Test Toyota Yaris GRMN: Sympatický vagabund
Celý test z auto motor a šport 6/2018! Úlohou niektorých áut je pripomenúť nám mladosť. Za volantom Toyoty Yaris GRMN si uvedomíte, že zábava za volantom by mala byť súčasťou každodenného jazdenia.
Vydané Text: Majo Bóna
Vzhľadom na civilný interiér nestráca ostrý Yaris nič zo svojej praktickosti. Teda ak nerátame trojdverovú karosériu, ktorá je v danej triede už unikátna. Už len s týmto prvkom sa Yaris odlišuje od ostatných a dokazuje štatút limitovaného a možno aj zberateľského náradia. Zvyšné prvky ako masívne prítlačné krídlo, obrovská centrálna koncovka výfuku či čierne disky so športovými brzdami, čiernu masku chladiča, alebo atraktívne polepy na karosérii.
No prvotným poslaním bude rozdávanie radosti. Nefalšovanej, tínedžerskej, proste takej, na akú dospelí často a radi zabúdajú.
Krátke a mimoriadne presné dráhy radenia vás inšpirujú na to, aby ste preraďovali aj vtedy, keď nemusíte, pri podraďovaní si užijete medziplyny, hoci vzdialenosť pedálov tento úkon trocha komplikuje. Naopak, zrýchlenie je intenzívne na každom prevodom stupni, takže predbiehanie je hračkou bez ohľadu na to, akou rýchlosťou idete.
Túto dynamiku väčšina vodičov od malého Yarisu nečaká. Napokon má tento motor solídny objem 1,8 litra a ešte k tomu ho dopuje vodou chladený kompresor. Výsledkom je maximálny výkon 156 kW (212 k) aj maximálny krútiaci moment 240 Nm. V preklade to znamená, že ak priklincujete plyn vo výjazde zo zákruty, budete cítiť prácu samosvorného diferenciálu, ktorý s takouto porciou sily má čo robiť. Paradoxne sa tento súboj na volant prenáša iba minimálne, ak vôbec, v tomto smere odviedli v Toyote vynikajúcu prácu.
Zabávať sa budete s Yarisom dosť, hoci menšia nádrž túto zábavu limituje zhruba na 400 kilometrov, inak dokážete priemernú spotrebu udržať na úrovni 9 l/100 km.
Škoda iba menšieho rozsahu nastavenia volantu, ten predsa len limituje ideálnu pozíciu za volantom. Naopak, sedadlá sú vynikajúce a poskytujú vynikajúce bočné vedenie bez toho, aby obmedzovali komfort cestovania. Hoci ak porovnáte čalúnenie predných a zadných sedadiel, usmejete sa, lebo budete vedieť, že táto kombinácia nebola pôvodne v pláne. Ale to je presne čaro tohto malého vagabunda, s ktorým prežijete druhú mladosť a zaspomínate si na časy, keď váš jazdný štýl kopíroval váš životný.
Je to oktánová nostalgia, ktorú vyrobili v obmedzenom počte preto, lebo tento fakt ocení málokto. No napriek tomu je jeho produkcia vypredaná a tí, ktorý sa pre ňu rozhodli, si pod kapotou nájdu poradové číslo, ktoré svedčí o ich výnimočnosti.
### Technické údaje Toyota Yaris GRMN **Motor** preplň. benzínový R4, 1 798 cm3
**Výkon** 156 kW (212 k) pri 6 800 ot./min.
**Krútiaci moment** 249 Nm pri 5 000 Nm
**Pohon a podvozok**: 6-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu zavesenie typu McPherson, vzadu vlečné ramená spojené s torzne pružnou priečkou. Brzdy kotúčové, vpredu aj vzadu, vpredu ventilované štyrmi piestikmi.
**Pneu** 205/45 R17.
**Batožinový priestor** 286 dm3
**Rozmery**: 3 945 × 1 695 × 1 510 mm, rázvor 2 510 mm
**Pohotovostná/celková hmotnosť** 1 135/1 545 kg,
**Objem nádrže** 40 l.
**Najvyššia rýchlosť** 230 km/h
**Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 6,3 s
**Spotreba** 7,5 l/100 km
**Emisie CO2** 170 g/km
**Cena/testované auto** 31 990 €
**Konkurenti**: Renault Clio R.S., VW Polo GTI, Mini JCW
Inzercia