Test Dacia Duster 1.2 TCe 4×4 Prestige: Vidiečan!
Nová Dacia Duster prekonáva svojho predchodcu takmer v každej oblasti. Aj naďalej si však zachováva charakter drsného auta, ktoré sa nebojí výziev.
Vydané Text: Peter Orosz
Na aute stále vidieť, že prioritou pri vývoji bolo udržať výrobné náklady na minime. Nepotešili nás zastarené kľučky dverí, ktoré v prípade nehody komplikujú prácu hasičom pri vyslobodzovaní pasažierov z auta. Nový volant už poznáme z modernizovaných modelov značky. Má krajší tvar, príjemne sa drží a môžete z neho ovládať aj palubný počítač či tempomat. Samotná palubná doska nemá s predchádzajúcou generáciou nič spoločné.
Chválime natočený stredový panel, vyššie položený displej infotainmentu aj usporiadanie tlačidiel. K najkrajším prvkom nepochybne patrí panel klimatizácie, ktorý akoby ukradli zo skladu ingolstadtskej automobilky. Aj tak máme pocit, že celok je v kontraste s exteriérom auta a pôsobí až príliš tmavým dojmom. Farebne lakovaná stredová časť či výduchy klimatizácie by interiéru dodali ten správny šmrnc. Neoslnil nás ani displej, ktorého nedostatočný jas a farebné podanie pripomína lacné telefóny z Aliexpressu.
Problémy nastávajú najmä pri sledovaní obrazu z kamerového systému, kde sa strácajú všetky detaily. Systém nepodporuje ani mobilné aplikácie Android Auto alebo Apple CarPlay, a tak si musíte vystačiť so vstavanou navigáciou. Samotné reakcie na dotyk či logika ovládania sú však na dobrej úrovni.
Pozitívne hodnotíme aj predné sedadlá, ktoré majú aspoň nejaký náznak bočného vedenia. Ich výplň je v porovnaní s predchodcom o niečo tvrdšia. To isté môžeme povedať o podvozku. Auto lepšie vedie stopu, v zákrutách je stabilnejšie a menej sa nakláňa. Športové jazdné vlastnosti však nečakajte.
Duster s prehľadom filtruje všetky nerovnosti a posádku rozmaznáva nielen komfortom pruženia, ale aj akustikou. V kabíne sa výrazne znížila úroveň aerodynamického hluku pri vyšších rýchlostiach. V kabíne tak najviac počuť motor, ktorý má problémy najmä s diaľničným tempom.
Zázračné výkony neočakávajte ani v meste či na okresných cestách. Prepĺňaný štvorvalec obľubuje skôr pohodové tempo. Vtedy sa vám dokonca odvďačí aj dobrou priemernou spotrebou na úrovni 7 l/100 km.
Zvyknúť si budete musieť na krátke prevody, ktoré sú využiteľné najmä v teréne. Pri pohýnaní si vystačíte s „dvojkou“ a v meste sa budete bežne pohybovať na 5. rýchlostnom stupni bez toho, aby ste motor podtáčali.
### Technické údaje Dacia DUSTER 1,2 TCe 92kW 4 x 4 PRESTIGE
**Motor** prepĺň. benzínový R4, 1 197cm³
**Výkon** 92 kW (125 k) pri 5 300 ot./min.
**Krútiaci moment** 205 Nm pri 2 300 ot./min.
**Pohon a podvozok**: Aktív. pohon všetkých kolies, 7-st. automatická dvojspojková prevodovka, vpredu zavesenie typu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie kolies.
**Brzdy** kotúčové vpredu, vzadu bubnové.
**Pneu** 215 / 60 R17 vpredu aj vzadu.
**Batožinový priestor** 445/ 1 478 dm³
**Rozmery**: 4 341/1 804/1 682 mm, rázvor 2 676 mm Pohotovostná/celková hmotnosť 1 395/1 899 kg, objem nádrže 50 l.
**Najvyššia rýchlosť** 179 km/h
**Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 11,0 s
**Spotreba** 6,0/7,1/6,4 l/100 km
**Emisie CO₂** 145 g/km
**Cena/testované auto** 16 540 €/18 159 €
**Konkurenti**: Suzuki Vitara, Ford Ecosport, Hyundai Tucson
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia