TEST: Mercedes-Benz triedy X 250d 4Matic – Majster transformácie

Mercedes sa pri vývoji triedy X rozhodol ísť cestou spolupráce s alianciou Nissan-Renault. Zisťovali sme, nakoľko je Mercedes-Benz triedy X 250d 4Matic samostatným modelom a koľko mu zostalo z pôvodného Nissanu Navara.
Vydané  Text: 
Povedať, že Mercedes triedy X je vlastne najlepšou verziou Nissanu Navara, by bolo trúfalé. Niežeby sme očakávali rozhorčené reakcie, no bolo by to podcenením všetkých aktivít, ktoré v Stuttgarte spravili, aby vozidlo prispôsobili svojim potrebám. Na to, aby sme odhalili všetky zmeny, sme nepotrebovali odvahu investigatívneho novinára. Stačilo trochu pátrať a pýtať sa. Uspokojivé odpovede prichádzali rýchlo. Predná časť sa kompletne zmenila, aby vyhovovala aktuálnemu dizajnovému smerovaniu značky. Trojcípa hviezda teda nie je v cudzej hmlovine, ale obklopuje ju známy vesmír.
V interiéri nezostal kameň na kameni. Kožou obšitá palubná doska akoby ani nevedela nič o nejakom spojení s Japonskom. Výduchy klimatizácie pripomínajú tvarom označenie modelu, samostatne stojaca obrazovka tiež jasne vraví, odkiaľ pochádza. Hviezda má svoje miesto aj na voliči 7-stupňovej automatickej prevodovky. Interiéru sa týka aj zaujímavá vychytávka. Zadné okno má aj malú posuvnú časť, ktorá pomáha k účinnejšiemu vetraniu interiéru. Prémiový pocit zvyšuje aj kožené čalúnenie sedadiel a výplní dverí. Vplyv Mercedesu sa prejavil aj na rozšírení bezpečnostnej výbavy. Výstraha pred chodcami skáčucimi pod auto reaguje rýchlo a aktívne, snímače strážia vozidlo aj pred nechceným vybočením z jazdného pruhu bez smerovky. Volant vtedy začne vibrovať, aby dal najavo svoju nespokojnosť s vašimi aktivitami. Keď už hovoríme o volante, musíme spomenúť, že sa dá nastavovať iba výškovo. Hĺbkové nastavenie sa ani do Mercedesu nedostalo. Auto pomáha aj s čítaním značiek, rozjazdom do kopca a so schádzaním zo svahov.
Ďalšie zásahy znamenali úpravy riadiacich jednotiek, aby vyhovovali nastaveniam a jazdným prejavom značky Mercedes. Ruka hviezdy zasiahla aj do podvozka. Rozchod kolies sa vpredu zväčšil o 55 mm a vzadu o 62 mm, silnejšia je aj zadná náprava, pohyby kolies krotia upravené tlmiče. To všetko v prospech lepších jazdných vlastností na ceste a vyššej stability. Mercedes prebral naftový 4-vlacový motor s objemom 2,3 litra, automatickú prevodovku a pohon všetkých kolies. Motor aj prevodovka sú trochu pokojnejšie a automat radí hladšie. Aj keď párkrát držal prevodový stupeň dlhšie, než sme čakali.
Pri prvom naštartovaní nás prekvapil intenzívny zvuk motora, akoby sme zapli výkonný vysávač. Ten však po pár okamihoch zmizol a v kabíne zavládlo relatívne ticho. Relatívne preto, lebo ak máte auto s čelnou plochou porovnateľnou s kredencom, ticho v ňom veľmi nebude. Ale je to oveľa lepšie ako v pôvodnom pick-upe. Mercedes totiž vylepšil aj odhlučnenie motora a kabíny. Teraz sa pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h dá aj celkom pokojne rozprávať bez toho, aby ste museli zvyšovať hlas a nebudete ohučaní.
Uzávierky stredového a zadného diferenciálu či redukcia prevodovky predstavujú výzbroj, ktorá si vie poradiť aj s odolnými a nehostinnými prostrediami typu pole, lúka, skaly, lesné cesty či snehové záveje. A to všetko s potenciálom naloženia korby tonovým nákladom. K tomu je v zálohe možnosť zvýšenia svetlej výšky z 202 na 222 mm a schopnosť utiahnuť brzdený príves s hmotnosťou 3 500 kg. Potešiteľným faktom je pri bežnom jazdení spotreba pod 9 litrov nafty, na diaľnici pri 120 km/h aj pod 8. V teréne a s plným zaťažením to bude viac, no treba vedieť, od čoho sa môžete odraziť.
V polovici roka príde na trh aj verzia so 6-valcovým motorom od Mercedesu spojená s automatickou prevodovkou rovnakej značky a vlastným pohonom všetkých kolies 4Matic. K tomu sa pridá aj rozhranie Mercedes Me Connect. Vďaka nemu môžete komunikovať s vozidlom cez mobilný telefón. A to už bude maximálny Mercedes. Avšak aj teraz je to veľmi schopné vozidlo, ktoré vás dovezie azda k všetkými aktivitám mimo spevnených ciest. **Technické údaje:** Mercedes-Benz triedy X 250d 4Matic **Motor:** preplň. naftový R4, 2 298 cm³ **Výkon:** 140 kW (190 k) pri 3 750 ot./min. **Krútiaci moment:** 450 Nm pri 1 500 – 2 500 ot./min. **Pohon a podvozok:** 7-st. automat. prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu aj vzadu multilink. Brzdy vpredu aj kotúčové s vnútorným chladením. Pneumatiky 255/55 R19. **Batožinový priestor:** 1,17 m³ **Rozmery:** 5 340 × 1 920 × 1 819 mm, rázvor 3 150 mm, prevádzková/celková hmotnosť 2 234/3 250 kg, objem nádrže 73 l. **Najvyššia rýchlosť:** 176 km/h **Zrýchlenie:** 0 – 100 km/h 11,8 s **Spotreba:** 9,6/6,9/7,9 l/100 km **Emisie CO₂:** 207 g/km **Cena/testované vozidlo:** 48 226,80 €/59 360,40 € **Konkurenti:** VW Amarok, Toyota Hilux, Ford Ranger




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »