Dlhodobý test Nissan X-Trail: SPOĽAHLIVO V TERÉNE
Náš dlhodobo testovaný Nissan X-Trail s dvojlitrovým naftovým motorom je vybavený aj systémom pohonu všetkých štyroch kolies All Mode 4 × 4-i. Jeho schopnosti sme preverovali vo viacerých náročných podmienkach – na snehu, blate aj na štrkovej ceste.
Vydané Text: Martin Šebesta
Výhody pohonu všetkých kolies sú nesporné. Začnime lepšou stabilitou na mokrých či šmykľavých cestách, aktívnym potláčaním prejavov pretáčavosti a nedotáčavosti, pokračujme lepšou priechodnosťou terénu a skončime tým, čo môže zaujímať síce na prvý pohľad menej ľudí, no i tak zohráva rolu pri výbere vozidla – schopnosť ťahať prívesy.
Foto: PANER Vplyv pohonu všetkých kolies All Mode 4 × 4-i na spotrebu nami testovaného dvojlitrového naftového motora ťažko vyčísliť. Na to by sme potrebovali porovnať technické údaje rovnakého motora s pohonom predných a všetkých kolies. K tomu sa však nedostaneme, pretože Nissan X-Trail sa s naftovým dvojlitrom predáva iba s pohonom všetkých kolies. Na porovnanie sme si teda zobrali technické údaje 1,6-litrového naftového motora. Tie hovoria, že pohon všetkých kolies zvyšuje hmotnosť vozidla o 75 kilogramov, v kombinovanej prevádzke zvyšuje spotrebu paliva o 0,4 l/100 km, znižuje maximálnu rýchlosť o 2 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá o 0,5 sekundy dlhšie. Cenový rozdiel je 2 100 eur. V reálnom svete sú to hodnoty, ktoré môžete v prospech vyššej bezpečnosti a istejších jazdných vlastností obetovať.
VESELO ZAPRIAHAJTE
Začnime posledným príkladom. Prívesy dávajú vozidlám poriadne zabrať. Preto ak ste si obľúbili karavany, prípadne zvyknete ťahať k vode čln či loďku, nebodaj viete, že najkrajší pohľad na svet je z konského sedla a zvyknete koníka prevážať, viete, že pri výbere vozidla sa musíte pozerať aj na to, aký ťažký brzdený príves môžete za vozidlo zapriahnuť. V prípade našej dlhodobo testovanej verzie s dvojlitrovým naftovým motorom môžete za vozidlo zapriahnuť brzdený príves s hmotnosťou do 2 000 kg. Pohon všetkých kolies All Mode 4 × 4-i zabezpečuje, že s hmotnosťou prívesu sa pasujú všetky štyri kolesá. To znamená väčšiu plochu, na ktorú sa prenáša krútiaci moment a výkon motora a tým aj spoľahlivejší záber a pokojnejšie vyrazenie vpred.V ZLÝCH PODMIENKACH
Výhody pohonu všetkých kolies sme preverili v najčastejších druhoch náročných podmienok, akými sú blato, sneh a štrk. Ako prvé prišlo na rad blato. Hneď pri prvom fotení sme zablúdili na rozmočenú lúku. Nebolo umením cez ňu iba prejsť a zachovať si hybnosť. Na to stačia výkon a krútiaci moment motora. Podstatnejšie bolo pohnúť sa z blatovej či vodnej kaluže. Prípadne pri prejazde cez rozmočený blatistý terén zmeniť smer. Niekedy si kolesá pri zmene smeru vybrali cestu ľahšieho odporu cez vyjazdené koľaje, prípadne sa zadná časť koketne zavrtela, no zamýšľanú dráhu sme vždy prešli. Pohýnanie sa z kaluží? Bez fŕkania blata sa to nezaobišlo. Ale to len zvýšilo umelecký dojem fotiek.
Inzercia