TEST: Subaru XV 2.0 CVT STYLE NAVI – Bez pozlátky

Vďaka aktívnemu pohonu všetkých štyroch kolies a nadpriemernej svetlej výške zvládne nové Subaru XV oveľa viac, ako si myslíte.
Vydané  Text: 
Väčšina moderných SUV v teréne dopláca na dlhé previsy, nedostatočnú svetlú výšku či absenciu pohonu všetkých štyroch kolies. Pokiaľ však hľadáte auto, s ktorým nechcete zdolávať len obrubníky, váš výber sa dramaticky obmedzí na niekoľko málo áut, medzi ktorými by rozhodne nemal chýbať ani najnovší crossover značky Subaru – model XV.
**Japonská automobilka to s terénom myslí naozaj vážne.** Pohonom 4 x 4 totiž štandardne disponujú všetky predávané verzie bez ohľadu na výbavu či motor. Tento systém aktívne rozdeľuje krútiaci moment medzi nápravami, pri bežnom jazdení tak prenáša až 60 % hnacej sily na predné kolesá a 40 % na zadné. V prípade nedostatku priľnavosti povrchu však systém dokáže tento pomer v **reálnom čase upraviť až na hodnotu 50 : 50.** Ešte zaujímavejší je údaj **o svetlej výške, ktorá dosahuje úctyhodných 220 mm.** Len na porovnanie, svetlá výška sa pri kompaktných SUV zvyčajne pohybuje v rozmedzí od 180 do 195 mm.
**Model XV však nebol od začiatku koncipovaný ako plnohodnotné SUV.** Karosériu, podvozok aj interiér zdieľa s kompaktným hatchbackom Impreza. Obe autá sú postavené na novej globálnej platforme SGP, ktorá prináša zvýšenie tuhosti karosérie až o 70 %. Impreza môže modelu XV závidieť lepšie pohonné ústrojenstvo. Pod kapotou totiž nájdete silnejší atmosférický benzínový štvorvalec 2.0 s maximálnym výkonom až 115 kW (156 k). Fanúšikov manuálneho radenia však nepoteší rozhodnutie automobilky kombinovať agregát výhradne s kontinuálne variabilnou prevodovkou CVT, ktorá nepriaznivo pôsobí nielen na dynamiku, ale aj spotrebu. **Jej charakteristické vlastnosti sa inžinieri v Subaru rozhodli kompenzovať** vytvorením ôsmich virtuálnych stupňov, vďaka ktorým sa prevodovka pri bežnom presune správa podobne ako klasický hydromeničový automat. Napriek vylepšeniam, pri úplnom zošliapnutí akcelerátora vystrelí ručička otáčkomera až k červenému poľu, kde sa zdrží niekoľko sekúnd. Počas tohto času sa auto snaží zrýchľovať, no výsledný efekt je skôr podpriemerný. Zmieriť sa budete musieť aj s častejšími návštevami čerpacích staníc. Ani ľahká noha na plyne nevyčaruje výrobcom udávanú kombinovanú spotrebu. **Ak sa budete naozaj veľmi snažiť, je možné výsledný údaj stlačiť tesne pod 9 l/100 km.**
Nám sa to však nepodarilo a pri odovzdávaní vozidla svietila na palubnom počítači hodnota 9,8 l/100 km (zmiešaná prevádzka). **Subaru XV vyniká najmä vyladeným podvozkom a nízkym ťažiskom.** Aj vďaka tomu môžete prechádzať zákrutami o niečo rýchlejšie, ako by ste mali. Sťažovať sa nemôžeme ani na nedostatok komfortu. Auto veľmi dobre žehlí väčšinu nerovností, pričom posádku chráni pred akustickým diskomfortom.
K výraznému zlepšeniu došlo aj v interiéri, kde nezostal „kameň na kameni“. Nechýbajú mäkčené materiály, kvalitnejšie výplne dverí či modernejší vzhľad palubnej dosky. **Pochvalu si tiež zaslúžia pohodlné predné sedadlá a volant s väčším priemerom, ktorý padne do ruky.** Napriek tomu, že nedošlo k výraznému zväčšeniu vonkajších rozmerov, priestoru pre posádku je citeľne viac. Za seba si bez problémov sadnú dvaja 185 cm vysokí ľudia a vďaka širokému rozsahu nastavenia sedadiel si za **volantom nájdu polohu aj dvojmetroví jedinci.** Objem batožinového priestoru medzigeneračne nenarástol a s rezervným kolesom je k dispozícii len podpriemerných 310 dm3. **Technické údaje** Subaru XV 2.0 CVT Style NAVI Motor atmosférický benzínový R4, 1 995 cm³ Maximálny výkon 115 kW (156 k) pri 6 000 ot./min. Maximálny krútiaci moment 196 Nm pri 4 000 ot./min. Pohon a podvozok: Aktívny pohon všetkých kolies, kontinuálne variabilná prevodovka CVT, vpredu zavesenie typu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie kolies. Brzdy kotúčové vpredu aj vzadu, vpredu s vnútorným chladením. Pneu 205/50 R17 vpredu aj vzadu. Batožinový priestor 385/1 290 dm³ Rozmery: 4 465 × 1 800 × 1 615 mm, rázvor 2 665 mm Pohotovostná/celková hmotnosť – /1 468 kg, objem nádrže 63 l. Najvyššia rýchlosť 194 km/h Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,4 s Udávaná spotreba 8,7/5,8/6,9 l/100 km Emisie CO2 155 g/km Cena/testované auto 28 990 €/28 990 € Konkurenti: Hyundai Tucson, Mazda CX-5, Toyota RAV4




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!