Test Ford Ecosport 1.0 Ecoboost: Celkom iné SUV
Ford Ecosport je malé SUV, avšak s pestrou paletou techniky a vskutku nevšednými jazdnými vlastnosťami. Počas niekoľkodňového testu nás zaujal pozitívne, hoci zopár detailov mu vytknúť skrátka musíme.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Obraz doby
Popularita esúvečiek a crossoverov je dnes bezprecedentná. Ešte nikdy predtým nebol o tento typ automobilov tak veľký záujem ako práve dnes a predpovede vôbec nenaznačujú, že by sa mal trh v dohľadnej dobe nasýtiť. Každým rokom zo škôl vychádzajú noví a noví potencionálni zákazníci, ktorí vedia oceniť karosárske vyhotovenie esúvečiek a staršie generácie, ktoré celé desaťročia jazdili kombi, sedany a liftbacky, plynulo prechádzajú na moderné zvýšené hatchbacky volané kompaktné SUV. Je to prirodzený vývoj trhu, že sa začína uprednostňovať určitý typ karosérie a je celkom logické, že sa v čase aktívnych životných štýlov neuchytia sedany alebo nadrozmerné trucky. SUV sa tak stali ideálom a automobilky sa novým požiadavkám trhu prispôsobili priam nevídane – v predaji nachádzame nespočetné množstvo menších či stredne veľkých SUV. Medzi nimi aj Ford Ecosport, ktorý vlastne už ani nie je nováčikom, ale u nás ho ešte veľa ľudí nepozná. Hierarchicky stojí pod SUV s názvom Kuga a môžeme ho považovať za akýsi entry-level sveta SUV, avšak bez výraznejších kompromisov v technike. Ecosportu hrá do kariet predovšetkým jeho cena. Automobil stojí na podvozku hatchbacku Fiesta predchádzajúcej generácie. Mimochodom, tú novú práve testujeme v redakcii Auto Motor a Šport. Nepovažujme to za nevýhodu, ale za fakt, ktorý je potrebné prijať. Je však potrebné počítať s tým, že sa táto skutočnosť prejaví na jazdných vlastnostiach.Dizajn nevyhovuje každému
Ecosport je mimoriadne zaujímavý automobil: ľudia ho nenávidia alebo milujú. My patríme k tej druhej skupine, ktorá vie oceniť skvelý predný nájazdový uhol, minimálne previsy a aj celkový dizajn, avšak priamo v redakcii sme sa stretli aj s presne opačným názorom. Skrátka, Ecosport nebude vyhovovať každému a ako budúci majiteľ sa s tým budete musieť zmieriť.Interiér na jednotku
Ecosport má elegantný a vyvážený interiér, všetky ovládače sú po ruke a ovládajú sa intuitívne. Volant má optimálnu veľkosť, funkčné tlačidlá na ňom sú rozmiestnené prakticky a pri točení volantom nehrozí ich nechcené stlačenie. Ovládače klimatizácie a multimediálneho systému sú prehľadné, naučíte sa ich ovládať hneď na prvýkrát a to isté platí aj pre mechanickú páku automatickej prevodovky. Displej pred volantom a celkové spracovanie prístrojovej dosky si zaslúži pochvalu, všetko je tu krásne prehľadné, obrazovka zobrazuje všetky potrebné informácie o jazde naraz, navyše je perfektne čitateľná aj keď na ňu svieti priame slnečné svetlo.Motor a automatická prevodovka
Ford Ecosport je potrebné pochopiť. Je to akési baby-SUV, nie terénny automobil do offroadu. Jeho revírom je mesto a keď sa už má dostať do kontaktu s prírodou, je to skôr trávnik pri parkovisku. Pod kapotou testovaného Ecosportu pracoval 1-litrový benzínový trojvalec Ecoboost prepojený s automatickou prevodovkou, poháňaná bola iba predná náprava. Tento motor poznáme a mali sme ho možnosť otestovať aj v ďalšom variante Ecosportu s manuálnou prevodovkou. Má dobrý zvukový prejav, jeho záber cítiť už pod 2-tisíc otáčkami a počas jazdy sa správa vskutku kultivovane. V spojení s manuálnou prevodovkou pracuje výborne a je dôkazom, že trojvalce nie sú žiadna cnosť z núdze alebo čosi podradné. V testovanom modeli bola namontovaná automatická prevodovka, ktorá si síce robí svoju prácu dobre, ale rozmaznaný motoristický novinár už postrehne niekoľko nedostatkov. Automatika necháva motor vytočiť pomerne vysoko, až začína strácať dych. Jednotlivé preradenia sú rýchle a tiché, avšak prichádzajú pomaly a zdá sa, že medzi druhý a tretí prevodový stupeň by sa pokojne vošiel ešte jeden. S vytáčaním motora v 2. prevodovom stupni prichádza na rad aj viac hluku, ktorý preniká do interiéru.Jazdné vlastnosti
Aj napriek kritike vyššie je potrebné uznať, že Ecosport jazdí dobre. Je mäkký, manévruje sa precízne. Škoda, že motor reaguje na prudšie stlačenia akceleračného pedála s nápadným oneskorením, je to vlastnosť už spomenutej automatickej prevodovky. Nebyť spomínaného nakláňania v ostrých zákrutách, jazda by bola veľmi komfortná. Podvozok veľmi efektívne potláča nedokonalosti vozovky, v zákrutách sa však výraznejšie nakláňa a počas dynamickej jazdy môžete nadobudnúť dojem, že sa plavíte na malej loďke po vlnách. Počas krátkeho niekoľkodňového testu sme dosiahli priemernú spotrebu 9,2 litra /100 km, pričom sme jazdili výlučne v meste a vôbec sme SUV nešetrili. S ľahkou nohou je možné dosiahnuť dlhodobú spotrebu aj niečo vyše 7 litrov.Jazdiť Ford Ecosport bola príjemná skúsenosť. Nebyť nápadného nakláňania sa v zákrutách a pomalších reakcií automatickej prevodovky, nemali by sme čo vyčítať.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
AKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.
Slovnaft Move má jeden rok a stotisíce spokojných zákazníkov
Rok úspešného spojenia vernosti a výhod. Program Slovnaft Move oslavuje prvé narodeniny a jeho aplikáciu si stiahlo už vyše 600-tisíc zákazníkov.
V čom sú jeho výhody a prečo by ste si mali stiahnuť apku aj vy?Novinka
ORLEN spustil mobilnú aplikáciu s vernostným programom
Sieť čerpacích staníc ORLEN spustila mobilnú aplikáciu, ktorá zákazníkom ponúka výhody ako vernostný program a navigáciu do vybranej čerpacej stanice.
Vyberáme najlepšiu verziu
Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň
Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!
Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!AKTUÁLNE: Jozef Kabaň končí v Európe. Jeho ďalšie kroky povedú do Číny!
Slovenský dizajnér Jozef Kabaň po rokoch mení pôsobisko. Tentokrát však neprechádza do žiadnej európskej automobilky.
Po dohode s koncernom SAIC sa stáva viceprezidentom Globálneho dizajnového centra. Stane sa tak súčasťou dizajnového tímu automobilky MG.Poslušný sluha / TEST SEAT Ateca 1.0 TSI + kalkulácia financovania
Stačí na každodenné povinnosti trojvalec pod kapotou, alebo ho treba širokým oblúkom v cenníku obchádzať?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024