Test BMW 520d EDE: Radosti pána účtovníka

Najznámejší filmový účtovník Fantozzi vo svojich filmoch predstavoval utrápeného človeka, ktorý sa neúspešne pokúša zvládnuť nároky svojho okolia. Ak by však vedel, ako si BMW 520d EDE poradilo so spotrebou, plesal by od radosti.
Vydané  Text: 
### Skratka EDE v slovníku značky BMW znamená EfficientDynamics Edition. BMW tým chce povedať, že urobilo všetko pre zachovanie dynamiky pri maximálnom skresaní spotreby a emisií. Aktívne klapky za maskou chladiča sa otvárajú iba potrebe chladiť motor, inak znižujú aerodynamický odpor. Úpravy dostala aj prevodovka, pribudol softvér na čo najrozumnejšie využitie energie a úplne zakrytý podvozok sa prikrčil bližšie k vozovke.
Vozidlo sme mali k dispozícii koncom februára, keď všetky rosničky zamrzli a meteorológovia hlásili najchladnejší víkend v roku v baraniciach. Aby to nemalo BMW také jednoduché, vytiahli sme ho na víkend do Bardejova. Keď nám navigácia dala na výber trasu, zvolili sme najekologickejšiu. Zámer ísť mimo diaľnic a rýchlostných ciest sme jej rýchlo vyhovorili. Jedinými povolenými odklonmi boli Donovaly a Čertovica a cesta z Prešova do Bardejova, ako aj z Bardejova na Duklu. Po dohode o trase išlo všetko ako po masle.
Naftový 4-valec si na diaľniciach pokojne priadol, na okreskách dovolil aj dynamickejšiu jazdu. Vehementnejšie sa ozval iba pri predbiehaní na horských priechodoch. Na diaľniciach ho nebolo ani počuť. Nevyrušili ho ani priemerné teploty pod -10 stupňami a s tým spojené časté vyhrievanie sedadiel a vykurovanie. S pohonom iba zadných kolies sme sa na snehových jazykoch obávali o stabilitu zbytočne. Auto sa ani raz nedalo vyviesť z miery a bolo presvedčivým a pohodlným spoločníkom, z ktorého sme aj po 450-kilometrovej ceste vystúpili bez dolámanej chrbtice. A to sme mali veľmi triezvo zostavené auto bez komfortných sedadiel.
#### Výsledok nás veľmi potešil. Priemerná spotreba nepreliezla 6-litrovú hodnotu. A to sa okrem mrazu muselo auto vyrovnať so zimnými pneumatikami a s obyčajnými diskami kolies. S úspornými letnými pneumatikami, aerodynamicky upravenými diskami kolies a pri vľúdnejších teplotách vidíme ďalší priestor na stlačenie spotreby. Keď k tomu pridáme obstarávaciu cenu racionálne zostaveného auta, nie je azda účtovného oddelenia, ktoré by kúpu vozidla pre ľudí, ktorí na to majú nárok, neschválilo. ### Technické údaje BMW 520d EDE **Motor** preplň. naftový R4, 1 995 cm³
**Výkon** 140 kW (190 k) pri 4 000 ot./min.
**Krútiaci moment** 400 Nm pri 1 750 ot./min.
**Pohon a podvozok**: 8-st. automat. prevodovka, pohon zadných kolies, vpredu dvojité trojuholníkové ramená, vzadu multilink.
**Brzdy** vpredu aj vzadu kotúčové s vnútorným chladením.
**Pneumatiky** 245/45 R18.
**Batožinový** priestor 530 dm³
**Rozmery**: 4 936 × 1 868 × 1 467, rázvor 2 975 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 540/2 245 kg, objem nádrže 62 l.
**Najvyššia rýchlosť** 235 km/h
**Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 7,5 s
**Spotreba** 4,7/4,1/4,3 l/100 km
**Emisie CO₂** 114 g/km
**Cena/testované vozidlo** 52 200 €/ 62 380 €
**Konkurenti**: Mercedes-Benz E, Volvo S90, Audi A6




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Inzercia