Test Citroën C4 Cactus PureTech 110: Neisté časy

Pozrite si večer správy a odvšadiaľ sa na vás valí množstvo zvláštnych informácií. Akoby chcel niekto za každú cenu šíriť neistotu, stres a paniku. Pozrite sa na Citroën C4 Cactus. No nevráti vám späť úsmev na tvár?
Vydané  Text: 
Citroën sa vynovením modelu C4 Cactus rozhodol ísť cestou prispôsobenia sa väčšinovému vkusu. Či sa mu to podarilo, necháme už na vás. Svetlá v troch úrovniach sú špecialitou azda iba francúzskej značky. Zaujímavý prvok Airbump (vzduchom naplnené bublinky na dverách, ktoré zabraňovali následkom nečakaných dotykov na parkoviskách) sa minimalizoval iba na spodnú časť dverí.
**Originalita interiéru** zostala nezmenená. Prístrojová doska si pokojne poradí bez otáčkomera a teplomera chladiacej kvapaliny, až na pár drobností sa všetko ovláda cez dotykový displej v strede palubnej dosky. Veľká odkladacia schránka pred spolujazdcom má za rozmery našu pochvalu. Je taká veľká, že airbag spolujazdca sa musel presťahovať do strechy. **Priestorové pomery** sú vpredu veľmi dobré. Vyššie posunutá palubná doska vytvára dosť priestoru na nohy, len ich nesmiete mať zbytočne dlhé. Potom vás budú tlačiť držadlá dverí. Samostatnú poličku na mobil vítame, očakávali by sme však aj možnosť indukčného nabíjania. Nechýba pripojenie cez USB, nám však nefungovalo rozhranie AirPlay, neúspešne sme sa pokúšali prehrať hudbu z mobilu aj cez bluetooth. Berieme to však tak, že výroba sa ešte len začína a bude to lepšie.
Citroën vo veľkom myslel na **pohodlie posádky**, čo sa prejavuje predovšetkým na sedadlách. To, čo majú k dispozícii vodič a spolujazdec, by ste chceli mať doma v obývačke. Široké, pohodlné, komfortné kreslá. Pri ostrejšom prejazde zákrut sa musíte lepšie držať volantu, aby ste pri minimálnom bočnom vedení nevypadli, ale na takúto jazdu C4 Cactus nie je. Zadné sedadlá sú tiež najmä pohodlné, miesta na nohy je však pomenej. Skôr vás prekvapia zadné okná. **Nedajú sa sťahovať**, musí vám stačiť vyklápanie. O to viac dostane v lete zabrať klimatizácia.
**Batožinový priestor** sa mohol pochlapiť výrazne viac. Vysoká nakladacia hrana a odskok po sklopení sedadiel asi nebudú dôvodmi na kúpu pre ľudí, ktorí často využívajú plnú kapacitu či dávajú do kufra ťažšie predmety. Na druhej strane, plnohodnotná rezerva bola príjemným prekvapením.
**Jazda s Citroënom C4 Cactus** v nás zanechala mnoho dojmov. **Nová technológia tlmičov s hydraulickými dorazmi** sa má starať o to, aby bola jazda čo najpohodlnejšia. Vskutku, výtlky, ktoré nám po zime zakvitli na cestách, pohltil podvozok výborne. Na rozbitých cestách sa tiež cítil veľmi sebaisto. Priečne nerovnosti na cestách mu však až tak nevoňali, rovnako tak ani vyjazdené koľaje. Miestami sme mali pocit, akoby auto viac pracovalo, než sme zvyknutí. Hviezdilo však v chatových oblastiach, kde si z pieskového podkladu s trčiacimi koreňmi stromov urobilo svoj malý raj. K celkovému pohodlnému dojmu **chýba už len pokojnejší motor**. Prepĺňaný trojvalec svoju prítomnosť jasne prejavuje, akoby chcel byť členom posádky. Pri chýbajúcom otáčkomere, ktorý nahrádza iba šípka s odporúčaním preradiť na vyšší stupeň (no pokojne nechá motor trápiť sa pri nízkych otáčkach), ide o nevyhnutnosť. Motoru nechýba relatívne slušná pružnosť, najmä vo vyšších otáčkach reaguje celkom svižne. Prekvapivo dobre sa cíti na diaľnici, kde pri rýchlosti 130 km/h síce točí neznáme množstvo otáčok, no pracuje úplne potichu. Viac sme počuli iba vietor. Na to, že motor mal najazdených iba čosi viac ako 2 000 km, považujeme spotrebu 6,6 l/100 km za slušný základ s potenciálom poklesu.
#### Citroën C4 Cactus ponúka zaujímavú alternatívu k vozidlám strednej triedy. Je to Francúz, takže najlepšie sa bude cítiť pri pokojnej jazde a v rukách človeka, ktorý si rád vychutnáva okolie a nikam sa neponáhľa. Vtedy bude príjemným spoločníkom a z jeho pohodlných sedadiel nebudete chcieť vystúpiť. ### Technické údaje Citroën C4 Cactus PureTech 110 **Motor** prepĺň. benzínový R3, 1 199 cm³
**Výkon** 81 kW (110 k) pri 5 500 ot./min.
**Krútiaci moment** 205 Nm pri 1 750 ot./min.
**Pohon a podvozok**: 5-st. manuál. prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu vlečná náprava.
**Brzdy** vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové.
**Pneumatiky** 205/50 R 17.
**Batožinový priestor** 358/1 170 dm³
**Rozmery**: 4 170 × 1 714 × 1 480, rázvor 2 595 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 184/1 565 kg, objem nádrže 50 l.
**Najvyššia rýchlosť** 188 km/h
**Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 10,3 s
**Spotreba** 6,0/4,2/4,9 l/100 km
**Emisie CO₂** 110 g/km
**Cena/testované vozidlo** 13 990 €/18 390 €
**Konkurenti**: VW Golf, Peugeot 308, Hyundai i30




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Inzercia