TEST Citroën C3 Aircross PureTech 82: Zapôsobil aj so slabším motorom!
Malé SUV musí zaujať všade, kde sa objaví. Dokazuje, že aj za málo peňazí možno kúpiť praktické auto, navyše s krásne tichým a úsporným motorom.
Vydané Text: Erik Stríž
Dizajn a charakter
Možno to nie je tak zjavné na prvý pohľad, ale keď vedľa seba postavíte základnú C3 a jej väčší variant Aircross, rozdiely budete vidieť zreteľne. Aircross je označenie pre malé SUV a pretavuje do o málo väčšej svetlej výšky (+20 mm), celkovej výšky (+12,3 cm), väčšej dĺžky (+15,8 cm), lepšieho nájazdového uhla a robustnejším charakterom. Najviditeľnejším rozdielom sú chýbajúce Airbumps na dverách, čo v konečnom dôsledku iba oceňujeme.Verzia Aircross je od štandardnej C3 viditeľne robustnejšia, podvozok je ale vyšší iba o 2 cm. (foto: Erik Stríž/redakcia)
Interiér môže miestami pôsobiť trocha prázdno, avšak je prehľadný a v celku pekný. Oceňujeme materiálové vyhotovenie, ktoré pôsobí dojmom vyššej odolnosti.
Interiér
C3 Aircross je náhradou za niekdajší C3 Picasso, avšak zmenou prešiel nielen názov, ale aj celá koncepcia vozidla. Esúvečka sú trendy a nevyzerá to tak, že by mal o ne trh stratiť záujem. Posed v Aircrosse je pomerne vysoký, citeľne odlišný od C3 hatchback. Interiér je vpredu priestranný, miestami môže dokonca pôsobiť dojmom prázdnosti a kufor je vskutku objemný: 410 až 1255 litrov. Interiér pôsobí dojmom vyššej kvality a odolnosti, je prehľadný a nachádzame v ňom početné odkladacie plochy a boxy. Pozitívne hodnotíme prispôsobiteľnosť volantu a sedadiel a tiež dotykový 7-palcový displej s intuitívnym prostredím. Namiesto virtuálnych ovládačov klimatizácie by sme však radšej videli mechanické. Prední pasažieri majú k dispozícii dostatok priestoru nad hlavou a tiež na nohy. Ak spravia primeraný kompromis v komforte, nebude si vodič so spolujazdcom udierať lakte.Chválime dizajn prístrojovky! Pekná, prehľadná a za každých okolností dobrá čitateľná prístrojovka je pre Citroeny typická.
Miesta je dostatok, len na tie nohy už neostalo toľko priestoru, ako by sme si predstavovali. Dozadu sa vojdú aj traja dospelí.
Jazda a motor
Podvozok C3 Aircross je naladený skôr mäkko, čím prezrádza príbuznosť s ostatnými automobilmi tejto značky. Táto mäkkosť sa prejavuje húpaním a nákláňaním, ak s vozidlom jazdíte priveľmi dynamicky. Pomalý nábeh na obrubník či vyšší spomaľovač poriadne zastrasie pasažiermi, vo vysokých rýchlostiach občas cítiť odskakovanie zadnej nápravy. Je však potrebné podotknúť, že toto mäkké nastavenie podvozka oceníte práve na našich nekvalitných cestách, jazda je aj na nich vskutku pohodlná.
1,2-litrový PureTech má výkon maximálne 82 konských síl (60 kW) a s jeho prejavmi nemáme žiadny problém, hoci dnes je štandardom ešte o 30 koní viac. Nástup krútiaceho momentu je prekvapivo skorý, pripomína skúsenosť s naftovým motorom, avšak s nepomerne tichším chodom. Vlastne C3 Aircross s týmto motorom je mimoriadne tichý – až tak, že keď sme po teste presadli do iného benzínového auta, prekvapoval nás hluk, ktorý sa šíril spod prednej kapoty.
Retro motív, na ktorý si budete musieť zvyknúť alebo, naopak, práve pre tento detail sa vám bude C3 Aircross páčiť
Podľa niektorých tvrdení je zadok Aircrossu ešte krajší ako jeho predná časť. Čo myslíte?
Aircross na nás zapôsobil
C3 Aircross je šikovný a úsporný automobil s veľmi pôsobivým dizajnom. Nebudeme tajiť, že sa nám naozaj páčil, hoci by sme mu vedeli vytknúť 5-stupňovú manuálnu prevodovku a priveľmi „mäkký“ podvozok, ktorý vie pasažierov občas rozhúpať. Jednoznačným argumentom ku kúpe je cena: za základ dáte necelých 12-tisíc, hodnota testovaného kusu vo výbave FEEL dosahovala stále výborných 16 190 €. Odmenou za vaše peniaze vám bude príjemná pohodlná jazda, ticho v interiéri a vonkajší dizajn robustného kompaktného esúvečka, ktoré bez problémov pristavíte na príjazdovej ceste modernej novostavby nikomu nepríde zvláštne, že tam stojí práve Citroën.Technické údaje Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 82
Motor: preplň. benzínový R3, 1199 cm³Výkon: 60 kW (82 k) pri 5750 ot./min.
Krútiaci moment 118 Nm pri 2750 ot./min.
Pohon a podvozok: 5-st. aut. prevodovka, pohon predných kolies, platforma PSA PF1, všetky kolesá nezávisle zavesené, vpredu modifikované MacPherson, vzadu deformovateľná traverza
Brzdy: kotúčové, vpredu s vnútorným chladením
Pneumatiky: 195/60 R16
Batožinový priestor: 410/1289 dm³
Rozmery: 4154 × 1597 × 1976 mm, rázvor 2 540 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť: 1088/1720 kg, objem nádrže 45 l
Najvyššia rýchlosť: 165 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 14 s
Spotreba: 5,9 / 4,6 / 5,1 l /100 km
Emisie CO₂: 116 g/km
Cena/testované vozidlo 11 990 € / 16 190 €
Konkurenti: Hyundai Kona, Kia Stonic, Opel Crossland X, Peugeot 2008
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia