, opak je pravdou. So 69-koňovou fiatkou sa naozaj zabavíte, ak motor vytočíte aspoň na 4-tisícky otáčok. Manuálna 5-stupňová prevodovka potešila: je dobre odstupňovaná, má relatívne krátke dráhy radenia a jej vyššie umiestnenie sa mi nakoniec zdalo ako ideálne. Pri tak úzkom interiéri sa už páka nevošla do priestoru medzi prednými sedadlami. Fiat 500 sa predáva aj s robotizovanou prevodovkou Dualogic, avšak ani slečna, ktorá nemá veľa skúseností s jazdením, by sa nemala obávať manuálu. Ovláda sa ľahko, motor dáva priestor na menšie chyby – nevadí mu vytočenie do vysokých otáčok a pri podtočení je stále kultivovaný.
Čo sa neprejavilo podľa mojich očakávaní, bola spotreba. Od slabšieho motora by som čakal lepšie čísla, ja som za celý týždeň jazdil za priemerných 7,1 litra, respektíve pri aktívnej snahe o ľahkú nohu 6,2 litra. Vyššie zmienený eco index môže byť dobrým pomocníkom a ak sledujete odporúčania počítača kedy preradiť, je spotreba ľahko nad 6 litrov možná aj z dlhodobého hľadiska. ## Jazda na Fiat 500 1.2 Collezione Fiat 500 reprezentuje triedu subkompaktných vozidiel do mesta. Výrazná orientácia na urbanizované prostredie sa premietla nielen do samotného motora, ale aj iba 5-stupňovej prevodovky a celkových rozmerov. Zadná náprava je postavená na torznej priečke so stabilizátorom, predná je štandardný MacPherson. V minulosti bola na päťstovku smerovaná kritika na jej jazdné vlastnosti, ktoré nepriali komfortu a najmä problematický prejazd nekvalitnými cestami, ktorých je u nás dostatok. Súčasná 500-ka je naladená skôr mäkko, hoci fyziku výrobca neoklame. Krajší rázvor a rozchod kolies v spojení s relatívne vysokým posedom dáva pocítiť nerovnosti vozovky, ale nie v takej miere, aby ste lietali po interiéri. „Mäkký“ charakter vozidla podporujú ešte aj detaily v interiéri, teda páka prevodovky, doslova mäkké páky smerovky a stieračov. Výčitku by som výrobcovi nasmeroval pre nemožnosť nastavenia volantu v horizontálnom smere. Zadná náprava vo vyššej rýchlosti citeľne odskakuje, tieto prejavy sú však iba vecou okamihu a v konečnom dôsledku sa päťstovka zdá byť pomerne stabilná. Vjazd do zákruty vo vysokej rýchlosti umožňuje pocítiť schopnosti fiatky zvládať aj dynamickú jazdu. Subjektívne som nemal pocit, že by sa výraznejšie nakláňala, skôr som nadobudol dojem výbornej kontroly nad vozidlom a vskutku dobrých reakcií na moje podnety. Na stredovej konzole na palubovke sa nachádza tlačidlo s ikonou volantu, ktorým môžete aktivovať „jazdný režim“ CITY. Jeho vplyv na motor je nulový, ovplyvňuje iba účinok posilňovača riadenia. Všimol som si, že v meste je dobré nechávať CITY zapnuté, pretože sa volantom točí o niečo ľahšie, mimo mesta som ho vypínal, pretože fiatka na ceste priveľmi lietala.
**Po týždni jazdenia hodnotím Fiat 500 s touto motorizáciou ako nadpriemerne živé šikovné auto**, ktoré sa vie zavďačiť nielen štýlovým slečnám, ale aj mužom, ktorí radi kopnú do pedálov. Neviem čím to je, ale po návrate z dovolenky, kde som jazdil na iba cestnom skútri, sa mi zdá Fiat 500 ako ideálny doplnok práve ku skútru. Viem si celkom živo predstaviť, že na príjazdovke domu vedľa seba zaparkujem Vespu a Fiat 500 budem žiť taliansky životný štýl, v ktorom nad komfortom veľkých áut víťazí šikovnosť, vrtkosť a častý rýchly presun na niekoľko miest počas dňa. ň ## Výbava Testovaný automobil som na test prevzal vo výbave Collezione s príplatkovými paketmi City (park. senzory, dažď. a svet. senzor) a Comfort (sklápanie sedadiel, koberčeky, nastavenie sedadla vodiča). K tomu príplatkový audiosystém Beats (400 €), 16-palcové disky, automatickú klimatizáciu za 600 € (v základe je manuálna), presklenú strechu s elektrickým ovládaním a manuálnou clonou za 740 € a ďalšie drobné doplnky. Celková cena testovaného kusu tak dosiahla 16 890 eur základná cena modelu Collezione je pritom 15 150 €. ### Technické údaje Fiat 500 1.2 Collezione **Motor**: Euro 6, atmosférický benzínový R4, 1242 cm³ **Výkon**: 51 kW (69 k) pri 5500 ot./min. **Krútiaci moment** 102 Nm pri 3000 ot./min. **Pohon a podvozok**: 5-st. man. prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu polonezávislé zavesenie so skrutnou priečkou **Brzdy**: zadné bubnové, vpredu kotúčové, Pneu: 195/45 R16 **Batožinový priestor**: 185/550 dm³ **Rozmery**: 3546×1627×1488mm, rázvor 2300 mm **Pohotovostná hmotnosť**: 865 kg, objem nádrže 35 l **Najvyššia rýchlosť**: 160 km/h **Zrýchlenie** 0 – 100 km/h: 12,9 s **Spotreba**: 6,2 / 4,2 / 4,9 l /100 km **Emisie CO₂:** 115 g/km **Cena/testované vozidlo**: 15 150€ / 16 890 €




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.