TEST: Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI Edition Highline – Ohrozený druh
Modernizovaný Golf Sportsvan je dôkazom, že autá kategórie MPV majú zmysel. Priestorom, variabilitou či komfortom cestovania tromfne takmer akékoľvek mestské SUV.
Vydané Text: Peter Orosz
Vysoká strecha, natiahnutá kabína, široké dvere a veľké presklené plochy prezrádzajú rodinný charakter auta. Aj keď je z popisu jasné, že nemôže ísť o najatraktívnejšie auto na trhu, našli sme niekoľko zaujímavých detailov v podobe predných LED svetlometov, chrómových doplnkov či prepracovaného nárazníka. Za obzvlášť vydarený považujeme interiér s prehľadným usporiadaním palubnej dosky. Celkové spracovanie a kvalita materiálov sú na veľmi dobrej úrovni, samostatnou kapitolou môžu byť sedadlá. Tie predné majú prívlastok ergoActive a sú vhodné aj pre ľudí s problémovou chrbticou. Nechýbajú nastaviteľné sedáky, bedrová opierka s masážnou funkciou či vyhrievanie. Posuvnú zadnú lavicu je možné sklápať v pomere 40 : 20 : 40 a samozrejmosťou je tiež otvor na prevoz dlhých predmetov.
Sťažovať sa nemôžeme ani na nedostatok priestoru. Deťom vzadu sa budú páčiť veľké okná, vďaka ktorým môžu bezproblémovo sledovať krajinu a z pozície vodiča je takmer dokonalý aj výhľad do všetkých strán. Nechýbajú objemné odkladacie priestory vo dverách či praktické stolčeky pre cestujúcich vzadu.
Pod kapotou testovaného auta sa nachádzal preplňovaný benzínový turbomotor 1.5 TSI s výkonom 96 kW (130 k), ktorý štandardne disponuje funkciou vypínania dvoch valcov. Aj vďaka tomu sme kombinovanú spotrebu stlačili pod šesť litrov na 100 kilometrov, na diaľnici si auto vypýta o liter viac. Pri studených štartoch rýchlo dosiahol pracovnú teplotu a svojím hlukom neobťažoval ani pri vyšších rýchlostiach. Benzínový motor sa charakterom, dynamikou aj spotrebou do Sportsvanu vyslovene hodí, nad slabšími motorizáciami by sme preto neuvažovali. Horšie sú na tom jazdné vlastnosti. Do zákrut sa Sportsvanu nechce a v porovnaní s klasickým Golfom sú výraznejšie aj náklony karosérie.
Sklamala nás tiež úroveň vybavenia vrcholnej verzie Edition Highline, ktorá k výbave Highline síce pridáva prvky v hodnote 2 130 €, no v aute za 24 710 € (cenníková cena) sme aj tak nenašli parkovaciu kameru, senzor mŕtveho uhla, systém udržiavania v jazdnom pruhu, navigáciu či funkciu zrkadlenia obrazovky telefónu. Práve bez posledných dvoch funkcií nemá osempalcový dotykový displej väčší funkčný zmysel než obyčajné základné rádio s Bluetooth.
**Technické údaje:**
Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI
Motor: prepĺň. benzínový R4, 1 498 cm3
Výkon: 96 kW ( 130 k) pri 5 000 ot./min.
Krútiaci moment: 200 Nm pri 1 400 – 4 000 ot./min.
Pohon a podvozok: Pohon prednej nápravy, 6-st. manuálna prevodovka, vpredu zavesenie typu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie kolies. Brzdy kotúčové vpredu aj vzadu, vpredu s vnútorným chladením. Pneu 205/55 R16 vpredu aj vzadu.
Batožinový priestor: 590/1 520 dm3
Rozmery: 4 351 × 1 807 × 1 613 mm, rázvor 2 670 mm. Pohotovostná/celková hmotnosť 1 385/1 900 kg, objem nádrže 50 l.
Najvyššia rýchlosť: 202 km/h
Zrýchlenie: 0 – 100 km/h 9,6 s Spotreba: 6,4/4,3/5,1 l/100 km
Emisie: CO₂ 116 g/km
**Hodnotenie: 3,5 hviezdy**
Pohon 8 Podvozok 7 Komfort 9 Interiér 8 Cena/výbava 5 **Plusy:** Priestorová ponuka, spracovanie, variabilita, motor a prevodovka.
**Mínusy:** Vyššia cena, priemerné jazdné vlastnosti, neutrálny dizajn.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia